Det är dock lite störigt då default verkar vara att inte tillåta internetköp. Bokade hotell på en prepaid rate och blev kontaktad 2 dagar senare att betalningen inte gått igenom och fick då låsa upp kortet så de kunde göra en ny transaktion. Onekligen gjordes ingen kontroll när man bokade att pengar faktiskt kunde dras.En nyhet som jag tror inte nämnts tidigare är att det nu är möjligt att öppna och stänga kort för internetköp i olika nivåer. Exempelvis tycker jag det är en smart funktion att man kan låta sitt kort vara öppet för internetköp kommande 60 minuter
Det är dock lite störigt då default verkar vara att inte tillåta internetköp. Bokade hotell på en prepaid rate och blev kontaktad 2 dagar senare att betalningen inte gått igenom och fick då låsa upp kortet så de kunde göra en ny transaktion. Onekligen gjordes ingen kontroll när man bokade att pengar faktiskt kunde dras.En nyhet som jag tror inte nämnts tidigare är att det nu är möjligt att öppna och stänga kort för internetköp i olika nivåer. Exempelvis tycker jag det är en smart funktion att man kan låta sitt kort vara öppet för internetköp kommande 60 minuter
Default för mig åtminstone verkar vara "tryggare nätköp", vilket betyder att de bara släpper igenom betalningar med Secure code.Det är dock lite störigt då default verkar vara att inte tillåta internetköp. Bokade hotell på en prepaid rate och blev kontaktad 2 dagar senare att betalningen inte gått igenom och fick då låsa upp kortet så de kunde göra en ny transaktion. Onekligen gjordes ingen kontroll när man bokade att pengar faktiskt kunde dras.
Default för mig åtminstone verkar vara "tryggare nätköp", vilket betyder att de bara släpper igenom betalningar med Secure code.
Misstänker att din hotellbokning var en sådan där bokningssiten helt enkelt sparar kortnummer och maila eller faxar det till hotellet?
Spärren har ju egentligen inte så mycket med internetköp att göra, utan mer med alla card-not-present transaktioner.
Drabbades av samma sak. Ett italienskt hotell med (tyvärr) tveksam säkerhetslösning men vad gör man inte för att få en hyfsad deal..Det är dock lite störigt då default verkar vara att inte tillåta internetköp. Bokade hotell på en prepaid rate och blev kontaktad 2 dagar senare att betalningen inte gått igenom och fick då låsa upp kortet så de kunde göra en ny transaktion. Onekligen gjordes ingen kontroll när man bokade att pengar faktiskt kunde dras.
Har jag missat information från SAS/SE-banken om ovanstående eller har man smugit in det? Det är naturligtvis bra och självklara åtgärder men information är alltid bra.
Apropå nyheter på site/app -- noterade på sistone att man nu ser vilka transaktioner som utgör det reserverade beloppet. Tidigare såg man bara hur mycket pengar det var, men nu kan man även se exakt vilka det är.
Jag kollar inte jätteofta så det kan ha funnits ett tag, men jag har inte noterat att någon skrivit om det...