Senaste nytt

SAS eurobonus Mastercard premium

Fick poäng från januari idag överfört til EB-kontot. Det var mindre än jag förväntade mig och gick till SEB för att undersöka. Jag hade inga större transaktioner i närheten av månadsskiftet (som annars är klassiskt för poäng som inte hinner med). Jag summerade då januaris lista och fick då exakt det antal poäng som förts över. Så då ser jag att summeringen längst ner på sidan är rejält fel. Laddar ned excel-arket och även där är summa-raden fel, och summa pengar och poäng rätt.

Jag har ju säkert tittat snabbt på summan i slutet på januari, så detta förklarar att jag hade förväntat mig ett högre antal. Men att det blivit fel i en enkel summa-uppgift är märkligt. Andra som har felaktiga summa när di gör "Sök efter SAS EuroBonus Bonuspoäng" för januari?

Sedan noterar jag en ny kolumn "Överfört"
Skärmavbild 2025-02-05 kl. 20.31.30.png

Spännande, så jag söker fram alla transaktioner och filtrera i excel på de som anges som överförda 4 feb. Då finns det datumet på transaktioner spritt över hela året, även rader som jag är rätt säker på är utbetalda tidigare.
Summerar jag för skojs skull de som anges överförda 4 feb så stämmer det inte heller med vad som faktiskt överförts.
En gissning att fältet är nytt och man har helt enkelt initierat det med 4 feb för alla transaktioner som de inte kunde hitta något bättre datum på.

Men jag kanske har missat fältet tidigare, så vill bara lyssna av om andra sett det fältet tidigare i rapporten?
Det är ju ett bra tillägg för att kunna se vilka poäng som räknats in i överföringen varje månad, men lustigt att ett antal historiska transaktioner fått detta datum också

Så då ser jag att summeringen längst ner på sidan är rejält fel.
Korrekt hos mig.

Hittar inget konstigt i gamla överföringsdatum heller, de ser ut att stämma med faktiska överföringen (i början på månaden efter inköpet).

Kan du ha inlett året på minus, genom ett större återköp eller så i december? Så att de första inköpen gick åt till att komma upp till 0?

Nej, inget ingående minus så vitt jag vet. Och det förklarar ändå inte varför om jag söker transaktioner jan25-jan25 så stämmer inte resulta-listans summa med summan av transaktioner i listan.
Om listan visar tex är 10 köp på 1 000kr bör ju inte summan visas som 17 000 kr.

Om man nedgraderar från Premium till ”standard”-kortet innan ett år har passerat, får man åter någon del av årsgiften som ju betalas i förskott? Alternativt att det kvittas mot årsavgiften för standardkortet på något sätt?

Läser lite varstans, bland annat i den här tråden, att man inte kan betala in extrapengar på kortet för att frigöra mer köputrymme och tjäna fler poäng. Jag skaffade kortet i januari, och i mitten av februari gjorde jag en extrainsättning med samma OCR som var på januarifakturan och det verkade ju gå fint. Mer köputrymme enligt appen. Eller kommer mitt kort självförstöras nu när jag gjort detta?

Läser lite varstans, bland annat i den här tråden, att man inte kan betala in extrapengar på kortet för att frigöra mer köputrymme och tjäna fler poäng. Jag skaffade kortet i januari, och i mitten av februari gjorde jag en extrainsättning med samma OCR som var på januarifakturan och det verkade ju gå fint. Mer köputrymme enligt appen. Eller kommer mitt kort självförstöras nu när jag gjort detta?
Rapporteras från användare regelbundet att köpgränsen gäller rullande 30 dagar, oavsett om du betalat in pengar eller inte.

Förenklat, har du 50k köpgräns, handlar för 50k idag, betalar in imorgon och försöker handla mer dagen efter kommer det inte funka. Men handlar du för 50k löpande under 30 dagar, betalar fakturan kommer du att kunna handla mer efter att den är betald. Men du kan inte handla för 50k direkt igen bara för att fakturan är betald utan det beror på din spend rullande 30 dagar bakåt.

Har dock själv aldrig varit i situationen där det skulle vara tillämpbart.

Toppen