Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Det (tråkiga/underliga/intressanta) är att jag tror vi till stor del är överens i mycket, jag är också en stor motståndare till "prenumerationifieringen" av varor och tjänster som man tidigare kunde köpa direkt, eller om inte det åtminstone betala en engångslicens för. Men det har aldrig gällt kreditkort, de har man alltid betalat för löpande. Så det är i det här fallet du som argumenterar för en förändring av praxis.

Bra slutpunkt. Jag måste säga att jag är förbluffad över hur det här ens kan vara en diskussion. Det är verkligen förtretande när företag försöker tvinga in sina kunder i automatiskt förlängda bindningstider, men bara märkligt att beklaga sig över ett företag som uttryckligen inte gör det, i en sektor där avtalsformen varit norm sedan Hedenhös.

Det är ju inte utan att man funderar på om SEB Kort har likviditetsbekymmer... ;)

Först börjar de ta betalt årsvis för kortet istället för månadsvis (väl?),
sedan kortar de drastiskt den faktiska kredittiden,
slutliger börjar de ta in årsavgiften ytterligare lite tidigare än förut...

Kanake inte är så troligt. Men hade det varit en annan typ av företag så hade nog en del börjat att ana ugglor i mossen, åtminstone lite svagt.

Om SEB återbetalar den outnyttjade delen av årsavgiften så är det inte för att de är generösa och kundvänliga, det är för att 4 kap. 15 § lag (2010:751) om betaltjänster säger att de måste.

Nu handlar det inte om att ansöka på nytt varje år, utan att säljaren är tvungen att avisera i förväg om tidpunkten för förnyelsen och göra klart för kunden att/hur det går att säga upp.

Exakt vilka tjänster där en automatisk förlängning har så stort värde för kunden att det motiverar att avtalet förnyas automatiskt kan man tycka olika om. Om jag läser högsta domstolens dom så ansågs inte ett gym-kort vara det, bl.a. utifrån att "en automatisk förlängning inte [innebär] några beaktansvärda fördelar. Det är normalt enkelt att skaffa ett nytt gymkort." Man kan argumentera att det är svårt att skaffa ett nytt kreditkort och därför är en automatisk förlängning en fördel för kunden. (Det är svårare att göra det för matkassar och film-kanaler. ) Men det tar inte bort kravet på att avisera förlängningen!

Som sagt, det finns roligare saker att göra en fredag. Vi kanske helt enkelt bara ska acceptera att några tycker att automatiska förlängningar (prenumerationsmodellen) redan är här och har tagit över stora delar av ekonomin och att det får man bara leva med medan andra tycker att den lagstiftning som finns och de utslag som gjorts i marknadsdomstolen och högsta domstolen ska ses som reglerande prejudikat för alla handlare, tills dess ny lagstiftning och rättspraxis finns.
Du verkar ha en trevlig fredag, undrar hur resten av veckan ser ut?
Får lite vibbar från Nisse i farmen……

Toppen