Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Jag har varken fått poäng eller meddelande i SAS MC-appen. Är däremot irriterad.

Om man klickar på Frågor och svar i appen förflyttas man till webbläsaren och följande sida där meddelandet står högst upp. (Det är dock inte ”i appen” om man ska vara petig.)

Nu har följande meddelande lagts upp i MC appen:

Dina bonuspoäng för augusti har nu överförts till SAS, men de är inte ännu tillgängliga på ditt SAS EuroBonus-konto på grund av ett tekniskt fel.

SEB Kort och SAS arbetar nära tillsammans för att lösa problemet och göra poängen tillgängliga så snart som möjligt.

För Premium-kunder förväntas nivåpoängen tidigast vara tillgängliga den 15 september.
Så magnetbandet med månadens överföringar har försvunnit någonstans mellan SEBs datacentral och SAS dito? Eller kanske cykelbudet ramlade omkull så att rullen blev skev och magnetbandet inte kunde läsas? :cool:

Så magnetbandet med månadens överföringar har försvunnit någonstans mellan SEBs datacentral och SAS dito? Eller kanske cykelbudet ramlade omkull så att rullen blev skev och magnetbandet inte kunde läsas? :cool:
Nu var du snäll mot SEB att tro att de har så modern teknik som magnetband...
Jag är rätt säker att de fortfarande kör hålkort någonstans i den processen. :rolleyes:

Jag tror inte att vi kommer att bli överens om detta. Du accepterar att detta är praxis och "helt normalt" och jag hävdar att det inte är det.
Nu är det fredag och man kan ha roligare än att sitta pch banka paragrafer i huvudet på folk på internet ;)

Högsta domstolen berör precis de sakerna jag nämnde ovan
Det krävs att avtalsförlängningen ligger i kundens intresse, som tex för en hemförsäkring.

Det krävs att säljaren aviserar förlängningen

Att förlängningen ska aviseras är också tydligt i marknadsdomstolen

Min slutsats ovan var just att bara varor/tjänster som för kunden har avsevärt värde eller stor nackdel om avtalet inte automatiskt förnyas är OK att ha automatsik förlängning på. Och när man har automatisk förlängning, skall säljaren avisera förlängningen och göra det möjligt att avbryta avtalet utan nackdel för kunden.

Du hävdar iofs att det ändå är helt OK eftersom kunden i lagens mening inte är bunden till den förlängda perioden och att SEB frivilligt betalar tillbaka. Om det stämmer som du säger att SEB inte hävdar bindning har du teoretiskt rätt i delen att avtalet inte förlängts på något tvingande sätt.
SEB har ju trots att avtalet i så fall inte förlängts dragit pengar för förlängningen.

Nu pratar vi om ett kreditkort där det inte kan anses ge avgörande kundnytta att avtalet automatiskt förlängs, SEB har inte aviserat avtalets förlängning och villkor, SEB har inte aviserat belopp utan fakturerat det och belastat kundens kredit. Jag står fast vid att detta inte är lagens mening och att SEB får problem om detta hamnar i domstol. Nu har ju inte svenskar vanan av att ta allt och alla till domstol som man gör i USA, men det borde man börja göra med den här typen av företag.

Skulle vara lite kul att sitta på åhörarplats och höra hur SEB argumenterar att det är helt OK att regelmässigt gå in på någons konto och oaviserat ta pengar för en tjänst som inte är beställd eller levererad eftersom man betalar tillbaka pengarna till de som klagar.
Nej, det tror jag inte heller. Jag tycker det är självklart att ett löpande abonnemang löper på tills jag avslutar det, så länge inte säljaren försöker tvinga på mig otillåtna bindningstider, vare sig det handlar om min telefon eller mitt kreditkort.

Nu skriver du själv att kunden inte i lagens mening är bunden till någon förlängd period. Då verkar vi trots allt vara överens om det jag invände mot. Så nej, jag har inte ”teoretiskt” rätt.

