Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold - nu efter 10 sammanhängande år som EuroBonus Gold

Jag kollade min LTG igår kväll. Hade räknat med att jag inte skulle uppfylla Guld. Pandemin har gjort att mina affärsresor till Asien 2 gånger per år blivit inställda. Men hör och häpna, Det står att jag dragit in 52k och 36 resor från Maj 2021 till nu (Min kvalificeringsperiod). Vilket då inte stämmer. Har jag fått ett ytterligare pandemi år eller? Eller så är det kanske bara knas i SAS system?
 

Tomas E

Medlem
Jag kollade min LTG igår kväll. Hade räknat med att jag inte skulle uppfylla Guld. Pandemin har gjort att mina affärsresor till Asien 2 gånger per år blivit inställda. Men hör och häpna, Det står att jag dragit in 52k och 36 resor från Maj 2021 till nu (Min kvalificeringsperiod). Vilket då inte stämmer. Har jag fått ett ytterligare pandemi år eller? Eller så är det kanske bara knas i SAS system?
Du ska ha fått 50% av poängen/segmenten för gold "gratis" om din kvalificeringsperiod går ut i april 2022 = 22500 p och 23 segment: https://www.businessclass.se//forum...tillgodoräknat-mot-att-behålla-status.101327/
Kan du därutöver ha rest lite under de generösa 4x kampanjerna (april)maj-juni 2021 och oktober 2021-januari 2022? Antal poäng och segment med 4x inkluderat syns bara i "termometern", i transaktionslistan ser du poängen utan 4x.
 
Last edited:
Du ska ha fått 50% av poängen/segmenten för gold "gratis" om din kvalificeringsperiod går ut i april 2022 = 22500 p och 23 segment: https://www.businessclass.se//forum...tillgodoräknat-mot-att-behålla-status.101327/
Kan du därutöver ha rest lite under de generösa 4x kampanjerna (april)maj-juni 2021 och oktober 2021-januari 2022? Antal poäng och segment med 4x inkluderat syns bara i "termometern", i transaktionslistan ser du poängen utan 4x.
Fantastiskt, jag hade kastat in handduken. Resten nog 1-2 gånger under 4x kampanjen och hade hoppats att de skulle bli en Asien iallafall innan aprils utgång med den brann inne. Happy nu!!!!
 

DanielRe

Ny medlem
Hej,
Vet ni om det är de 123 dagarna eller 3 månader som gäller? 9 år på raken. Jag har missat guld 2021/2022 men kan köpa upp mig (saknar 13000). Grace period har gått ut (sista april) men fortfarande <123 dagar sen perioden gick ut. Kundtjänst säger ”Tyvärr, det är för sent”. Kan inte fatta att det är sant - med 9 år på raken…
Tacksam för svar från nån som vet?!
 

Tomas E

Medlem
Hej,
Vet ni om det är de 123 dagarna eller 3 månader som gäller? 9 år på raken. Jag har missat guld 2021/2022 men kan köpa upp mig (saknar 13000). Grace period har gått ut (sista april) men fortfarande <123 dagar sen perioden gick ut. Kundtjänst säger ”Tyvärr, det är för sent”. Kan inte fatta att det är sant - med 9 år på raken…
Tacksam för svar från nån som vet?!
Vanliga frågor & svar | SAS EuroBonus Shop
"När kommer Baspoängen till mitt konto?"
"Det kan ta upp till 24 timmar innan Baspoängen är synliga på ditt konto och din medlemsnivå har uppdateras. Baspoäng kommer bakdateras 123 dagar vid köpet."

Varför ringde du kundtjänst? Funkade det inte att köpa online? För det står också:

"Kan jag ringa in och köpa Extrapoäng, transferea poäng eller köpa Baspoäng?"
"Köp eller transferering av poäng kan endast göras via internet."
 

