Senaste nytt

SAS eurobonus Mastercard premium

Det stämmer inte. Den köpgränsen har jag passerat flera gånger. Maxat kreditkortet, betalat bort räkningen och maxat på nytt.
Så den verkar inte vara direkt statisk
Det funkar till en "dynamisk" gräns. Har testat lite olika approacher i samband med dubblapoäng-helger. Att gå över en hel del genom att betala i förväg fungerar men inte hur långt som helst och upplevde att man snabbare slog i taket om det gällde köp med högre belopp jämfört med att sprida ut samma totalsumma på flera mindre köp.

Det funkar till en "dynamisk" gräns. Har testat lite olika approacher i samband med dubblapoäng-helger. Att gå över en hel del genom att betala i förväg fungerar men inte hur långt som helst och upplevde att man snabbare slog i taket om det gällde köp med högre belopp jämfört med att sprida ut samma totalsumma på flera mindre köp.

Har också slagit i gränsen några gånger, både under dubbelpoäng men även helt "vanliga" månader då jag gjort extrainsättningar för att frigöra mer utrymme. Inte märkt något jättetydligt mönster över när det fungerar eller inte.

Det man ska passa sig lite extra för är nog att betala in så man får negativt saldo för att kunna göra större enstaka inköp än sitt kreditbelopp.

Precis, den är väldigt diffus.
Tidigare när jag bara fick 40k i kredit så brukade jag få göra en avbetalning mitt i månaden och sedan körde jag på i vanlig takt.
Det är som att jag har en kreditgräns och en köpgräns.
Senast jag maxade köpgränsen var i början av december.
Finns det möjlighet att få en excel-rapport så kan jag kolla när jag har gått över köpgränsen.

Intressant. Jag har själv aldrig maxat krediten eller varit i situationen där köpgränsen skulle vara tillämpbart utan beskrev utifrån vad andra rapporterat. Men då verkar det helt enkelt inte stämma.

Bara för att ta den närmsta månaden som jag kommer ihåg då jag körde över ”köpgränsen”.
December 2024 blev det ca 30k över köpgränsen.

Köpgräns 90k

IMG_2321.jpeg

December summering

IMG_2317.jpeg

Extra inbetalningar

IMG_2319.jpeg

IMG_2318.jpeg

Det mest intressanta är att köpgräns ändå är flexibel och kan komma som en överraskning.
Krediten är dock ganska hård gräns på
I SEB:s app motsvarar det som kallas "köpgräns" din beviljade kredit. Det går inte att ha en separat kreditgräns och en annan köpgräns – de är samma sak. Att SEB inte vill att man ska spendera mer än detta belopp inom två månader regleras inte genom någon spärr. Det handlar alltså inte om två olika parametrar. Bara för att något fungerar innebär det inte att det är i enlighet med villkoren. SEB är tydliga med att detta är ett oönskat beteende, och det bör man vara försiktig med.

I SEB:s app motsvarar det som kallas "köpgräns" din beviljade kredit. Det går inte att ha en separat kreditgräns och en annan köpgräns – de är samma sak. Att SEB inte vill att man ska spendera mer än detta belopp inom två månader regleras inte genom någon spärr. Det handlar alltså inte om två olika parametrar. Bara för att något fungerar innebär det inte att det är i enlighet med villkoren. SEB är tydliga med att detta är ett oönskat beteende, och det bör man vara försiktig med.

Kreditgränsen slår in då man har nått den. Köpgränsen slår inte in.
Det är inte mer än en enkel mjukvaruprogrammering om man har en absolut köpgräns.

Mastercards köpgräns ska räcka i två månader tydligen, men man använder den som kreditgräns, vilket är två helt olika saker.

Jag vet inte om SEB är så tydliga om att det är ett oönskat beteende på något papper.
Hade det varit så oönskat så är det som sagt inte svårare än lite programmering som ska till och helst även en count down i appen så man kan se hur man ligger till.

Kreditgränsen slår in då man har nått den. Köpgränsen slår inte in.
Det är inte mer än en enkel mjukvaruprogrammering om man har en absolut köpgräns.

Mastercards köpgräns ska räcka i två månader tydligen, men man använder den som kreditgräns, vilket är två helt olika saker.

Jag vet inte om SEB är så tydliga om att det är ett oönskat beteende på något papper.
Hade det varit så oönskat så är det som sagt inte svårare än lite programmering som ska till och helst även en count down i appen så man kan se hur man ligger till.

För mig är det tydligt.

aea93bb5931ed5202dd877ae5b3b5521.jpg

För mig är det tydligt.

aea93bb5931ed5202dd877ae5b3b5521.jpg

Tydligt att det ska räcka i två månader och tydligt att dom kallar det för köpgräns. Inte tydligt att det är ett ”oönskat beteende” och att man ska vara försiktig. Säkert ytterst försiktig annars kan det få allvarliga konsekvenser för både dig och din familj.

Köpgränsen används i stort som en kreditgräns. Vill SEB MC vara petiga så får dom justera reglagen bakom datorn. Svårare än så är det inte.
Det finns inte en möjlighet att jag kommer att lägga ner någon energi alls på att kontrollera min köpgräns och i alla fall inte med någon fruktan för allvarliga konsekvenser, eller vad dom nu kan hota med.
Vem vet, en dag kanske jag får hem dotterns finger i ett paket, men jag räknar med att man åtminstone skickar ett vanligt hotbrev innan man går till aktion.

Toppen