Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

fcx

Medlem
Ja det kan du, jag fick upp det alternativet idag när jag bokade ARN-CPH.

Den varianten brukar bara dyka upp vid speciella omständigheter.

Vill man jaga segment ska man mata svensk inrikes mot dansk/norsk inrikes. Exempelvis SDL-ARN-CPH-AAL-CPH-ARN-SDL, som landar kring 700 SEK per segment.
 

Frolliec

Ny medlem
Min kvalificeringsperiod går ut 2015-04-30. Med de resor jag har inplanerade kommer det bli ca. 40 resor (och jag vill förstås ha 45 för att komma upp i EBG). Har dock en massa extrapoäng från ett challenge förra året. Kan jag boka bonusresor och på så vis komma upp i fler segment eller kommer de inte räknas?
 

mha321

Medlem
Min kvalificeringsperiod går ut 2015-04-30. Med de resor jag har inplanerade kommer det bli ca. 40 resor (och jag vill förstås ha 45 för att komma upp i EBG). Har dock en massa extrapoäng från ett challenge förra året. Kan jag boka bonusresor och på så vis komma upp i fler segment eller kommer de inte räknas?
Vanliga bonusresor räknas inte som segment.

Däremot om du bokar "bästa tillgänglighet" (=pengar+poäng-varianten) så räknas de, men kostar mer.
 

Dr. Miles

Expert
Alltså kan jag inte boka någon av bonusresorna och få segment?
En bonusresa med SAS flygning som är bokad med "Poäng + Pengar" tror jag att det räknas både som kvalificerad segment och kvalificerad statuspoäng.
Men vanlig bonusresa ger varken poäng eller kvalificerad segment.
 

mha321

Medlem
Korrekt, du kan inte boka en "riktig" bonusresa. Tyvärr har SAS blandat ihop begreppen lite för oss, så de kallar både det som är award och det som inte är det för bonusresa numera.

Om du tittar på konstnadsmatrisen på SAS points charts - SAS De som står under "Best Price" ger inga segment och inga poäng. De som står under "Best Availability" ger poäng och segment. De som står under "Star Alliance" ger inte poäng och segment.
 
Toppen