Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2023)

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
@palmen pratade precis med ktj på SAS nu och förklarade läget. Vi kan ju inte åka hem på söndagen pga jobb/barn. Utan måste åka på lördagen.
Men hon hittade inga resor övht på lördagen, 18/3, från Chicago.
När jag nämnde att det finns resor men då ORD-EWR-CPH-GOT så förklarade hon att dom kan endast boka om bonusresor som flygs med SAS hela vägen.
Det är United Airlines som flyger ORD-EWR och där finns inga bonusresor och dom kan inte tvinga in oss på det flyget.

Så hon sa egentligen att antingen får vi ta det som vi fått eller så måste vi avboka resan.
Och ang vouchern så visste hon inte hur det blir då dom måste prata med Bonusres.avdelningen för att fatta beslut.
Men hon nämnde också att iom att jag ringde in igår och ändrade ditresan men varken jag eller ktj vid det samtalet noterade att hemresan flyttats 1 dag framåt, så är vår gratis ombokning förbrukad.
Förklarade att jag nämnde vid det samtalet att "Det gör inget att vi får åka hem ett par timmar senare den dagen", då borde hon på ktj hajjat till om att flyget är flyttat 1 dag. Tycker iaf jag.
Hemresan var planerad ca 14:00 från ORD på lördagen. Och jag trodde den var flyttad till kl 23 samma dag, men det var i själva verket kl 23 dagen efter istället.

Ska ringa in nu kl 08:00 när avdelningen för bonusresor öppnat för att se hur man kan lösa detta.
Det finns absolut en sas flight på lördagen, problemet är att den är antingen fullbokad eller så vill inte SAS sälja fler platser då alla bokningsklasser är nollade, även för försäljning. Kan ju vara så att de ställde in ARN flighten och att alla som kunde bokades in på CPH flighten och att den dörmed blev full och några behövde bokas om till andra dagar. Det konstiga är att SK944 är nollad alla dagar den veckan av någon anledning, det låter otroligt att de sålt slut alla flighter den veckan redan nu, så det kan faktiskt vara så att de tänker ställa in flighter men det är bara spekulation.

När man får en ombokning har man rätt att göra en ändring vilket ni gjorde igår, så rent teoretiskt har sas rätt där att du inte har en fri ombokning.
Men under omständigheterna så bör de kunna göra undantag för detta kan man tycka. Du har ju trots allt fått två ändringar.

Det stämmer att sas kommer vägra låta dig flyga med United till New York, även om det inte finns stöd för det. De bokar inte om till andra flygbolag, även om de ska göra det enligt EU-förordningen.

Bästa du kan göra är att ringa in och fortsätta tills du får prata med någon som förstår problemet. Försök fråga varför alla flighter hela veckan är nollade i alla klasser, de kommer ju inte kunna svara på detta men en bra agent skulle förstå att det är något konstigt i alla fall.
Om du får prata med en bra agent kan du eventuellt få dom att boka om dig till att flyga hem från EWR/JFK/BOS/IAD på lördagen istället och att ni själva löser transporten till den flygplatsen.

Med tanke på att SAS inte vill sälja en enda plats från Chicago på hela veckan så är det svårt att bli ombokad till något då det faktiskt inte finns platser till försäljning.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Rocketeer

Medlem
Jag är ganska ny när det gäller AMEX 2-4-1. Har en påstridig kollega som säger att han brukade ringa ett "SAS kontor" i Estland för jorden runt resor för 200 000 poäng med 2-4-1 vouchern. Men detta stämmer väl inte längre?

Hur var det tidigare?
Vad är det som gäller nu?

Ringde SAS ktj och frågade om jorden runt resor för poäng. Men personen var totalt obstinat och gick inte att prata med. Hon hänvisade till deras hemsida. Men där finns inte så många resor att söka. Jag tittade på staralliance.com istället.
 

palmen

Moderator
Jag är ganska ny när det gäller AMEX 2-4-1. Har en påstridig kollega som säger att han brukade ringa ett "SAS kontor" i Estland för jorden runt resor för 200 000 poäng med 2-4-1 vouchern. Men detta stämmer väl inte längre?

Hur var det tidigare?
Vad är det som gäller nu?

Ringde SAS ktj och frågade om jorden runt resor för poäng. Men personen var totalt obstinat och gick inte att prata med. Hon hänvisade till deras hemsida. Men där finns inte så många resor att söka. Jag tittade på staralliance.com istället.
Jorden runt existerande typ under 3 månader när det var "vilda västern" och allt gick igenom.

Du kan ju dock flyga till far east, Oceanien och Hawaii både öster och västerut så det går få ihop.

SAS kundtjänst i Tallinn försvann för typ 5 år sedan. Nu ringer man vanliga supporten för att boka.
 

JockeS

Medlem
Det finns absolut en sas flight på lördagen, problemet är att den är antingen fullbokad eller så vill inte SAS sälja fler platser då alla bokningsklasser är nollade, även för försäljning. Kan ju vara så att de ställde in ARN flighten och att alla som kunde bokades in på CPH flighten och att den dörmed blev full och några behövde bokas om till andra dagar. Det konstiga är att SK944 är nollad alla dagar den veckan av någon anledning, det låter otroligt att de sålt slut alla flighter den veckan redan nu, så det kan faktiskt vara så att de tänker ställa in flighter men det är bara spekulation.

När man får en ombokning har man rätt att göra en ändring vilket ni gjorde igår, så rent teoretiskt har sas rätt där att du inte har en fri ombokning.
Men under omständigheterna så bör de kunna göra undantag för detta kan man tycka. Du har ju trots allt fått två ändringar.

Det stämmer att sas kommer vägra låta dig flyga med United till New York, även om det inte finns stöd för det. De bokar inte om till andra flygbolag, även om de ska göra det enligt EU-förordningen.

Bästa du kan göra är att ringa in och fortsätta tills du får prata med någon som förstår problemet. Försök fråga varför alla flighter hela veckan är nollade i alla klasser, de kommer ju inte kunna svara på detta men en bra agent skulle förstå att det är något konstigt i alla fall.
Om du får prata med en bra agent kan du eventuellt få dom att boka om dig till att flyga hem från EWR/JFK/BOS/IAD på lördagen istället och att ni själva löser transporten till den flygplatsen.

Med tanke på att SAS inte vill sälja en enda plats från Chicago på hela veckan så är det svårt att bli ombokad till något då det faktiskt inte finns platser till försäljning.
detta förklarar ju en del vad som hänt

 

palmen

Moderator
detta förklarar ju en del vad som hänt

Ja rutten är pausad 3 veckorna typ. Men det förklarar inte varför alla flighter nollades ut helt från CPH samtidigt. Kan ju ha varit temporärt tills de löst alla ombokningar.
 

oneM

Medlem
Hur funkar det när jag bokar för 4 pax och vill applicera två vouchers från olika konton, alla hör till samma pointsharing grupp men vouchers finns på två olika konton i gruppen.
Kan SAS få in allt i en och samma PNR eller krävs det två bokningar?
 

MrRob

Medlem
Hur funkar det när jag bokar för 4 pax och vill applicera två vouchers från olika konton, alla hör till samma pointsharing grupp men vouchers finns på två olika konton i gruppen.
Kan SAS få in allt i en och samma PNR eller krävs det två bokningar?

Ska inte vara något problem men du måste ringa in.
 
Iom att Singapore släppt för bokningar började jag ta en titt på en alternativ rutt hem från ICN i sommar.

Utifrån alternativen, har ni några rekommendationer? Just nu har jag EVA, har möjlighet att byta till rutt med Asiana, Singapore, Thai (Möjligt att ha alla 3, men då gäller vilken hårdvara som är bäst enligt er).

Screenshot 2023-02-17 100645.png


Tänkte att det kan vara bra att prova Asiana iom att Korean Air ska merge'a in bolaget, och då försvinner de troligtvis från Star Alliance (Och där är A350 bättre, med Business Smartium). Eller tycker ni att Singapore ICN-SIN är mycket bättre?

Om jag kör på Asiana, så tänkte jag nog prova Singapore den korta sträckan SIN-BKK iom BKK-LHR är låst till TG.

OBS: Alla flyg i Business!

EDIT: Såg nu iof att dagarna inte matchar helt. Så egentligen feedback på vilken sträcka/bolag/hårdvara ni tycker jag borde prova!
 
Last edited:
Iom att Singapore släppt för bokningar började jag ta en titt på en alternativ rutt hem från ICN i sommar.

Utifrån alternativen, har ni några rekommendationer? Just nu har jag EVA, har möjlighet att byta till rutt med Asiana, Singapore, Thai (Möjligt att ha alla 3, men då gäller vilken hårdvara som är bäst enligt er).

Visa bifogad bild 139309

Tänkte att det kan vara bra att prova Asiana iom att Korean Air ska merge'a in bolaget, och då försvinner de troligtvis från Star Alliance (Och där är A350 bättre, med Business Smartium). Eller tycker ni att Singapore ICN-SIN är mycket bättre?

Om jag kör på Asiana, så tänkte jag nog prova Singapore den korta sträckan SIN-BKK iom BKK-LHR är låst till TG.

OBS: Alla flyg i Business!

EDIT: Såg nu iof att dagarna inte matchar helt. Så egentligen feedback på vilken sträcka/bolag/hårdvara ni tycker jag borde prova!
SG över OZ alla dagar, skulle inte göra mig ngt omak för att flyga OZ om det inte var i First. Men, långa benet väger ju tungt och där är EVA bättre än TG och din existerande bokning undviker LHR vilket är positivt.
 
Någon som har koll på det finstilta när det gäller utgången voucher och schedule change av *A? Ringde in igår då en av mina flighter flyttats fram 24h. Det bryter upp hela bokningen då inge bra alternativ finns tillgängliga nu och jag måste bygga om från start. Agenten sa dock att jag inte får ändra destinationer på utgången voucher, bara datum. Stämmer detta?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen