Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Noterade nu att de dragit årsavgiften den 5 september för perioden nov 2026 till oktober 2027. Ännu en försämring att de drar avgiften så tidigt?

Enligt villkoren står det
"Kontohavaren erlägger i förekommande fall års-/månadsavgift i förskott"
Så antar att de kan dra årsavgiften när de vill.
Samma för mig i våras. Drogs ett par månader tidigare än tidigare år.

Noterade nu att de dragit årsavgiften den 5 september för perioden nov 2026 till oktober 2027. Ännu en försämring att de drar avgiften så tidigt?

Enligt villkoren står det
"Kontohavaren erlägger i förekommande fall års-/månadsavgift i förskott"
Så antar att de kan dra årsavgiften när de vill.
Om de två (2) månader i förväg drar nästa års-periods betalning skulle jag säga att de kraftigt missbrukar undantaget om negativ avtalsbinding som gäller i vissa specifika situationer.

Det är normalt inte tillåtet med avtalsformer där kunden är bunden till ett köp bara baserat på att man inte säger upp tjänsten. Undantaget gäller sådant som anses vara till skada för kunden om avtalet inte förlängs, tex försäkringar och tidningsprenumerationer. MEN då ska kunden aviseras i förväg, så att kunden får information om när den nya perioden börjar och vilket priset är. Om SEB anser sig kunna dra vilket summa som helst när som helst och sedan hävda att kunden är bunden för ytterligare år lär de inom kort åka på en *** smäll.

För mig är det här bara en ytterligare signal på att SEB kort skaffat sig ett amerikanskt system och en amerikansk inställning på avtalsrätt och kunder.

Om de två (2) månader i förväg drar nästa års-periods betalning skulle jag säga att de kraftigt missbrukar undantaget om negativ avtalsbinding som gäller i vissa specifika situationer.

Det är normalt inte tillåtet med avtalsformer där kunden är bunden till ett köp bara baserat på att man inte säger upp tjänsten. Undantaget gäller sådant som anses vara till skada för kunden om avtalet inte förlängs, tex försäkringar och tidningsprenumerationer. MEN då ska kunden aviseras i förväg, så att kunden får information om när den nya perioden börjar och vilket priset är. Om SEB anser sig kunna dra vilket summa som helst när som helst och sedan hävda att kunden är bunden för ytterligare år lär de inom kort åka på en *** smäll.

För mig är det här bara en ytterligare signal på att SEB kort skaffat sig ett amerikanskt system och en amerikansk inställning på avtalsrätt och kunder.

Mig veterligen får man tillbaka oförbrukad årsavgift så det spelar väl i praktiken ingen roll.

Mig veterligen får man tillbaka oförbrukad årsavgift så det spelar väl i praktiken ingen roll.
Det spelar roll för att det missbrukar ett undantag i svensk avtalsrätt. Ungefär som om ett parkeringsbolag skulle sluta betala moms på parkeringsplatserna med hänvisning till att bostadsrättsföreningar har ett sådant undantag.

Det spelar dessutom praktisk roll därför att när den genomsnittliga kunden ställs inför fait-accompli (årsavgften redan är dragen) är det mycket mer sannolikt att de behåller kortet ytterligare ett år fast att de egentligen tänkte säga upp det. Det är just detta som är anledningen till att vi i Sverige normalt sett inte accepterar negativ avtalsbindning.

Det spelar väl också roll att SEB tillskansar sig ytterligare en räntefri kredit från sina kunder.

Det spelar också praktisk roll om säljmetoden skulle bli praxis och avtalslagen ändras till att antingen tillåta negativ avtalsbindning fullt ut eller inte tillåts alls. Det första skulle betyda i förlängningen att en säljare kan skicka varor till dig utan att du bett om det och om du inte tackar nej aktivt anses du ha ingått ett bindande avtal. Den andra skulle betyda i en förlängning att du kommer att bli tvungen att varje på aktivt förnya alla dina försäkringar och om du glömmer det står hemmet eller bilen oförsäkrad.

Toppen