Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2023)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mr Basic

Medlem
Någon som har koll på det finstilta när det gäller utgången voucher och schedule change av *A? Ringde in igår då en av mina flighter flyttats fram 24h. Det bryter upp hela bokningen då inge bra alternativ finns tillgängliga nu och jag måste bygga om från start. Agenten sa dock att jag inte får ändra destinationer på utgången voucher, bara datum. Stämmer detta?
Antagligen inte men det är SAS (agent) vi talar om, ”so anything goes”.
Jag hade ett liknande case och då sa de samma sak varpå jag endast upprepade ”jag har inte ändrat ngt, ge mig tillbaka flighten jag hade” om och om igen (blev dålig stämning fort varpå en supervisor kopplades in i samtalet och det löste sig). Ska dock tillägga att det handlade om en SAS-flight som en del av en *A-award (så de kunde inte köra ”det är bolaget X som ställt in och vi kan inget göra”).
 

Minibiff

Medlem
Som jag tidigare nämnt så fick jag ju min bonusresa framflyttat 48h. Har man någon som helst rätt till ersättning? Har Amex Elite om det spelar någon roll. Egentligen har jag inga kostnader jag går miste om (hade inte hunnit boka hotell än) enda "negativa" är att resan blev ett par dagar kortare. Det var någon här som nämnde något om €600 tidigare?
 

palmen

Moderator
Som jag tidigare nämnt så fick jag ju min bonusresa framflyttat 48h. Har man någon som helst rätt till ersättning? Har Amex Elite om det spelar någon roll. Egentligen har jag inga kostnader jag går miste om (hade inte hunnit boka hotell än) enda "negativa" är att resan blev ett par dagar kortare. Det var någon här som nämnde något om €600 tidigare?
Beror på när resan är, men om den är mer än 14 dagar fram i tiden så är det ingen ersättning att tala om, du har dock rätt att boka av resan, åka vid första lämpliga tillfälle eller flytta fram resan.
 

Thornado

Medlem
Någon som har koll på det finstilta när det gäller utgången voucher och schedule change av *A? Ringde in igår då en av mina flighter flyttats fram 24h. Det bryter upp hela bokningen då inge bra alternativ finns tillgängliga nu och jag måste bygga om från start. Agenten sa dock att jag inte får ändra destinationer på utgången voucher, bara datum. Stämmer detta?

Jag är också fundersam kring vad man kan göra när det blivit en ändring i en bokning med utgången voucher.
Jag har en resa ARN-VIE-TPE-CDG-FRA-ARN i april som bokades i slutet av förra året med en voucher som skulle gå ut då.
I morse fick jag mail om en förändring i tidtabellen och att de inte lyckats hitta något alternativ att boka om mig till.

Det visar sig att det var en väldigt liten förändring, flyget TPE-CDG avgår samma tid som tidigare, men av någon anledning (annat rutt pga Ukraina?) så kommer flighten ta drygt 15 timmar istället för 13, så jag kommer fram till CDG med för tight tid att hinna med nästa flight.
Förvånande nog så finns ingen senare award från CDG till ARN den dagen (åtminstone inte via onlinesökningen). Idealt så skulle jag ju vilja boka om hela hemresan och försöka få in det långa benet med SQ istället för Eva Air i den riktningen (och gärna göra om det till en open jaw istället för t/r). Blir intressant att se vad som funkar.
 
Jag är också fundersam kring vad man kan göra när det blivit en ändring i en bokning med utgången voucher.
Jag har en resa ARN-VIE-TPE-CDG-FRA-ARN i april som bokades i slutet av förra året med en voucher som skulle gå ut då.
I morse fick jag mail om en förändring i tidtabellen och att de inte lyckats hitta något alternativ att boka om mig till.

Det visar sig att det var en väldigt liten förändring, flyget TPE-CDG avgår samma tid som tidigare, men av någon anledning (annat rutt pga Ukraina?) så kommer flighten ta drygt 15 timmar istället för 13, så jag kommer fram till CDG med för tight tid att hinna med nästa flight.
Förvånande nog så finns ingen senare award från CDG till ARN den dagen (åtminstone inte via onlinesökningen). Idealt så skulle jag ju vilja boka om hela hemresan och försöka få in det långa benet med SQ istället för Eva Air i den riktningen (och gärna göra om det till en open jaw istället för t/r). Blir intressant att se vad som funkar.

du borde kunna få till en lösning tror jag (exvis TPE-SIN-CPH-ARN), men open jaw inte sannolikt. För att tydliggöra lite så sa de till mig att start och slutdestination måste vara samma i dessa fall, ska utmana detta i nästa samtal,
 

Minibiff

Medlem
Beror på när resan är, men om den är mer än 14 dagar fram i tiden så är det ingen ersättning att tala om, du har dock rätt att boka av resan, åka vid första lämpliga tillfälle eller flytta fram resan.
Orginalresan var i fredags, fick mejl i torsdags att den var inställd.
 

palmen

Moderator
Orginalresan var i fredags, fick mejl i torsdags att den var inställd.
Läs på i tråden om EU261/2004 så klarnar det nog lite vad du har rätt till. Läs gärna på om denna också så du vet vad som gäller.

Men kortfattat så låter det som om att om flyget ställdes in 1 dag innan och det inte är pga väder så har du goda möjligheter till ersättning enligt EU261/2004.
 

backflip

Medlem
Jag är också fundersam kring vad man kan göra när det blivit en ändring i en bokning med utgången voucher.
Jag har en resa ARN-VIE-TPE-CDG-FRA-ARN i april som bokades i slutet av förra året med en voucher som skulle gå ut då.
I morse fick jag mail om en förändring i tidtabellen och att de inte lyckats hitta något alternativ att boka om mig till.

Det visar sig att det var en väldigt liten förändring, flyget TPE-CDG avgår samma tid som tidigare, men av någon anledning (annat rutt pga Ukraina?) så kommer flighten ta drygt 15 timmar istället för 13, så jag kommer fram till CDG med för tight tid att hinna med nästa flight.
Förvånande nog så finns ingen senare award från CDG till ARN den dagen (åtminstone inte via onlinesökningen). Idealt så skulle jag ju vilja boka om hela hemresan och försöka få in det långa benet med SQ istället för Eva Air i den riktningen (och gärna göra om det till en open jaw istället för t/r). Blir intressant att se vad som funkar.
Har samma resa hem i januari 2024. Ser att min flygtid är som du säger 13h och landar vid 06. Men att faktisk flygtid på BR87 flyg som går landar runt 08:20 vilket medför kort MCT då CDG-FRA går 09:10. Gamblea på att man får ändringen ish 2 månader innan som du och hittar alternativ då eller svälja 150x2 för att ta en senare routing hem. Lutar nog åt att ringa in.
 

ptotheg

Medlem
Visst är det korrekt uppfattat att open-jaw (i detta specifika fall ska jag boka USA) måste numera bokas av kundtjänst? Det ska en väl inte behöva betala avgift för?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen