Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.

varva77

Medlem
Välj en destination och boka!
Du kan ju boka om resan till senare datum även om voucher gått ut. Sen är det bara att hoppas på att det blir av! Men rent teoretiskt kan du ju boka nåt i typ säg januari 2022 och kan du inte åka då så kan du ju skjuta upp den resan nästan ett år till i värsta fall.
Saxat från FAQ

You can use non-expired Amex vouchers when you make a new booking.

If your voucher has expired since you made your original booking you are allowed to rebook without a fee.
Rebooking has to be done before the flight's departure through SAS Customer Service. Rebooking can only be done to and from the same destinations as the original booking.
Du kanske menar detta men själv hade jag missuppfattat. Första meningen innebär att man bränner en ny voucher för ombokningen men slipper avgift. En utgången voucher kan alltså inte utnyttjas eller förlängas genom frivillig ombokning. Jag trodde att det bara var att boka om bäst man vill så länge man höll sig till samma destination men visade sig vara för bra för att vara sant.
 

Alf

Medlem
Jag har tänkt boka 4 resor med 2st 2-4-1 och just nu finns det inga returresor.

Om jag bokar enkelresor via weben själv, kan jag senare även lägga till returresa via web eller måste man ringa in? Dvs kan jag undvika extra kostnaden?
Man kan faktiskt fixa det själv. Jag hade fyra bokningar med enkelresor ARN-MIA eftersom man fick hänga på låset för att få tag på biljetterna när de släpptes. Detta funkade då jag hade bokningar för 5 personer i olika klasser, varav ett barn. Jag hade tidigare pratat med en agent och fått svaret att det inte var några problem att göra om det till två t o r bokningar. Men inte, när jag ringde in och fick prata med en av de okunniga och otrevliga agenterna som ingen på forumet vill föra en diskussion med. Totalt ovillig och omöjlig att ha att göra med, jag slängde på luren innan blodtrycket han gå upp.

Efter att lugnat ner mig ett tag tog jagtag idet själv och körde en chansning. Jag avbokade de två enkelresorna som hörde ihop och var bokade i samma klass. Jag gjorde på direkten en ny bokning eftersom platserna direkt gått tillbaka. Detta fungerade och vips två t o r bokningar eftersom jag hann knipa de platser jag avbokat. Bara ett problem kvar eftersom det inte gick att lägga på en voucher på bokningen med 2 vuxna och 1 barn när jag bokade på nätet. Nu fick jag ändå ringa in om detta. Bad en tyst bön att det inte var den otrevlige som svarade. Jackpot, det var en trevlig norrlänning som jag pratat med tidigare vid andra speciella bokningar för denna toppenagent var inget omöjligt. Han la på voucher och flyttade den dessutom från en annan mer osäker bokning eftersom den gick ut 31 mars. Han nämnde att han jobbat med detta i 10 år och skulle ta upp med sin supervisor problemet med tidigare agent.

Jag vet inte om jag rekommenderar detta sätt eftersom det finns en risk att platserna inte går tillbaka till bonusplatserna alla gånger. Att någon skulle hinna ta platserna under den korta tid de ligger ute ser jag som mindre sannolikt.
 

palmen

Moderator
Jag hade tidigare pratat med en agent och fått svaret att det inte var några problem att göra om det till två t o r bokningar.
Den agenten du talat med som påstår att detta går har haft 0% rätt i sitt svar till dig. Det "går inte" slå ihop 2 resor till en utan att åtminstone avboka ena resan först.
Den andra agenten var kanske otrevlig och allt, men den personen hade åtminstone rätt.
 

Tongen2

Medlem
Du kanske menar detta men själv hade jag missuppfattat. Första meningen innebär att man bränner en ny voucher för ombokningen men slipper avgift. En utgången voucher kan alltså inte utnyttjas eller förlängas genom frivillig ombokning. Jag trodde att det bara var att boka om bäst man vill så länge man höll sig till samma destination men visade sig vara för bra för att vara sant.

Vad menar du?
Att det som står i FAQ inte går?
 

varva77

Medlem
Vad menar du?
Att det som står i FAQ inte går?
Nja, beror ju på om du tolkar som jag gjorde eller inte :). Men min situation var... hade en voucher som gick ut 31/3. Bokade en resa med avresa i Dec. Jag trodde enligt texten du klippte in att det var ok att boka om efter 31/3 så länge det var samma destination. Men när jag frågade sa han ja men att det däremot skulle kosta/behövas en giltig voucher. Jag trodde att så inte var fallet. Fördelen man får är väl mao att man inte blir av med poängen (köpa helt ny resa).
 

Alf

Medlem
Den agenten du talat med som påstår att detta går har haft 0% rätt i sitt svar till dig. Det "går inte" slå ihop 2 resor till en utan att åtminstone avboka ena resan först.
Den andra agenten var kanske otrevlig och allt, men den personen hade åtminstone rätt.
Det är möjligt att den agenten jag pratade med som sa att det gick skulle gjort på detta vis. Men den som sa att det inte gick hade inte ens med det alternativet. Allt var omöjligt, inga som helst förslag. Men då är ju slutsatsen att man gör det själv genom att boka av enkelsträckorna och snabbt boka en t o r.
 

palmen

Moderator
Det är möjligt att den agenten jag pratade med som sa att det gick skulle gjort på detta vis. Men den som sa att det inte gick hade inte ens med det alternativet. Allt var omöjligt, inga som helst förslag. Men då är ju slutsatsen att man gör det själv genom att boka av enkelsträckorna och snabbt boka en t o r.
Ja, det är upp till till var och en om man vill riskera något med avbokning och ny bokning. Verkar fungera bra för alla som testat, men jag skulle aldrig våga göra så på en "viktig" bokning.
På alibi bokningar skulle jag absolut testa om det behövdes.
 

Autonom

Medlem
Nej (med en brasklapp för att man inte vet till 100%). Om de gjorde detta skulle sannolikt många fler bli av med sina award-biljetter (och det hade vi hört :D).

Ringde in och skulle ändra sista benet pga ändring i schemat, personen hittade samma ben som jag men när han väl skulle gå vidare med det så sa han att det inte går och måste då avboka hela resan. .

Men det är väl som vanligt med olika bud från personerna som svarar.

Ringer in på tisdag och testar lyckan igen ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen