Det finns ju olika modeller att titta på.
Jag hade själv sett att man räknar varje enskilt år som Diamond, dvs. inte i rad eftersom det hade gynnat mig, men det är inte så jag tror att det blir.
Min gissning är 10 år i följd som EBD.
Ett annat alternativ är ju att man tittar på livstidsintjäningen, dvs. att när du t ex nått 1,5 miljoner statuspoäng så blir du LTD. Fördelen med detta är ju att det skulle tillåta vissa år med mindre resande, typ föräldraledighet mm, samt ge LTG en morot att fortsätta flyga med SAS.
Man kan ju så klart sätta en annan nivå om man vill men jag tänkte att de flesta som idag har haft EBD i tio år säkert redan ligger runt 1,5 miljoner intjänade poäng och de som nått LTG har säkert både varit diamond någon gång under resan och fortfarande reser så de är kanske också en bra bit på väg. Det är ju viktigt att man känner att målet är möjligt att nå, annars så ger man ju upp och det förlorar ju främst SAS på.
Om man ser på förslaget om att LTG ska starta varje år på 45000 poäng för att kunna fortsätta mot Diamond så är det också ett bra förslag, men jag tror att det då finns en risk att dessa Diamondår i så fall inte kommer att få räknas in mot LTD.
Om man ska spekulera kring startåret för att kvalificera sig för LTD.
Om det handlar om antalet år i rad så skulle jag tro att det bara är de som vid införandet av LTD är EBD som kommer att få tillgodoräkna sig sina vid tillfället antal år i följd. Möjligen undantag för dem som hyfsat nyligen ramlat ner till Guld efter 10 år som EBD.
Om det handlar om totala antalet år som man kvalificerat sig, dvs. inte i rad, då tror jag att startåret blir det året som man för första gången kunde bli EBD.
Och tittar man på lifetime poäng så skulle det kanske vara rimligt att starta från Eurobonus begynnelse, men det tror jag inte att man gör. Jag tror att man även här i så fall skulle starta från första året som det var möjligt att kvalificera sig till Diamond.
Detta är mina reflektioner kring LTD, men det finns säkert andra vägar också.