Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2023)

Status
Stängd för vidare inlägg.

JockeS

Medlem
Ring in och försök fixa till lördag om det funkar för er. Du får inte tillbaka vouchern vad jag vet. Kanske om du avstår från att resa.

Hur långt i förväg fick du infon? Om flyget är inom 14 dagar har du faktiskt rätt till andra alternativ, t.o.m andra bolag på söndagen. Även om award inte finns dock SAS kommer inte erbjuda det om du inte påstår.

Fick info idag och flyger den 15/3
 

palmen

Moderator
Bokade en bonusresa i Plus, GOT-ORD i höstas med en voucher som gick ut Dec -22.
Nu har man flyttat flyget hem med en hel dag (söndag -> måndag) vilket inte funkar med barn, skola & jobb.

Finns flyg på lördagen men inga bonusresor.

Kommer SAS försöka lösa ombokning till lördagen eller blåneka och avboka resan?
Vad händer med våran 241 som gick ut Dec -22? Får vi en ny?
Ring SAS och kräv att få åka på lördag istället, sas bokar om automatiskt och då kan det bli dagen innan eller efter. Ni har all rätt att få åka på lördag om de ställer in på söndag, oavsett om det finns awardplatser eller ej (Kan ta några vändor med sas innan de fattar det dock).

Om ni väljer att avboka för att ni inte kan åka pga denna ändring ska ni få tillbaka vouchern, den brukra då få 1 månads giltighet ungefär så man kan boka en ny resa med den.
 

palmen

Moderator
Om flyget är inom 14 dagar har du faktiskt rätt till andra alternativ, t.o.m andra bolag på söndagen. Även om award inte finns dock SAS kommer inte erbjuda det om du inte påstår.
Finns ingen gräns på 14 dagar för att de ska vara skyldiga att boka om till andra flygbolag. De har den skyldigheten oavsett när ombokning sker. Det är flygbolaget som utför flygningen som ställs in som är skyldiga att boka om resenären till snabbast möjliga ombokning för hemresa som motsvarar det man hade innan så gott det går. Att åka dagen efter är inte att betrakta som närmast möjliga resa hem.
Sen har dock SAS egna "interna regler" som säger att de inte bokar om till andra flygbolag om det är mer än 14 dagar till avresa, men det finns absolut inget stöd what so ever i EU261/2004 utan det är något SAS själva hittat på som går tvärt emot vad EU-förordningen säger.
 

JockeS

Medlem
Ring SAS och kräv att få åka på lördag istället, sas bokar om automatiskt och då kan det bli dagen innan eller efter. Ni har all rätt att få åka på lördag om de ställer in på söndag, oavsett om det finns awardplatser eller ej (Kan ta några vändor med sas innan de fattar det dock).

Om ni väljer att avboka för att ni inte kan åka pga denna ändring ska ni få tillbaka vouchern, den brukra då få 1 månads giltighet ungefär så man kan boka en ny resa med den.
@palmen pratade precis med ktj på SAS nu och förklarade läget. Vi kan ju inte åka hem på söndagen pga jobb/barn. Utan måste åka på lördagen.
Men hon hittade inga resor övht på lördagen, 18/3, från Chicago.
När jag nämnde att det finns resor men då ORD-EWR-CPH-GOT så förklarade hon att dom kan endast boka om bonusresor som flygs med SAS hela vägen.
Det är United Airlines som flyger ORD-EWR och där finns inga bonusresor och dom kan inte tvinga in oss på det flyget.

Så hon sa egentligen att antingen får vi ta det som vi fått eller så måste vi avboka resan.
Och ang vouchern så visste hon inte hur det blir då dom måste prata med Bonusres.avdelningen för att fatta beslut.
Men hon nämnde också att iom att jag ringde in igår och ändrade ditresan men varken jag eller ktj vid det samtalet noterade att hemresan flyttats 1 dag framåt, så är vår gratis ombokning förbrukad.
Förklarade att jag nämnde vid det samtalet att "Det gör inget att vi får åka hem ett par timmar senare den dagen", då borde hon på ktj hajjat till om att flyget är flyttat 1 dag. Tycker iaf jag.
Hemresan var planerad ca 14:00 från ORD på lördagen. Och jag trodde den var flyttad till kl 23 samma dag, men det var i själva verket kl 23 dagen efter istället.

Ska ringa in nu kl 08:00 när avdelningen för bonusresor öppnat för att se hur man kan lösa detta.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Tamas

Medlem
@palmen pratade precis med ktj på SAS nu och förklarade läget. Vi kan ju inte åka hem på söndagen pga jobb/barn. Utan måste åka på lördagen.
Men hon hittade inga resor övht på lördagen, 18/3, från Chicago.
När jag nämnde att det finns resor men då ORD-EWR-CPH-GOT så förklarade hon att dom kan endast boka om bonusresor som flygs med SAS hela vägen.
Det är United Airlines som flyger ORD-EWR och där finns inga bonusresor och dom kan inte tvinga in oss på det flyget.

