Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold - nu efter 10 sammanhängande år som EuroBonus Gold

Jannes

Medlem
Det vore hög tid att väcka upp den där idén de pratade om för några år sedan om en level över gold på star alliance nivå. Och att då kanske på något sätt sätta en alliance-wide bas för lägsta krav som krävs för att nå den.
Detta låter ju faktiskt lite kul, vad hade man kunnat erbjuda en såkallad *A-Diamond?
 

Jannes

Medlem
För lätt att bli en ännu helt hypotetisk *A-nivå som inte existerar? Valde Diamond bara för att det är EB-nivån över Guld, men tänkte nog inte att EBD skulle i dagens form skulle uppnå kraven. Men visst, ifall EBD hade kvalificerat så hade det nog inte varit så mycket mer man kunde få, när t.o.m SAS har svårt att differentiera på EBG och EBD till någon märkvärdig grad.
 

palmen

Moderator
För lätt att bli en ännu helt hypotetisk *A-nivå som inte existerar? Valde Diamond bara för att det är EB-nivån över Guld, men tänkte nog inte att EBD skulle i dagens form skulle uppnå kraven. Men visst, ifall EBD hade kvalificerat så hade det nog inte varit så mycket mer man kunde få, när t.o.m SAS har svårt att differentiera på EBG och EBD till någon märkvärdig grad.
Syftade på att SAS Diamond nivå är för lätt att nå för en sådan status. Men absolut välkommet om de fick en sådan nivå inom Star Alliance där alla har samma krav för att nå det. Tex minimum 100 flighter inom star alliance och X poäng/miles som räknas på samma sätt för alla. Eller gör som Lufthansa att det mer eller mindre ktäver betalda C/F biljetter för att nå (kanske lägga till att PE också är ok).
 
Fråga: Jag uppnådde EBG i somras med slut på kvalificeringsperiod 31 Juli 2022.

Min nya kvalificeringsperiod pågår från 1 Aug 2022 - 31 Jul 2023

Points earned for the period är 4000 / 45 000 till Diamond. Jag har alltså redan uppnått EBG för nuvarande kvalificeringsperiod.. Tolkar jag detta fel eller har jag fått EBG för nästa period också?....
 

palmen

Moderator
Fråga: Jag uppnådde EBG i somras med slut på kvalificeringsperiod 31 Juli 2022.

Min nya kvalificeringsperiod pågår från 1 Aug 2022 - 31 Jul 2023

Points earned for the period är 4000 / 45 000 till Diamond. Jag har alltså redan uppnått EBG för nuvarande kvalificeringsperiod.. Tolkar jag detta fel eller har jag fått EBG för nästa period också?....
Låter som du dragit in 4000 av de 45000 som behövs för att återkvala denna period.
 

Wyll

Medlem
Eller gör som Lufthansa att det mer eller mindre ktäver betalda C/F biljetter för att nå (kanske lägga till att PE också är ok).
Jag vill minas att jag läste att Lufthansa ska frångå det systemet, dvs alla biljett klasser ger poäng emot Senator status när det nya M&M kommer.
Återstå ju iof att se dom det blir så, men om nu LH går ifrån det systemet måste det finnas en anledning tänker jag.
 

palmen

Moderator
Jag vill minas att jag läste att Lufthansa ska frångå det systemet, dvs alla biljett klasser ger poäng emot Senator status när det nya M&M kommer.
Återstå ju iof att se dom det blir så, men om nu LH går ifrån det systemet måste det finnas en anledning tänker jag.
Ja det stämmer med de nya systemet, men det är ändå så att det ger offantligt mycket mer poäng för C/F intercont än att flyga ekonomi, och jämför man poängen intercont mot intra europa så är det också ofantligt stora skillnader. Fortfarande fullt möjligt att dra in på economy i europa, men betydligt lättare och mer rimligt att dra in det på 3-4 intercont resor i business än ca 100 flighter i economy intra europa.
 

johisco

Medlem
Står inget om Star Alliance gold i SAS text om EB gold 4 life, så de kan ju när de vill plocka bort denna förmån för Gold och bara ha den kvar för Diamond. Tror detta är mycket sannolikt inom ett par år. EBG kommer då bara ge förmåner på SAS metall och EBD blir det riktiga Star Gold-kortet.
Hahaha... Det står att man får ett Eurobonus Guldkort resten av sitt liv. De kan plocka bort alla förmåner från guld om de vill.

Luktar avundsjuka lång väg :D
 

henke12

Medlem
Då var det min tur ☺️
26815186-7B23-44AE-BE45-1BF3EC001394.jpeg
 
Toppen