Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold - nu efter 10 sammanhängande år som EuroBonus Gold

mha321

Medlem
Jämför man hur nivåerna har legat tidigare så är det nog inte helt ologiskt att LTG skulle kunna bli Lifetime Frequent Traveller. Känns osannolikt att det skulle bli lifetime senator, men något vill de antagligen göra för att behålla de som har LTG.
 
Jag skulle också gissa att oavsett vem som förvärvar SAS i framtiden kommer att hedra LTG. De borde ju ha mer att vinna på att göra det än att inte göra det.

För övrigt så springer vi kanske lite väl snabbt om vi börjar spekulera kring att Lufthansa kommer att vara denne förvärvare. De är ju redan ganska stora (störst?) i Europa och om de nu tar över ITA så kan jag tänka mig att EU har ett och annat att säga kring ett eventuellt ytterligare övertagande. Det är kanske snarare så att detta stärker Apollos möjligheter att få ett majoritetsägande i SAS istället.
Nu blir det off-topic. Fortsatt killgissande kring detta får väl ske i annan relevant tråd. :)
 

Kimmen00

Medlem
Jag skulle också gissa att oavsett vem som förvärvar SAS i framtiden kommer att hedra LTG. De borde ju ha mer att vinna på att göra det än att inte göra det.

För övrigt så springer vi kanske lite väl snabbt om vi börjar spekulera kring att Lufthansa kommer att vara denne förvärvare. De är ju redan ganska stora (störst?) i Europa och om de nu tar över ITA så kan jag tänka mig att EU har ett och annat att säga kring ett eventuellt ytterligare övertagande. Det är kanske snarare så att detta stärker Apollos möjligheter att få ett majoritetsägande i SAS istället.
Nu blir det off-topic. Fortsatt killgissande kring detta får väl ske i annan relevant tråd. :)
Angående störst i euroase tråden som SAS forward så får man en bra bild..
 
Tror LTG kommer att värnas då bolagen behöver en lojal bas.
Utan "oss" måste bolagen förlita sig på ofrekventa resenärer som bara tittar på pris.
Blir svårt med budget om man inte kan "förutse" en viss "stabil" inkomst.
"Vi" har ett stort värde för alla bolag som vi är "trogna" mot.


Skickat från min SM-G990B2 via Tapatalk
 

Hachans

Medlem
Jävulens advokat här.

Men vad skulle ett övertagande bolag tjäna på att ta över och förse förmåner till någon som inte har något som helst investerat i bolaget? Poängen med livstids guld är att du har varit trogen kund i tio år och dragit in pengar.

Detta har du gjort åt ett bolag som inte längre finns. Flyger du så mycket att du kvalificerar sig själv kan bolaget säkert tänka sig en statusmatchning något år så du slipper arbeta dig genom hela hierarkin, men att de skulle ge bort livstids status till någon som inte dragit in några intäkter tror jag inte på för en sekund.
 

Fredah

Medlem
Jävulens advokat här.

Men vad skulle ett övertagande bolag tjäna på att ta över och förse förmåner till någon som inte har något som helst investerat i bolaget? Poängen med livstids guld är att du har varit trogen kund i tio år och dragit in pengar.

Detta har du gjort åt ett bolag som inte längre finns. Flyger du så mycket att du kvalificerar sig själv kan bolaget säkert tänka sig en statusmatchning något år så du slipper arbeta dig genom hela hierarkin, men att de skulle ge bort livstids status till någon som inte dragit in några intäkter tror jag inte på för en sekund.
Tyvärr så har du säkert rätt men för egen del så kommer jag i ett sådant scenario i ren besvikelse försöka flyga med konkurrenter i första hand och kanske satsa på någon konkurrerande allians framöver. Såklart beroende på resemönster etc men min poäng är att det nog trots allt skulle kunna löna sig att gynna den gamla lojala skaran även om det är tveksamt om ekonomerna i ett sådant scenario förstår det.
 

Hachans

Medlem
Tyvärr så har du säkert rätt men för egen del så kommer jag i ett sådant scenario i ren besvikelse försöka flyga med konkurrenter i första hand och kanske satsa på någon konkurrerande allians framöver. Såklart beroende på resemönster etc men min poäng är att det nog trots allt skulle kunna löna sig att gynna den gamla lojala skaran även om det är tveksamt om ekonomerna i ett sådant scenario förstår det.

Jo men grejen är att du har ju varit lojal länge och premieras för det, men du har ju inte varit lojal mot det nya bolaget. Det kan ju klia rätt mycket i ögonen på deras befintliga väldigt lojala kunder också. Som faktiskt har pumpat in pengar.

Lifetime i Lifetime gold står ju för flygbolagets livslängd, inte din.
 

Jannes

Medlem
Jävulens advokat här.

Men vad skulle ett övertagande bolag tjäna på att ta över och förse förmåner till någon som inte har något som helst investerat i bolaget? Poängen med livstids guld är att du har varit trogen kund i tio år och dragit in pengar.

Detta har du gjort åt ett bolag som inte längre finns. Flyger du så mycket att du kvalificerar sig själv kan bolaget säkert tänka sig en statusmatchning något år så du slipper arbeta dig genom hela hierarkin, men att de skulle ge bort livstids status till någon som inte dragit in några intäkter tror jag inte på för en sekund.
Beror väl på vad ett övertagande bolag gör. Behåller man SAS varumärket och Eurobonus så vore man ju ganska kortsiktig ifall man börjar med "enhancements" för de historiskt mest lojala kunderna. En sak som man köper är ju varumärket och lojaliteten. Annars kan man väl lika väl skrota hela FF programmet för alla dina senaste resor har varit med det uppköpta bolaget? "Varför ska du ha kvar några EB-poäng du fick förra månaden?"

Och att ett flygbolag köps upp innebär väl inte automatiskt att det går i graven? Man köper bolaget med tillgångar och skulder, även de mer "mjuka skulderna".

Jo men grejen är att du har ju varit lojal länge och premieras för det, men du har ju inte varit lojal mot det nya bolaget.
Mjaa, du kan tänka det som att du premieras, men egentligen är syftet inte det för flygbolaget. Syftet är att locka möjligast många att försöka uppnå nivån och inte blinka på 10 år. Trollar man bort folks existerande LTG och möjligheten till att uppnå det så kommer man tappa massor med goodwill och lojalitet som ett trollspö. Även här på forumet ser man att vi har flera som trixar med mileage runs och poängköp bara för att hålla igång sitt LTG. Man flyger bara för att få poäng, eller köper helt hittepå-poäng!
Kostnaden för ett LTG är nog också väldigt lågt: Flyger du mycket så pumpar du in pengar, flyger du lite så kostar du lite. En stor del av värdet för statusmedlemmar är känslan av att vara speciell. Det kostar nästan ingenting för flygbolaget.

Problemet jag kan se är ifall man börjar knyta ihop SAS och köpande flygbolag och deras FF program. kan jag se risken i att medlemmar i det andra programmet blir avundsjuka.
 

Hachans

Medlem
Jo visst, men om SAS lever vidare som organisation så kan ju saker leva vidare.

Men jag tror inte Lufthansa är så intresserade av att låta SAS leva vidare som varumärke. Hela organisationen är ju trasig och varumärket rejält sargat. Det är bättre för Lufthansa att köpa upp bolaget för tillgångarna och skapa något nytt. Typ måla om planen och så är Eurowings Nordic fött. Vill man fortsätta blöda pengar så kan man ju köpa SAS och fortsätta driva bolaget precis som det är.

Det följer ju inte heller Lufthansas modus operandi att låta sina inköp ligga och drälla som separata entiteter utan mycket är integrerat. Det är väl inget av LH-gruppens bolag som inte har Miles and More som program?
 
Toppen