DanielRe

Ny medlem
Jag ringde för att det var tvetydigt vad som gällde 3 mån eller 123 dagar - 13000 spänn är ju rätt mycket pengar om till ingen nytta. Mailpingis med kundtjänst en vecka som är benhårda. Senaste svaret var nedan, där han fetstilat 3 månader.

Ska jag köpa ändå? 123 dagar räcker för mig!


”De poäng du köper kommer att bokföras på ditt konto 123 dagar innan köpet. Detta för att du har möjlighet att köpa Baspoäng upp till 3 månader efter att din kvalificeringspeiod gått ut. Du skall vara minst 6 månader in i din kvalificeringsperiod för att kunna köpa Baspoäng.”
 

Tomas E

Medlem
Jag ringde för att det var tvetydigt vad som gällde 3 mån eller 123 dagar - 13000 spänn är ju rätt mycket pengar om till ingen nytta. Mailpingis med kundtjänst en vecka som är benhårda. Senaste svaret var nedan, där han fetstilat 3 månader.

Ska jag köpa ändå? 123 dagar räcker för mig!


”De poäng du köper kommer att bokföras på ditt konto 123 dagar innan köpet. Detta för att du har möjlighet att köpa Baspoäng upp till 3 månader efter att din kvalificeringspeiod gått ut. Du skall vara minst 6 månader in i din kvalificeringsperiod för att kunna köpa

Baspoäng.”
Du tror inte att det möjligen är någon på kundtjänst som är så dålig på att räkna så personen i fråga tror att 123 dagar är c:a 3 månader istället för c:a 4 månader? :D
Kolla om du fortfarande kan köpa online. Om det är för sent lär det inte funka. Om det funkar bör det funka med att poängen hamnar rätt i tiden. Om det går att köpa men poängen inte hamnar rätt, har ju SAS inte levererat vad de utlovar - poäng bakdaterade 123 dagar - och du kan klaga på det.
 

DanielRe

Ny medlem
Jag ska testa när jag e framför datorn!

Det är ju helt ofattbart att man väljer att ”fälla istället för att fria” när det är tvetydigt och man har att göra med en guldmedlem med 600 flighter och guld 9 år på raken…
 

palmen

Moderator
Jag ska testa när jag e framför datorn!

Det är ju helt ofattbart att man väljer att ”fälla istället för att fria” när det är tvetydigt och man har att göra med en guldmedlem med 600 flighter och guld 9 år på raken…
Du ska nog inte ta något någon på kundtjänst säger direkt allvarligt. Det kommer mer fel än rätt från dom. Står de att de bakdateras 123 dagar är det vad som gäller, ta en screenshot som bevis.
 

Taggen

Medlem
Jag ringde för att det var tvetydigt vad som gällde 3 mån eller 123 dagar - 13000 spänn är ju rätt mycket pengar om till ingen nytta. Mailpingis med kundtjänst en vecka som är benhårda. Senaste svaret var nedan, där han fetstilat 3 månader.

Ska jag köpa ändå? 123 dagar räcker för mig!


”De poäng du köper kommer att bokföras på ditt konto 123 dagar innan köpet. Detta för att du har möjlighet att köpa Baspoäng upp till 3 månader efter att din kvalificeringspeiod gått ut. Du skall vara minst 6 månader in i din kvalificeringsperiod för att kunna köpa Baspoäng.”
Förlåt, men vad är det som är otydligt? Du kan köpa poäng upp till tre månader efter din period går ut och oavsett inköpsdatum mellan 6 månader innan till upp till 3 månader efter kvalperiodens utgång så bakdateras dina köpta baspoäng med 123 dagar. Din graceperiod har gått ut så du borde alltså inte kunna köpa poäng nu utan tidigast om tre månader. Kan du ändå köpa baspoäng nu så håller jag med dig att det är otydligt.

Från SAS hemsida som också @Tomas E referar till men under ett annat svar från FAQ:

Capture.JPG
 
Last edited:
Toppen