Så hon sa egentligen att antingen får vi ta det som vi fått eller så måste vi avboka resan.
Och ang vouchern så visste hon inte hur det blir då dom måste prata med Bonusres.avdelningen för att fatta beslut.
Men hon nämnde också att iom att jag ringde in igår och ändrade ditresan men varken jag eller ktj vid det samtalet noterade att hemresan flyttats 1 dag framåt, så är vår gratis ombokning förbrukad.
Förklarade att jag nämnde vid det samtalet att "Det gör inget att vi får åka hem ett par timmar senare den dagen", då borde hon på ktj hajjat till om att flyget är flyttat 1 dag. Tycker iaf jag.
Hemresan var planerad ca 14:00 från ORD på lördagen. Och jag trodde den var flyttad till kl 23 samma dag, men det var i själva verket kl 23 dagen efter istället.

Ska ringa in nu kl 08:00 när avdelningen för bonusresor öppnat för att se hur man kan lösa detta.
Detta är återkommande problemet. I grund och botten du köpte en plats med poäng och från och med den där punkten är det vilken annan biljett som helst. Bokningsklass är annorlunda mot revenue, ja, men vid involuntary change ska det inte spela någon roll.
Andra på forumet kan säkert tipsa vilka paragrafer ska man citera till SAS för att se ska ge sig. Men det ska väl gå att boka om till United eller vad som helst.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

LPC123

Medlem
@palmen pratade precis med ktj på SAS nu och förklarade läget. Vi kan ju inte åka hem på söndagen pga jobb/barn. Utan måste åka på lördagen.
Men hon hittade inga resor övht på lördagen, 18/3, från Chicago.
När jag nämnde att det finns resor men då ORD-EWR-CPH-GOT så förklarade hon att dom kan endast boka om bonusresor som flygs med SAS hela vägen.
Det är United Airlines som flyger ORD-EWR och där finns inga bonusresor och dom kan inte tvinga in oss på det flyget.

Så hon sa egentligen att antingen får vi ta det som vi fått eller så måste vi avboka resan.
Och ang vouchern så visste hon inte hur det blir då dom måste prata med Bonusres.avdelningen för att fatta beslut.
Men hon nämnde också att iom att jag ringde in igår och ändrade ditresan men varken jag eller ktj vid det samtalet noterade att hemresan flyttats 1 dag framåt, så är vår gratis ombokning förbrukad.
Förklarade att jag nämnde vid det samtalet att "Det gör inget att vi får åka hem ett par timmar senare den dagen", då borde hon på ktj hajjat till om att flyget är flyttat 1 dag. Tycker iaf jag.
Hemresan var planerad ca 14:00 från ORD på lördagen. Och jag trodde den var flyttad till kl 23 samma dag, men det var i själva verket kl 23 dagen efter istället.

Ska ringa in nu kl 08:00 när avdelningen för bonusresor öppnat för att se hur man kan lösa detta.
Hade en liknande situation igår där hemresan blivit flyttad på och ville boka om till en annan avgång från JFK istället. Jag hittar platserna på sas *A sök i C men damen hos sas kan bara se i ECO. OM hon skulle göra en helt ny bokning kunde hon boka i C men då tappade vi ju 2 vouchers (bokningen är för 6pers) som gick ut dec 22. efter 2 HUACA så kom jag till en klanderfri tjej som löste allt och vi fick biljetterna efter 5min.
Så prova att ringa in igen tills du hittar "rätt" person att prata med
 

JockeS

Medlem
Suttit och pratat med ktj på EB nu och får till svar hela tiden att dom kan inte boka om oss till något annat flight om det inte finns någon bonusresa.
Det går heller inte att boka om resan helt och hållet till t ex NY då det inte finns några bonusresor tillgängliga. Utan det finns bara vanliga "betalresor" och dessa kan dom inte ta utav.
Känns mig rätt överkörd

Dessutom så om vi avbokar resan så är vår voucher borta. Den kommer även försvinna även om vi bokar om till NY istället.

Flera säger att man ska ringa in fler gånger tills man kommer till "rätt person"
 
Last edited:

LPC123

Medlem
Suttit och pratat med ktj på EB nu och får till svar hela tiden att dom kan inte boka om oss till något annat flight om det inte finns någon bonusresa.
Det går heller inte att boka om resan helt och hållet till t ex NY då det inte finns några bonusresor tillgängliga. Utan det finns bara vanliga "betalresor" och dessa kan dom inte ta utav.
Känns mig rätt överkörd

Dessutom så om vi avbokar resan så är vår voucher borta. Den kommer även försvinna även om vi bokar om till NY istället.

Flera säger att man ska ringa in fler gånger tills man kommer till "rätt person"
Ja ring igen tills du får någon som kan och vill hjälpa dig. Första damen jag hade kontakt med kunde bara boka om till eco men såg C.
 

LPC123

Medlem
Hur menar du med "såg C"?
Dum fråga kanske men är nybörjare fortfarande :)
Hon sökte bilj hem och såg platser i business men "kunde" inte boka dom när det var ombokning utan bara i eco! Men om vi hade bokat av och gjort en ny bokning så hade det funkat att boka i business men då hade 2 vouchers plockats bort som gick ut i dec 22 samt att vi skulle åka på 150kr i ombokningsavgift. Efter 3 försök med olika personer så kom jag till en kanon bra tjej som löste det på under 10min och nu har vi hem från NY och i business.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen