Senaste nytt

SAS Eurobonus status Medlemsår/intjäningsår Covid-19

Aegean har ju lyckats göra förlängning med 6 månader, där en stor majoritet hade 23/11 som datum som nu kommer ha 23/5. Trodde SAS uppgraderade sitt system ifjol? Var det inte därför vi alla fick vänta så länge på familjepooling?

Ja, du har rätt att SAS uppgraderade sitt system. Det är faktiskt snart två år sedan nu (Tiden går fort...)

Javisst, visst kan de säkerligen förlänga allas period med 6 månader, och sedan tvinga folk att behålla nya perioden. Det kommer dock att orsaka andra problem, likt missnöjda kunder, problem med krediteringen av 20 000 statuspoäng från Amex (kortsiktigt iaf) osv. Jag ser ingen smidig lösning på hur man kan förlänga perioden 6 månader och därefter återgå till de vanliga brytmånaderna. Därav mina kommentarer om systemlimiteringar.

Personligen skulle jag tycka att det bästa är att man antingen förlänger alla medlemmar 12 månader, vilket orsakar minst problem runtom, gör en majoritet av kunder nöjda. Risken är väl att kunderna kommer att lägga mindre pengar på SAS framgent eftersom de redan har statusen avklarad osv. Jag har ju dock inga avancerade revenueanalyser kring de olika scenariorna.
Ett annat alternativ är att man gör om systemet och lägger alla medlemmar på samma brytmånad, förslagsvis då kalenderår. Problemet där är att kunder kommer att bli missnöjda att deras brytår flyttas, och därefter så kan det, kortsiktigt, bli problem med kreditering av statuspoäng.

Om jag får fortsätta killgissa så antar jag att SAS taktik är att vänta ut vad andra bolag gör innan de tar beslut (vilket sker mer och mer) - och därtill så ska allt utföras i typiskt svenskt manér där det ska vara allt för många möten om kommande möten etc innan ett beslut kan tas. Ingen vill liksom ta det där beslutet, utan konsensus ska alltid finnas. Därtill varför jag tror att permitteringen av personal är ett "problem".

Krediteringen av flygningar är väl outsourcat till något indiskt bolag, om jag minns rätt? Därav så tror jag inte det alls har så mycket att göra med beslutsprocessen om hur Eurobonusprogrammet ska ta kommande beslut.

Jag kanske har förenklat problemet här, men det finns tre faktor - Antal poäng intjänad, tidsram (år) och målet. Jag ser problemen med att förlänga året pga olika perioder, men om målet ändrades istället skulle inte det fixa problemet? DVS om det inte går att flyga i t.ex 3 månader, så minskas målen med 3/12 så istället för 90k för att nå/behålla diamant är nya målet 67 500 osv. Skulle inte det funka för de flesta?
Visst tar det för givet att alla flyger ungefär lika mycket varje månad, vilket kanske inte är fallet, men det känns ändå som ett ganska rättvist sätt.

När det gäller påskquizet (se tråden Påskquiz! | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) så finns det många inlägg som säger att det inte går att lösa för att några av variablerna är okända. Jag tillhör den kategorin som gillar bra faktaunderlag så man kan göra rätt uträkning och/eller fatta rätt beslut.

Jag tror det finns en hel del obekanta faktorer för oss även när det gäller hur man skall behandla behållande av status. Och skulle jag sätta på mig "SAS-hatten" en stund så skulle jag fundera över:

- Är detta ett viktigt krav från våra kunder?
- De som ställer kraven, tillhör de våra viktigaste/lönsammaste kunder?
- Hur många omfattas?
- Hur många kunder tappar vi enligt marknadsavdelningen om vi inte gör detta? (Här ingår förmodligen en omvärldsanalys över hur konkurrenterna gör)
- Finns det systemstöd för att göra ändringen?
- Om inte, vad kostar det att göra i tid och pengar?
- Finns det några negativa konsekvenser av att göra ändringen?
- Har vi personal som kan göra det?
- Om vi har personal, vad för annat kommer de att prioritera bort för att göra det.
- När måste vi fatta ett beslut? Kommer kunderna boka med andra bolag "nästa vecka" om vi inte gör detta nu?

Detta var en snabb lista tagen ur huvudet och kan säkert fyllas på med flera punkter. Men utan att ha svaren på dem kan man ju tycka vad som helst men knappast fatta ett välgrundat beslut. Personligen tror jag inte att SAS snabbt fattar ett beslut bara "för att alla andra gör det". Skillnader gentemot andra bolag kan ju vara i komplexiteten av de systemändringar som behövs, annan konkurrenssituation (konkurrensen är mindre i Norden om man har en mix av inrikes och utrikes) eller det faktum att många som får svårt att behålla sin EB-status mest tjänar poäng på kreditkort och fyller upp med en MR i slutet av intjänandeperioden.

Jag tror inte att det här är jätteenkelt att få till och att det kan få andra oönskade konsekvenser. Och att man därmed ser tiden an, i nuläget lär ju inte kunderna kunna boka hos någon konkurrent.

Att sedan många vill behålla sin status (utan att behöva köpa poäng) är ju förståeligt men kanske inte är det mest lönsamma för SAS. Och skall vi ha kvar SAS överhuvudtaget så är det nog lönsamhet, lönsamhet, lönsamhet som är de tre viktigaste punkterna för SAS att fokusera på framöver.

Ett annat alternativ är att man gör om systemet och lägger alla medlemmar på samma brytmånad, förslagsvis då kalenderår. Problemet där är att kunder kommer att bli missnöjda att deras brytår flyttas, och därefter så kan det, kortsiktigt, bli problem med kreditering av statuspoäng.

Håller med. Och sen kanske inte SEB blir särskilt glada över kostnaden att alla deras kunder plötsligt skall få nya SAS mastercard-kort skickade till sig pga att kundens intjäningsperiod har ändrats hos SAS. Tex.
Är nog en rätt svår nöt att knäcka detta tror jag. Men jag hoppas dom fixar en bra lösning snart.

EBD lär bli en mycket exklusiv status i perioden efter pandemin. Vid närmare eftertanke kanske det därför inte blir så farligt med eventuellt nedryck. Det lär bli betydligt färre statuspax i loungerna och seatblock förmånen som jag värdesätter högt lär ge liknande utdelning som nu. Speciellt trevligt med en egen «tvåa» på long haul. :)

Med det sagt kommer jag samla status med annat bolag framöver vid nedgradering så nära målet. En motivationsfråga helt enkelt.

Tyvärr, jag köper inte detta. Att fatta ett beslut om vad man ska göra med EB är ett relativt snabbt ledningsbeslut, och denna är inte permitterad. Att ta fram ett underlag för ett sådant beslut bör också vara en mindre process för någon med viss systeminsyn. Alternativt om man inte har möjlighet att ta fram ett bra underlag så kan ledningen besluta något i linje med "vi kommer att garantera att inga av våra statusmedlemmar påverkas, men vi måste få återkomma om de exakta formerna".

Att kommunicera ut ett beslut går också fort, bara att lägga upp det på hemsidan så finns det på alla nätforum inom en timme. Skicka samma info till kundtjänst också.

Sedan kan man såklart hamna i att implementationen av beslutet tar längre tid på grund av personalbrist, men eftersom beslutet är fattat och kommunicerat så är det av mindre betydelse. Alla som eventuellt skulle tappa sin statusnivå under tiden har ändå tre månaders grace period, så realistiskt så kommer de första nedgraderingarna av status att ske första juli, och tills dess skulle man ha hunnit implementera en lösning.

Precis, och de har ju gjort allt detta, sedan när de väl påbörjade implementeringen så kom UD och sabbade allt
med att förlängde avrådan med 2 månader.
Varefter SAS snabbt la till We will return as soon as possible with information on what applies for keeping your tier.
(denna rad kom till efter UD ändrat sin avrådan)

Åter till ritbordet.
Synd att Eivind Roald slutat annars hade vi fått klara besked snabbt.

Finnair har personliga medlems-år och har genomfört en 6 månaders förlängning för alla med status.
Det har som nämnts ovan inneburit att medlemsåret har förskjutits, vilket inte passar alla.
Vi (dvs den lilla klick av extremt insatta och aktiva medlemmar som hänger på internetforum som bara pratar om poäng och statusar) har kontaktat Finnair och fått besked på att den som vill behålla sitt tidigare medlemsår kan få göra det. Då gör de en manuell korrigering. Så det är ju en metod att hantera undantagen.

Synd att Eivind Roald slutat annars hade vi fått klara besked snabbt.
:D

Finnair har personliga medlems-år och har genomfört en 6 månaders förlängning för alla med status.
Det har som nämnts ovan inneburit att medlemsåret har förskjutits, vilket inte passar alla.
Vi (dvs den lilla klick av extremt insatta och aktiva medlemmar som hänger på internetforum som bara pratar om poäng och statusar) har kontaktat Finnair och fått besked på att den som vill behålla sitt tidigare medlemsår kan få göra det. Då gör de en manuell korrigering. Så det är ju en metod att hantera undantagen.

Intressant!

Ja - det är nog egentligen inte många utanför denna sfär som bryr sig jättemycket om sitt medlemsår. Det där skulle onekligen kunna vara en lösning om SAS skulle vara någorlunda flexibla...

:D

Intressant!

Ja - det är nog egentligen inte många utanför denna sfär som bryr sig jättemycket om sitt medlemsår. Det där skulle onekligen kunna vara en lösning om SAS skulle vara någorlunda flexibla...
De som påverkas är ju främst de som hela tiden ligger på gränsen och detaljplanerar för att kvalificera sig. De som varje år kvalificerar sig med råge bryr sig nog inte lika mycket.

De som detaljplanerar vågar jag nog påstå är relativt få och finns nog till stor del här på forumet.

Toppen