Tonton
Medlem
Aegean har ju lyckats göra förlängning med 6 månader, där en stor majoritet hade 23/11 som datum som nu kommer ha 23/5. Trodde SAS uppgraderade sitt system ifjol? Var det inte därför vi alla fick vänta så länge på familjepooling?
Ja, du har rätt att SAS uppgraderade sitt system. Det är faktiskt snart två år sedan nu (Tiden går fort...)
Javisst, visst kan de säkerligen förlänga allas period med 6 månader, och sedan tvinga folk att behålla nya perioden. Det kommer dock att orsaka andra problem, likt missnöjda kunder, problem med krediteringen av 20 000 statuspoäng från Amex (kortsiktigt iaf) osv. Jag ser ingen smidig lösning på hur man kan förlänga perioden 6 månader och därefter återgå till de vanliga brytmånaderna. Därav mina kommentarer om systemlimiteringar.
Personligen skulle jag tycka att det bästa är att man antingen förlänger alla medlemmar 12 månader, vilket orsakar minst problem runtom, gör en majoritet av kunder nöjda. Risken är väl att kunderna kommer att lägga mindre pengar på SAS framgent eftersom de redan har statusen avklarad osv. Jag har ju dock inga avancerade revenueanalyser kring de olika scenariorna.
Ett annat alternativ är att man gör om systemet och lägger alla medlemmar på samma brytmånad, förslagsvis då kalenderår. Problemet där är att kunder kommer att bli missnöjda att deras brytår flyttas, och därefter så kan det, kortsiktigt, bli problem med kreditering av statuspoäng.
Om jag får fortsätta killgissa så antar jag att SAS taktik är att vänta ut vad andra bolag gör innan de tar beslut (vilket sker mer och mer) - och därtill så ska allt utföras i typiskt svenskt manér där det ska vara allt för många möten om kommande möten etc innan ett beslut kan tas. Ingen vill liksom ta det där beslutet, utan konsensus ska alltid finnas. Därtill varför jag tror att permitteringen av personal är ett "problem".
Krediteringen av flygningar är väl outsourcat till något indiskt bolag, om jag minns rätt? Därav så tror jag inte det alls har så mycket att göra med beslutsprocessen om hur Eurobonusprogrammet ska ta kommande beslut.