Senaste nytt

SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger 1.000 statuspoäng per månad

Jag funderar på att uppgradera mitt kort till Premium men har två frågor jag inte hittade svaret på i början av tråden (och det finns säkert någonstans i dessa 175 sidor)

1. Gäller Fly Premium endast "rena" Eurobonusbiljetter? Dvs inte varianten där man betalar någon form av marknadspris, t.ex. en Go till asien för 52136 poäng enkel.
2. Är det bokande klass eller mottagande klass som ska vara Eurobonus? Dvs om jag skulle kunna flyga Business måste jag då först hitta en ren Eurobonusbiljett i Go och där det dessutom finns en Eurobonus i Business? Hänger ihop med första frågan och kan vara onödig beroende på svaret...

Jag funderar på att uppgradera mitt kort till Premium men har två frågor jag inte hittade svaret på i början av tråden (och det finns säkert någonstans i dessa 175 sidor)

1. Gäller Fly Premium endast "rena" Eurobonusbiljetter? Dvs inte varianten där man betalar någon form av marknadspris, t.ex. en Go till asien för 52136 poäng enkel.
2. Är det bokande klass eller mottagande klass som ska vara Eurobonus? Dvs om jag skulle kunna flyga Business måste jag då först hitta en ren Eurobonusbiljett i Go och där det dessutom finns en Eurobonus i Business? Hänger ihop med första frågan och kan vara onödig beroende på svaret...
1. Ja, endast bonusbiljetter och inte "vanliga biljetter för poäng".
2. Måste finnas bonusbiljetter i den klass du vill resa i. Det är alltså inte någon uppgraderingsförmån utan en rabatterad biljett i Plus/Business.

1. Ja
2. Det måste finnas en Eurobonusbiljett i Business, ja. Denna betalar du då samma poängpris för, som en Go-biljett. Teoretiskt sett behöver det inte finnas en ledig Go-biljett (även om det i praktiken aldrig händer att det finns Businessplatser men inte Go-platser lediga på ett givet flyg)

Edit: Ständiga 2:an på bollen :)

Tack för snabba svar! :) Är det någon som vet om man åker på dubbla årsavgifter det året man uppgraderar sitt kort?

Nej, de krediterar den delen av redan förbetald årsavgift som du har gjort på det gamla kortet.

Korr.png

1. Ja, endast bonusbiljetter och inte "vanliga biljetter för poäng".
2. Måste finnas bonusbiljetter i den klass du vill resa i. Det är alltså inte någon uppgraderingsförmån utan en rabatterad biljett i Plus/Business.

Illustreras kanske bäst med ett konkret exempel!
Skärmavbild 2022-03-18 kl. 09.50.54.png

På direktflyget ARN-ORD aktuell dag är bonusbiljetterna i business slut, så där blir det ingen rabatt på "vanliga biljetter för poäng"-priset. På avgången CPH-ORD finns det däremot en bonusplats kvar i business, så flyger man med byte där får man rabatt.

Nej, de krediterar den delen av redan förbetald årsavgift som du har gjort på det gamla kortet.

Visa bifogad bild 127117
Lite OT: Det där gäller för övrigt också när man säger upp kortet (och alla andra kort i Sverige), dvs man får tillbaka återstående del av årsavgiften. Det betyder att man aldrig behöver bevaka när årsavgiften dras, dvs det blir aldrig "för sent" att säga upp kortet.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen