Jävulens advokat här.
Men vad skulle ett övertagande bolag tjäna på att ta över och förse förmåner till någon som inte har något som helst investerat i bolaget? Poängen med livstids guld är att du har varit trogen kund i tio år och dragit in pengar.
Detta har du gjort åt ett bolag som inte längre finns. Flyger du så mycket att du kvalificerar sig själv kan bolaget säkert tänka sig en statusmatchning något år så du slipper arbeta dig genom hela hierarkin, men att de skulle ge bort livstids status till någon som inte dragit in några intäkter tror jag inte på för en sekund.
Beror väl på vad ett övertagande bolag gör. Behåller man SAS varumärket och Eurobonus så vore man ju ganska kortsiktig ifall man börjar med "enhancements" för de historiskt mest lojala kunderna. En sak som man köper är ju varumärket och lojaliteten. Annars kan man väl lika väl skrota hela FF programmet för alla dina senaste resor har varit med det uppköpta bolaget? "Varför ska du ha kvar några EB-poäng du fick förra månaden?"
Och att ett flygbolag köps upp innebär väl inte automatiskt att det går i graven? Man köper bolaget med tillgångar och skulder, även de mer "mjuka skulderna".
Jo men grejen är att du har ju varit lojal länge och premieras för det, men du har ju inte varit lojal mot det nya bolaget.
Mjaa, du kan tänka det som att du premieras, men egentligen är syftet inte det för flygbolaget. Syftet är att locka möjligast många att
försöka uppnå nivån och inte blinka på 10 år. Trollar man bort folks existerande LTG och möjligheten till att uppnå det så kommer man tappa massor med goodwill och lojalitet som ett trollspö. Även här på forumet ser man att vi har flera som trixar med mileage runs och poängköp bara för att hålla igång sitt LTG. Man flyger bara för att få poäng, eller köper helt hittepå-poäng!
Kostnaden för ett LTG är nog också väldigt lågt: Flyger du mycket så pumpar du in pengar, flyger du lite så kostar du lite. En stor del av värdet för statusmedlemmar är
känslan av att vara speciell. Det kostar nästan ingenting för flygbolaget.
Problemet jag kan se är ifall man börjar knyta ihop SAS och köpande flygbolag och deras FF program.
Då kan jag se risken i att medlemmar i det andra programmet blir avundsjuka.