Huruvida SEB har rätt att debitera årsavgiften två månader i förväg är en annan och betydligt mer intressant fråga. Personligen har jag aldrig haft anledning att utgå från ont uppsåt i mina mellanhavanden med SEB, utan har tvärtom mötts av tolerans de gånger jag medvetet eller omedvetet brutit mot avtalsvillkoren. Det bevisar förstås ingenting juridiskt, men jag har därför heller ingen särskild anledning att misstro uppgiften att den tidiga debiteringen beror på tekniska förutsättningar.

Att tjänsten inte är beställd stämmer däremot inte alls. Jag har beställt ett kortavtal där det från början framgick klart och tydligt att avtalet löper tills jag eller banken avslutar det, och jag får regelbundet information från SEB om förändringar av villkoren. Det skulle snarare vara en grov och ovälkommen överraskning om tjänstesäljare började kräva att jag aktivt förnyade mina löpande avtal.

...

Exemplena du hänvisar till ovan rör tjänster med lång (1 år) bindningstid, där man alltså är lite ”blåst” om man missar en förlängning. Men SAS Mastercard har ingen bindningstid. Rätt stor skillnad, kan jag tycka.
Om SEB återbetalar den outnyttjade delen av årsavgiften så är det inte för att de är generösa och kundvänliga, det är för att 4 kap. 15 § lag (2010:751) om betaltjänster säger att de måste.

Kontrollfråga bara: vilka kreditkort på svenska marknaden existerar som INTE använder automatisk förlängning?

Jag har Amex, SEB (i flera varianter, inte bara SAS), Noba (Norwegian), Handelsbanken, Nordea, Skandia. Samtliga dessa använder automatisk förlängning. I min mening vore det en extrem nackdel om de alla klipptes efter ett år, så att jag fick ansöka om dem på nytt stup i kvarten.

...
Nu handlar det inte om att ansöka på nytt varje år, utan att säljaren är tvungen att avisera i förväg om tidpunkten för förnyelsen och göra klart för kunden att/hur det går att säga upp.

Exakt vilka tjänster där en automatisk förlängning har så stort värde för kunden att det motiverar att avtalet förnyas automatiskt kan man tycka olika om. Om jag läser högsta domstolens dom så ansågs inte ett gym-kort vara det, bl.a. utifrån att "en automatisk förlängning inte [innebär] några beaktansvärda fördelar. Det är normalt enkelt att skaffa ett nytt gymkort." Man kan argumentera att det är svårt att skaffa ett nytt kreditkort och därför är en automatisk förlängning en fördel för kunden. (Det är svårare att göra det för matkassar och film-kanaler. ) Men det tar inte bort kravet på att avisera förlängningen!

Som sagt, det finns roligare saker att göra en fredag. Vi kanske helt enkelt bara ska acceptera att några tycker att automatiska förlängningar (prenumerationsmodellen) redan är här och har tagit över stora delar av ekonomin och att det får man bara leva med medan andra tycker att den lagstiftning som finns och de utslag som gjorts i marknadsdomstolen och högsta domstolen ska ses som reglerande prejudikat för alla handlare, tills dess ny lagstiftning och rättspraxis finns.

ndra tycker att den lagstiftning som finns och de utslag som gjorts i marknadsdomstolen och högsta domstolen ska ses som reglerande prejudikat för alla handlare, tills dess ny lagstiftning och rättspraxis finns.
"Ett avtalsvillkor om automatisk förlängning vid avtal om gymkort har ansetts oskäligt när avtalstiden och förlängningen löpte under ett år"

Har du ens läst domen du hänvisar till?

"vilket kan leda till en oönskad avtalsförlängning på ett år utan möjlighet att under den tiden frånträda avtalet."

Domen handlar alltså om ett gymavtal där kunden efter förlängningen bands i ytterligare tolv månader utan möjlighet att frånträda avtalet under perioden. Det är den omständigheten HD uttryckligen lyfter fram.

Det är helt olikt SEB, där kunden inte binds till den nya årsperioden utan kan avsluta avtalet och får den oförbrukade delen av årsavgiften återbetald.

...

Att tjänsten inte är beställd stämmer däremot inte alls. Jag har beställt ett kortavtal där det från början framgick klart och tydligt att avtalet löper tills jag eller banken avslutar det, och jag får regelbundet information från SEB om förändringar av villkoren. Det skulle snarare vara en grov och ovälkommen överraskning om tjänstesäljare började kräva att jag aktivt förnyade mina löpande avtal.
Återigen, om man läser lagtexten och utslagen i marknadsdomstolen och högsta domstolen är det tydligt att det finns ett undantag för automatisk förlängning men att vissa krav ska vara uppfyllda. Jag har heller inte hävdat att SEB eller annan part inte får sluta löpande avtal med konsumenter som har automatisk förlängning. Däremot att den automatiska förlängningen främst ska vara en fördel för konsumenten, inte näringsidkaren, och att förlängningen ska aviseras på ett tydligt sätt.
Information om förändringar i villkoren är inte en sådan avisering, det ser du också av fallet i högsta domstolen jag refereade till.

Och igen, att SEB återbetalar överskjutnade belopp är inte för att du inte är bunden utan för att 4 kap. 15 § lag (2010:751) om betaltjänster tvingar dem.

Nu kan jag nog inte göra det mer tydligt. Avslutar med att önka er en trevlig helg och ett tips om att kolla på förändringarna i
Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (2010:751) om
betaltjänster, konsumentkreditlagen (2010:1846) och lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution där regeringen strävar efter ett stärkt skydd för konsumenter av finansiella tjänster.

Om SEB återbetalar den outnyttjade delen av årsavgiften så är det inte för att de är generösa och kundvänliga, det är för att 4 kap. 15 § lag (2010:751) om betaltjänster säger att de måste.

Väldigt lite sker pga företag är exceptionellt generösa, men det hindrar inte att det sker.

Nu handlar det inte om att ansöka på nytt varje år, utan att säljaren är tvungen att avisera i förväg om tidpunkten för förnyelsen och göra klart för kunden att/hur det går att säga upp.

Om man läser de första två meningarna under "Avtalstid och uppsägning av Avtal" i villkoret du godkänt (dvs ett aktivt avtal du ingick med SEB, inte negativ avtalsbindning som du först hävdade), så lyder de: "Avtalet gäller tills vidare. Kontohavaren har rätt att säga upp Avtalet med omedelbar verkan."

Läser man under "Priser och Avgifter" framgår: "Kontohavaren erlägger i förekommande fall års-/månadsavgift i förskott. Om Avtalet avslutas innan den period för vilken årsavgift betalats i förskott har gått till ända, har Kontohavaren rätt till återbetalning av den del av avgiften som avser tiden efter det att Avtalet har avslutats.".

Som sagt, det finns roligare saker att göra en fredag. Vi kanske helt enkelt bara ska acceptera att några tycker att automatiska förlängningar (prenumerationsmodellen) redan är här och har tagit över stora delar av ekonomin och att det får man bara leva med medan andra tycker att den lagstiftning som finns och de utslag som gjorts i marknadsdomstolen och högsta domstolen ska ses som reglerande prejudikat för alla handlare, tills dess ny lagstiftning och rättspraxis finns.

Det (tråkiga/underliga/intressanta) är att jag tror vi till stor del är överens i mycket, jag är också en stor motståndare till "prenumerationifieringen" av varor och tjänster som man tidigare kunde köpa direkt, eller om inte det åtminstone betala en engångslicens för. Men det har aldrig gällt kreditkort, de har man alltid betalat för löpande. Så det är i det här fallet du som argumenterar för en förändring av praxis.

Toppen