Senaste nytt

SAS Eurobonus + COOP medmera = SANT?

Jag roade mig med att sätta ihop en liten jämförelse

Ica tidigare:
Handla för 2500kr oberoende av i vilka månader, få bonuscheck 25kr --> 1% kickback

Ica stammis:
Handla för angivet belopp per kalendermånad. Intjänade poäng flyttas ej med till nästa månad.

0-1999 kr: 0%
2000-3999 kr: 1,25% - 0,63%
4000-5999 kr: 1,25% - 0,83%
6000-7999 kr: 1,25% - 0,94%
>= 8000 kr: stadigt fallande siffra med start vid 1,88%

Coop:
Handla för angivet belopp per kalendermånad. Intjänade poäng flyttas med till nästa månad, men trappan nollställs.

För jämförelsen har jag räknat på intjäning till Eurobonus.
Coop ger 0,5 - 5 poäng per krona. Vid växling ger 100 Coop-poäng 10 Eurobonus-poäng. Lite lätt avrundat värderar jag 10 Eurobonus-poäng till 1 kr.
(Notera att det inte går att växla valfria belopp, ibland förekommer kampanjer som ger mer)

0-999 kr: 0,5%
1000-1999 kr: 0,5% - 0,75%
2000-2999 kr: 0,75% - 1,17%
3000-3999 kr: 1,17% - 1,63%
4000-4999 kr: 1,63% - 2,10%
>= 5000 kr: stadigt stigande siffra med start vid 2,10% (max 4,71% pga tak för poängintjäning)
Om du istället för att jämföra ICA återbäring med Coop-poäng uttagna i EB, jämför ICA återbäring för handel i butik jämfört med Coop återbäring för handel i butik lär skillnaderna bli än mer markant, eftersom du tappar e del värde genom att ta ut i EB-poöng.

@ekf Trevlig sammanställning men jag anser att din jämförelse felar till Coops nackdel.

ICA har massor av undantag där dessa futtiga poäng ej ges ut:

"På ICA utgår stammispoäng inte vid betalning av läkemedel på recept och förmedlade varor t.ex. från Systembolaget, Apoteket AB eller postorderföretag. Poäng utgår heller inte på presentkort, tobak, lotter, tips, spel, biljetter eller vid betalning av tjänster exempelvis uthyrning av film. Krediteringar, rabatter, rabattkuponger, tillgodokvitton, returglaskvitton etc berättigar inte heller till poäng."

Likadant på COOP.

”Poäng registreras inte avseende köp av tobak, spel, lotter, presentkort och förmedlade tjänster samt avseende andra särskilt uttryckta undantag. Poäng registreras inte heller för kontantuttag i kassan, automatuttag eller för betalning med pant.”

Källa: Coop

Ok, lustigt att jag som tobaksanvändare alltid fått poäng då här i Sthlm?

Oavsett detta skulle jag aldrig, rent teoretiskt nu då, sälja mina EB för bara 10 öre styck. Mina just nu ca 666k är i vart fall 100k för mig. Detta gör Coops bonus än mer attraktiv i jämförelsen ovan.

Om du istället för att jämföra ICA återbäring med Coop-poäng uttagna i EB, jämför ICA återbäring för handel i butik jämfört med Coop återbäring för handel i butik lär skillnaderna bli än mer markant, eftersom du tappar e del värde genom att ta ut i EB-poöng.
Ja, jag tänkte så också. Men bara för att du tog upp det så gick jag in och kikade.

10000 Coop-poäng ger en check på 100 kr, att jämföras med min kalkyl där 10000 poäng ger 1000 eb som är "värt" 100 kr. Sedan är det ju som @M.K påpekat högre värde av eb-poängen om man nyttjar dem smart.
(Ration poäng och rabattchecksvärde är konstant vad jag kan se, liksom poäng och eb)

Coop har även en 5%-check som kostar 4000p, den går ju att maximera lite mer förstås.

Här har de flesta Coop butiker renoverats och fått större och bättre sortiment än ICA. Det är främst Coop Åre, Coop Järpen, Coop Brunflo och Coop Frösön. Sen finns Stora Coop, Coop Torvalla och Coop City Östersund. Det finns även en Coop i Storlien. Då här går de med bra vinst, Coop Nord. Dessutom många affärer på rätt kort distans mellan de alla.

Toppen