Mattias Holmén
Medlem
Jag kan tänka mig att mindre föreningar i norr styrs av samma personer som faktiskt handlar i butiken, medan i större föreningar (framför allt Stockholm) är butikerna tjänstemannastyrda till vad de tycker att kunderna ska handla, inte vad kunderna faktiskt vill ha.
T.ex. den Coop som är närmast mig har en köttdisk som är mindre än Pressbyråns varmkorvsdisk, jag förutsätter att det är ideologiskt betingat. Ok att många skriker högt i medier att de är veganer, men de flesta kunderna äter ändå kött. Särskilt där jag bor, då det är många barnfamiljer där föräldrarna måste föda sina barn. De enda gångerna jag beger mig dit är när det är slut på något hos den konkurrerande butiken i närheten (men vanligtvis finns då vad man än behöver inte på Coop heller).
När jag var yngre besökte vi släkten i Värmland varje år och Konsum Värmland var mycket bättre. Där fanns allt vad man ville ha i butikerna - om man går tillbaka till 90-talet brukade jag köpa parallellimporterade Levi's från USA i Konsum Värmland-butiker till avsevärt lägre pris än vad Levi's kostade i Stockholms län.
Konkursens spelar också in. På många orter finns inte lågpris butiker som Willys, Lidl och Citygross. Där får man vara nöjd med att det man skall köpa finns. Man har på dessa orter (ganska många i Sverige) sällan lyxen att kunna välja att köpa färsk fisk/kött, det som finns är vaccumförpackat eller fryst. I dessa fall är charken en ickefråga vid val av butik.