Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

fcx

Medlem
Alltså kan jag inte boka någon av bonusresorna och få segment?

Bonusresa bokad som "bästa tillgänglighet" ger poäng och segment som en vanlig betald bokning. "Bästa tillgänglighet" kostar dubbelt så många poäng som en vanlig bonusresa, och den kan delbetalas med pengar (men man behöver inte göra det om man inte vill). En av fördelarna med "bästa tillgänglighet" är att man ibland får förslag på resor med fler segment än normalt utan att det kostar något extra (förutom lite skatter), exempelvis ARN-HEL-CPH (som inte går att boka som en vanlig betald biljett).
 

LHF_fan

Medlem
Hej!

Jag är ny på forumet men följt det under en tid. Reser då och då i tjänsten och det brukar bli 4-8 resor per år så jag har normal EB-status men siktar på EBS till hösten.

Vi ner till Portugal i slutet av sommaren och hälsa på vänner. Använde ITA Matrix och hittade t.ex. LLA-ARN-CPH-LIS-CPH-ARN-LLA i Economy bokningsklass W för ca 4200 kr. Blir 6 resor samt, om jag nu räknat rätt, 500 +1000 +1000 +1000 +1000 +500 = 5000 EB poäng per resa och jag kopplar barnens EB-konto till mitt = +10000 poäng.

Har ni några tips på hur jag ska maximera resan i ett EB-perspektiv?
 

FF#1

Medlem
Bonusresa bokad som "bästa tillgänglighet" ger poäng och segment som en vanlig betald bokning. "Bästa tillgänglighet" kostar dubbelt så många poäng som en vanlig bonusresa, och den kan delbetalas med pengar (men man behöver inte göra det om man inte vill). En av fördelarna med "bästa tillgänglighet" är att man ibland får förslag på resor med fler segment än normalt utan att det kostar något extra (förutom lite skatter), exempelvis ARN-HEL-CPH (som inte går att boka som en vanlig betald biljett).

Visst ja, att det ger möjlighet till mer spännande routing hade jag glömt bort. :)
 

palmen

Moderator
Hej!

Jag är ny på forumet men följt det under en tid. Reser då och då i tjänsten och det brukar bli 4-8 resor per år så jag har normal EB-status men siktar på EBS till hösten.

Vi ner till Portugal i slutet av sommaren och hälsa på vänner. Använde ITA Matrix och hittade t.ex. LLA-ARN-CPH-LIS-CPH-ARN-LLA i Economy bokningsklass W för ca 4200 kr. Blir 6 resor samt, om jag nu räknat rätt, 500 +1000 +1000 +1000 +1000 +500 = 5000 EB poäng per resa och jag kopplar barnens EB-konto till mitt = +10000 poäng.

Har ni några tips på hur jag ska maximera resan i ett EB-perspektiv?

Inom Norden är det tyvärr bara 500p per segment så kalkylen blir lite sämre.
Du borde få 500+500+1000 per resa (om det är med SAS bokningsklass W), totalt 4000 för en tur och retur.
6 sådana resor på ett år ger med andra ord 24000 poäng. Om du skaffar Amex elite kortet (kostar 4000 per år) ger det dig 20.000 baspoäng och du är bara 1000 poäng fårn EBG.

Se till att inget bokas i någon av följande klasser (U, K, L, T, O, V, G), då får du bara 2000 för en tur och retur.
Viktigt att tänka på att barnens poäng som kommer in är extrapoäng och inte baspoäng (som räknas mot din status).

I övrigt tror jag det är svårt att optimera poängintjäning till Lisabon, finns inte så många alternativ. Lufthansa kunde vara ett alternativ från Stockholm kanske om du hittar något i följande bokningsklasser (P, Z, Y, B, M, H, Q, S, V, U) som ger 100% intjäning av flugna miles. Du skulle då få följande till EB: 500+900+1300 (LLA-ARN-MUC-LIS) = 2700 poäng per enkelresa.
Tittade bara ett random datum via matrix (7-10 oktober) och då kostar en sådan resa 2850-3500 kronor (med vettiga tider) och rätt bokningsklass på LH-flygen. Viktitg att se till att det är LH som flyger båda europa-sträckorna och inte codeshare med TAP i och med att man inte vet vad intjäningen blir då.

Capture.JPG
 

Niclas Nygren

Ny medlem
Nu när Wideroe verkar ge segment (om jag inte förstått fel) borde man kunna flygluffa sig till ett EBG eller EBD inom norge under några hektiska sommarveckor för en mycket rimlig peng? Eller tänker jag helt fel och det finns en hake någonstans? Sen första januari ger ju normal inrikes bara 250p, så då är det ju segment som gäller...
 
A

Aurora

Guest
Nu när Wideroe verkar ge segment (om jag inte förstått fel) borde man kunna flygluffa sig till ett EBG eller EBD inom norge under några hektiska sommarveckor för en mycket rimlig peng? Eller tänker jag helt fel och det finns en hake någonstans? Sen första januari ger ju normal inrikes bara 250p, så då är det ju segment som gäller...

Kan komme tilbake til deg med mer info i slutten av April (begynner tidenes mest intensive konferanseturne nå). Men da jeg selv skal ut på Norge Rundt tur i sommer så har jeg både sett på og forsøkt planlegge segment run. Det er ikke så lett som det kanskje virker som, beware! :)
 

Nemo

Medlem
Nu när Wideroe verkar ge segment (om jag inte förstått fel) borde man kunna flygluffa sig till ett EBG eller EBD inom norge under några hektiska sommarveckor för en mycket rimlig peng? Eller tänker jag helt fel och det finns en hake någonstans? Sen första januari ger ju normal inrikes bara 250p, så då är det ju segment som gäller...
Finns redan trådar om det...
http://www.businessclass.se/forum/t...erøe-på-norge-inrikes-flygningar.11370/page-3
http://www.businessclass.se/forum/t...e-detta-på-bc-se-ebg-för-3975-nok.5080/page-2
Och om du kollar i just den här tråden som du skrivit i så finns det turförslag på sid 20-21.
http://www.businessclass.se/forum/threads/sas-eurobonus-segment-run-tråd.3678/page-21
 

Tonton

Medlem
För UNGDOM,

Just nu så går det att flyga ARN-OSL-BGO-OSL-ARN för 946 SEK (237SEK/segment)

Jag ska boka in mig på en eller två rundor någon gång i maj! Är någon intresserad så är det bara att höra av sig!
 
För UNGDOM,

Just nu så går det att flyga ARN-OSL-BGO-OSL-ARN för 946 SEK (237SEK/segment)

Jag ska boka in mig på en eller två rundor någon gång i maj! Är någon intresserad så är det bara att höra av sig!

Vilka datum hittar du dessa? Skulle definitivt vara intresserad av att hänga med om jag kan pussla ihop det med studier och annat. :)
 

Tonton

Medlem
Vilka datum hittar du dessa?

@David Ericsson Just nu krånglar SAS bokningssida för mig (När gör den inte det...?) Men i princip alla dagar mellan 10-25 maj finns det flyg till dessa priser.

Har inte bokat hemresa ännu men jag kommer preliminärt, som det ser ut nu, vara hemma i Sverige mellan ovan nämnda datum. Släng iväg ett PM så kan vi ju försöka hitta något datum som funkar! :)
 
Toppen