Senaste nytt

SAS eurobonus Mastercard premium

Rapporteras från användare regelbundet att köpgränsen gäller rullande 30 dagar, oavsett om du betalat in pengar eller inte.

Förenklat, har du 50k köpgräns, handlar för 50k idag, betalar in imorgon och försöker handla mer dagen efter kommer det inte funka. Men handlar du för 50k löpande under 30 dagar, betalar fakturan kommer du att kunna handla mer efter att den är betald. Men du kan inte handla för 50k direkt igen bara för att fakturan är betald utan det beror på din spend rullande 30 dagar bakåt.

Har dock själv aldrig varit i situationen där det skulle vara tillämpbart.
Jaha då fattar jag, tack för förtydligandet!

Om jag uppgraderat från Mastercard till Mastercard Premium, vet någon om jag kan använda samma OCR för inbetalning som för föregående kort, eller kommer jag behöva vänta på att jag får ett nytt OCR? Jag ser att kortnumret verkar vara del av OCR, men skulle behöva betala in innan den 10:e.

Läser lite varstans, bland annat i den här tråden, att man inte kan betala in extrapengar på kortet för att frigöra mer köputrymme och tjäna fler poäng. Jag skaffade kortet i januari, och i mitten av februari gjorde jag en extrainsättning med samma OCR som var på januarifakturan och det verkade ju gå fint. Mer köputrymme enligt appen. Eller kommer mitt kort självförstöras nu när jag gjort detta?
För mig har det här fungerat fint vid ett flertal tillfällen. Spenderat över 3x min kreditgräns på ett enda köp en gång. Endast stött på tillfälliga gränser några gånger (släppte efter någon timme eller som mest ett dygn).

Om jag uppgraderat från Mastercard till Mastercard Premium, vet någon om jag kan använda samma OCR för inbetalning som för föregående kort, eller kommer jag behöva vänta på att jag får ett nytt OCR? Jag ser att kortnumret verkar vara del av OCR, men skulle behöva betala in innan den 10:e.
Du behöver kolla upp ditt nya kontonummer och sedan räkna ut checknumret manuellt mha Luhn-algoritmen. Gör gärna en kontroll med ditt gamla kontonummer och OCR-kod så att du räknar rätt.

https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-mastercard-kreditgr%C3%A4ns.104234/post-1041149

IMG_0095.jpeg

Rapporteras från användare regelbundet att köpgränsen gäller rullande 30 dagar, oavsett om du betalat in pengar eller inte.

Förenklat, har du 50k köpgräns, handlar för 50k idag, betalar in imorgon och försöker handla mer dagen efter kommer det inte funka. Men handlar du för 50k löpande under 30 dagar, betalar fakturan kommer du att kunna handla mer efter att den är betald. Men du kan inte handla för 50k direkt igen bara för att fakturan är betald utan det beror på din spend rullande 30 dagar bakåt.

Har dock själv aldrig varit i situationen där det skulle vara tillämpbart.

Köpgräns och kredit är ju två olika saker. Var hittar man sin köpgräns?

Köpgräns och kredit är ju två olika saker. Var hittar man sin köpgräns?
För SAS MC och MC Premium är din köpgräns för rullande 30 dagar samma belopp som din beviljade kredit. Det är ju därför vissa får problem, de har betalat in och t.ex. nollat sin kredit men kan fortfarande inte handla som de vill pga köpgränsen rullande 30 dagar.

För SAS MC och MC Premium är din köpgräns för rullande 30 dagar samma belopp som din beviljade kredit. Det är ju därför vissa får problem, de har betalat in och t.ex. nollat sin kredit men kan fortfarande inte handla som de vill pga köpgränsen rullande 30 dagar.

Det stämmer inte. Den köpgränsen har jag passerat flera gånger. Maxat kreditkortet, betalat bort räkningen och maxat på nytt.
Så den verkar inte vara direkt statisk

Det stämmer inte. Den köpgränsen har jag passerat flera gånger. Maxat kreditkortet, betalat bort räkningen och maxat på nytt.
Så den verkar inte vara direkt statisk
Intressant. Jag har själv aldrig maxat krediten eller varit i situationen där köpgränsen skulle vara tillämpbart utan beskrev utifrån vad andra rapporterat. Men då verkar det helt enkelt inte stämma.

För SAS MC och MC Premium är din köpgräns för rullande 30 dagar samma belopp som din beviljade kredit.

Det stämmer inte.

Men då verkar det helt enkelt inte stämma.

Två saker kan nog vara sant samtidigt.

Det stämmer åtminstone IBLAND, det är flera som har rapporterat om, och om jag inte missminner mig skriver SEB uttryckligen detta. (Edit: se @Håkan Hansson precis ovan)

Men det stämmer inte ALLTID, så någon ytterligare parameter finns inblandad. Det kanske är helt enkelt beroende på när man skaffade sitt kort, eller så ger lång och oproblematisk användning en inofficiell "rätt" att överskrida köpgränsen ibland (såsom det är på Amex, där det är mer transparent genom att man kan kontrollera i förhand ifall ett inköp kommer gå igenom eller inte), eller så räknas köpgränsen med tiden upp i förhållande till kreditgränsen enligt någon okänd algoritm.

Toppen