Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ska vi därmed anse att "Amex 2-4-1" gäller inom hela Star Alliance upp till C-klass - eller ska man räkna med att behöva argumentera när man ringer?

OT: Varför är just den här bokningen utlokaliserad till Tallinn?

Är inte bokningen generellt utlokaliserad till Tallinn? Allt förutom den fuktionen som svarar när man har prioritet, då hamnar man väl fortfarande i Ö-vik?

Jag har för mig det men jag vet inte, därför jag frågar...

Mvh
/NotRyan

Är inte bokningen generellt utlokaliserad till Tallinn? Allt förutom den fuktionen som svarar när man har prioritet, då hamnar man väl fortfarande i Ö-vik?

Jag har för mig det men jag vet inte, därför jag frågar...

Jag tror inte det. Jag har alltid fått prata med svenska agenter när jag ringer annars, men å andra sidan kanske det beror på att jag har status och då hamnar i ö-vik...

Då har det kommit ett skritfligt svar från SAS, ang möjligheten att använda vouchern för F med *A:

Dear Pushback,

I am writing to You on behalf of our Manager regarding possible trip with Amex offer and using First Class as an option.

With SAS Amex offer for 50% point discount we could offer You service classes available as travelling with Scandinavian Airlines. Scandinavian Airlines have not implemented First Class on their flights so no First class can be offered while travelling on Star Alliance using AMEX offer.

With Best Regards
Aire Jorro
Service Manager
SAS EuroBonus
Member Service Europe,
Middle East and Africa
Min fetning ovan

Men är det SAS som avgör hur Amex vouchern får användas?? Avgör inte AMEX det?
finns ingen begränsning när det gäller klasser i deras regler..
De skriver såhär:
Villkor för EuroBonus Poängrabatt
Förmånen innebär 50 % poängrabatt för upp till två personer på en SAS EuroBonus-resa från Skandinavien till valfri SAS-destination i hela världen. När du som SAS EuroBonus American Express Card-medlem handlat för 150 000 kronor med ditt Kort inom ett kalenderår erhålls ett brev som bekräftar att du är berättigad till förmånen. Förmånen är giltig i 12 månader från brevets utskriftsdatum. Denna period kan inte förlängas. Erbjudandet gäller för en tur-och-retur EuroBonus-resa där utresa och hemresa sker i samma klass, och kan endast nyttjas vid inväxling av EuroBonus-poäng. Skatter och avgifter tillkommer. Erbjudandet gäller ej för enkelresor eller ordinarie resor som betalas med pengar och/eller poäng. Med reservation för tillgänglighet. Förmånen kan endast erhållas en gång per kalenderår. Nästa intjäningsperiod påbörjas i januari påföljande år. Poängrabatten kan ej kombineras med andra erbjudanden.

Vad säger ni andra?

Lämnar ju lite öppet för tolkning. Men sen står det ju också SAS-destination, är detta underförstått Star Alliance-destination eller kan de välja att strypa tolkningen redan där till SK och SK codeshare?

Lämnar ju lite öppet för tolkning. Men sen står det ju också SAS-destination, är detta underförstått Star Alliance-destination eller kan de välja att strypa tolkningen redan där till SK och SK codeshare?
Ja det skall ju vara en SAS destination så SK och codeshare borde ju gälla.. Var hittar man alla destinationer dit SAS har codeshare?? Hemsidan är ju inte till stor hjälp.

Ja det skall ju vara en SAS destination så SK och codeshare borde ju gälla.. Var hittar man alla destinationer dit SAS har codeshare?? Hemsidan är ju inte till stor hjälp.

Finns F bokningsbart med SK codeshare (eller är C eller motsvarande högsta på SK även om flighten hos utföraren har F?) borde det vara ok, annars känns det som dom kan ha rätt (eller i alla fall hävda sin rätt) att F inte gäller.

UBBE!

Mina tankegångar går i samma banor eftersom det inte står något om bokningsklasser - endast SAS destination, per se, samt att man får söka inom *A som alternativ då det inte finns tillgänglighet med SK!

Det juridiska har nog blivit bristfälligt formulerat i villkoren och att det formellt borde därför tillåtas F med AMEX vouchern. Däremot så kommer de nog inte acceptera det vid bokning, genom att återkomma till "valid on SAS services" vilket gör det till en rätt omfattande process att forcera igenom (om det ens går i slutändan). Det vore fantastiskt om de tillät F men det vore än mer trist om de istället skriver om formuleringarna och stryper hela accessen till *A.

UBBE!

Mina tankegångar går i samma banor eftersom det inte står något om bokningsklasser - endast SAS destination, per se, samt att man får söka inom *A som alternativ då det inte finns tillgänglighet med SK!

Det juridiska har nog blivit bristfälligt formulerat i villkoren och att det formellt borde därför tillåtas F med AMEX vouchern. Däremot så kommer de nog inte acceptera det vid bokning, genom att återkomma till "valid on SAS services" vilket gör det till en rätt omfattande process att forcera igenom (om det ens går i slutändan). Det vore fantastiskt om de tillät F men det vore än mer trist om de istället skriver om formuleringarna och stryper hela accessen till *A.

SAS EB behöver inte formulera om villkoren, bara inplementera StarNet blocking för F award, så...

Ja så var det iaf när jag bodde i Sverige förra året. Jag skaffade SAS Amex i september fick voucher i november och sedan en till i februari... Båda är uttagna i år! Så har de inte ändrat på något sedan dess så funkar det. :)

Tyvärr kan man som utlandssvensk inte ha SAS Amex, vilken ju var ett super enkelt sätt att få 2-4-1!

Kan och kan. Har de tillräckligt bra koll för att veta att du flyttat?

Jag tycker inte att man ska driva detta med F-platser (och codeshare) till sin spets, för en förmån bygger alltid på en vilja från den som ger den och är inte en rättighet för oss, om ni förstår vad jag menar. När som helst kan SAS/Amex fatta beslut om att skärpa till och skriva om villkoren och då finns risken att man tar bort möjligheten att boka andra *A-platser också. Hur var det nu: Den som gapar efter mycket... ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen