Senaste nytt

SAS Eurobonus + COOP medmera = SANT?

Coop ger sig på ICAs förändring :D

Skärmavbild 2020-01-24 kl. 22.19.45.png

ICA har alltid varit sämst när det gäller återbäring, trodde de inte kunde bli sämre! Vi gick över helt till Coop när de startade samarbetet med SAS.
På plussidan så går ju ICA butiker med vinst och har ett brett utbud med butiker med bra sortiment. I Peking fick nyligen Coop forum butiken lägga ner efter många år med minskat utbud, dålig service och höga priser. Så nu står vi utan större Coop butik i staden. Några andra Coop butiker i staden är också en ledsen syn.

Vad jag menar är att det finns en gräns när bonusprogrammet inte väger upp dåliga butiker och höga priser. Tror Coop tyvärr redan är där i flera mellanstora städer idag.

Last edited:
  • Gilla
Reactions: Alf
@Robert flysas ja lustigt att de lyckas försämra så radikalt från dåligt utgångsläge. :rolleyes:

Exempel: Handla för 4500sek varav 3999sek bonusgrundande då även lite tobak, lotter, biljetter, frimärken mm inhandlats som är undantagna. Bonus 25:- Med lite mindre inköp 2500sek varav 1999sek bonusgrundande fås 0,00:- innan det nollställs månaden efter. Dubbel bonus skyltas det nu för med deras egna kreditkort. Det kostar 27:- per månad och brytpunkten nås då vid 2600sek och fem köptillfällen för att neutralisera avgiften. Då har man dock missat 520 eb med Elite. Coop ger istället 2700p med samma spend, motsvarande 324 eb ved kampanj. Totalt 844 eb per månad inkluderat Elite jämfört med Icas 25sek och deras kort.

Jag är absolut inte priskänslig utan värdesätter mer kvalitet och effektiv handling då dagligvaruinköp inte tillhör mina favoritsysslor. Inte heller här utmärker sig ICA. Både Coops och Hemköps egna varumärken är också genomgående av högre kvalitet enligt mina smaklökar.

Slutsatsen blir som tidigare att kundbehandlingen suger och att jag i nödfall precis utanför porten vid behov köper mjölken på 7-eleven. Visst, någon krona mer men sparar tid och håller mig till principen att mina 30k ska bli 0,00. Heja Coop. :)

Last edited:
Jag roade mig med att sätta ihop en liten jämförelse

Ica tidigare:
Handla för 2500kr oberoende av i vilka månader, få bonuscheck 25kr --> 1% kickback

Ica stammis:
Handla för angivet belopp per kalendermånad. Intjänade poäng flyttas ej med till nästa månad.

0-1999 kr: 0%
2000-3999 kr: 1,25% - 0,63%
4000-5999 kr: 1,25% - 0,83%
6000-7999 kr: 1,25% - 0,94%
>= 8000 kr: stadigt fallande siffra med start vid 1,88%

Coop:
Handla för angivet belopp per kalendermånad. Intjänade poäng flyttas med till nästa månad, men trappan nollställs.

För jämförelsen har jag räknat på intjäning till Eurobonus.
Coop ger 0,5 - 5 poäng per krona. Vid växling ger 100 Coop-poäng 10 Eurobonus-poäng. Lite lätt avrundat värderar jag 10 Eurobonus-poäng till 1 kr.
(Notera att det inte går att växla valfria belopp, ibland förekommer kampanjer som ger mer)

0-999 kr: 0,5%
1000-1999 kr: 0,5% - 0,75%
2000-2999 kr: 0,75% - 1,17%
3000-3999 kr: 1,17% - 1,63%
4000-4999 kr: 1,63% - 2,10%
>= 5000 kr: stadigt stigande siffra med start vid 2,10% (max 4,71% pga tak för poängintjäning)

@ekf Trevlig sammanställning men jag anser att din jämförelse felar till Coops nackdel.

ICA har massor av undantag där dessa futtiga poäng ej ges ut:

"På ICA utgår stammispoäng inte vid betalning av läkemedel på recept och förmedlade varor t.ex. från Systembolaget, Apoteket AB eller postorderföretag. Poäng utgår heller inte på presentkort, tobak, lotter, tips, spel, biljetter eller vid betalning av tjänster exempelvis uthyrning av film. Krediteringar, rabatter, rabattkuponger, tillgodokvitton, returglaskvitton etc berättigar inte heller till poäng."

Vi bonusjägare växlar givetvis endast till EB under Coops frekventa +20% kampanjer. Med ett lågt skattat värde på 10öre per EB (själv har jag alltid fått ut mer) ska dessa procentsatser därför upp för oss FF anser jag. Dessutom! Jag har hittills inte beställt en enda matleverans utan någon form av rabatt eller bonus i tillägg till ovanstående fördelar. :)

Last edited:
@ekf Trevlig sammanställning men jag anser att din jämförelse felar till Coops nackdel.

ICA har massor av undantag där dessa futtiga poäng ej ges ut och vi bonusjägare växlar givetvis endast till EB under Coops frekventa +20% kampanjer.
Jag handlar inte lotter, tobak, frimärken mm, så det är inte ett problem ;)

Själv tyckte jag att det på det stora hela ser sämre ut för Ica än Coop i det generella fallet, så ingen mening att kika på extremerna. Men var och en bör naturligtvis göra sin egna bedömning.

(Att jag tycker att min lokala Coop-butik är kass jmf med min normala Ica-butik får jag väga in själv, exvis)

På plussidan så går ju ICA butiker med vinst och har ett brett utbud med butiker med bra sortiment. I Peking fick nyligen Coop forum butiken lägga ner efter många år med minskat utbud, dålig service och höga priser. Så nu står vi utan större Coop butik i staden. Några andra Coop butiker i staden är också en ledsen syn.

Vad jag menar är att det finns en gräns när bonusprogrammet inte väger upp dåliga butiker och höga priser. Tror Coop tyvärr redan är där i flera mellanstora städer idag.

Coop fick ju lägga ner på Tornby i Linkan också. Utkonkurrerade av Ica Maxi.

Toppen