Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som vet hur det funkar med ombokning av 2-4-1 på *A?

Har läst mig till 150kr här,
Ponera att jag bokat ARN-GVA-JFK(LX)-SFO(UA) och vill boka om till ARN-IST-JFK(TK)-SFO(UA) ett annat datum.

Är det några problem? Vad händer med skatter/bränsletillägg? Kan man tom få tillbaka pengar om man hittar "billigare" ?

150kr gäller och man får skatter/bränsletillägg justerat vid ombokning!

Hej!

Håller på att försöka lära mig så mycket som möjligt så ibland blir det säkert några dumma frågor :)

Har läst på lite olika ställen att ni hela tiden säger att det är bäst värde för poängen om man flyger i 1:a klass eller Business och att det egentligen inte är värt att flyga economy med poängen pga skatter etc.

Men alla har inte oändligt med pengar (som vissa här inne verkar ha :)) och jag flyger GIVETVIS helst Business Class och det är ju goare men att sitta 12h i Economy klarar jag av utan några större problem även om jag är lång... (Älskar när de flyttar långa personer till t.ex. nödutgångar eller stolar med mkt utrymme)
Min fråga är, när ni säger att det bara är värt i Business+++ så är det ju FORTFARANDE dyrt!
100k poäng (Business) i 2-4-1 vouchern eller 50k poäng (Economy) är ju fortfarande en väsentlig skillnad. Det jag inte förstår är varför man inte bara kan köra Economy om man känner att man hellre sparar 50k i poäng? OM man då klarar av att sitta i Economy.

Hmm känns som att jag babblat mest, hoppas ni förstår vad jag menar :)

T.ex. som jag läste i någon annan tråd, nån fick tipset om ett jättebilligt erbjudande, "bara" 10-15.000kr i 1:a klass. Men det är ju fortfarande 10-15.000kr?!

Så, finns det något värde i att använda 2-4-1 i Economy? Ja, man sparar kanske mer pengar i Business+++ men man gör ju fortfarande av med mer pengar/poäng :)

Ne nu får jag sluta tjöta. Hoppas nån fattar...

Ha de gött!

10 - 15 000SEK är inte alls lite pengar men ganska billigt i relation till vad en First biljett kostar, dvs uppemot 100 000! Sen ger bonusbiljetten ganska fina sätt att skapa intressanta rutter (i alla klasser) vilket i mitt senaste fall skulle kostat 120 000SEK för biljetten. Jag betalade dock 10% av detta för mina poäng, dvs 12 000SEK.

Stor portion av en biljett i Eco är skatter - utväxlingen för poängen blir därför inte optimal men självklart ska du anpassa valet av kabinklass till ekonomin. Det måste ju vi alla.

En hel del av våra resor kommer även från att vi skrapar ihop poäng via våra kreditkort som vi sedan använder för tex bonusbiljetter på SAS (med en 241 voucher). Även här har alla olika förutsättningar beroende på volym man kan spendera (eller tillåts spendera i jobbet på kortet).

Du kan börja med att lägga upp jätteroliga award tickets i eco med intressanta rutter, som du aldrig får till i en vanlig eco biljett. Börja där och se sedan om du vill testa och lägga pengar på andra klasser.

Det är mitt förslag i varje fall.

Hej,

Jag har sökt i tråden utan att hitta något svar, kanske letat dåligt men jag undrar vad som gäller vid avbokning av resa?

Som alla vet kryllar det inte av 241 resor och jag får inte svar än på ett tag om jag kan vara ledig den perioden jag tänkt resa, därför funderar jag på att boka resan ändå i hopp om att jag får ledigt men om jag inte får ledigt skulle jag ju såklart vilja avboka biljetterna helt och hållet och självklart också få tillbaka alla poäng,

Går det tro?

/C

Hej igen,

tack för ett bra och snabbt svar!

Du skriver:

"Du kan börja med att lägga upp jätteroliga award tickets i eco med intressanta rutter, som du aldrig får till i en vanlig eco biljett. Börja där och se sedan om du vill testa och lägga pengar på andra klasser. "

Vad menar du här egentligen? Varför kan jag lägga upp andra sorters rutter med award som jag inte kan annars? Förstår inte riktigt :) Typ olika stopovers då eller?
Sorry för min okunskap.. nånstans måste man ju börja!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen