Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter i samma sits som Migato, men har även 50000 poäng som går ut i april/juli.
Enligt SAS FAQ så kan man omboka för resor fram till 31/5 även om poängen har gått ut, med positivt COVID-test fram till 31/8.

Rent logiskt skulle jag kunna boka en resa med voucher som gått ut + poäng som gått ut med avresa i mitten av maj 2021, för att sedan flytta den till april 2022 innan avresa. Stämmer det med er tolkning?
Är det någon som har koll på om det är ok att byta flygbolag då också, eller måste det vara samma som första bokningen?
Den info jag fått är att start och slut på resan måste vara samma, hur du sedan reser mellan dessa två punkter behöver inte vara samma, kan vara andra flygbolag eller via andra flygplatser. Jag kommer dock inte ta gift på denna info då jag inte har egen erfarenhet om det och bara vad jag hört.

Övriga frågor lämnar jag till andra, för mycket "otydligt" enligt mig från SAS för att jag ska våga ge ett svar.
 
Sitter i samma sits som Migato, men har även 50000 poäng som går ut i april/juli.
Enligt SAS FAQ så kan man omboka för resor fram till 31/5 även om poängen har gått ut, med positivt COVID-test fram till 31/8.

Rent logiskt skulle jag kunna boka en resa med voucher som gått ut + poäng som gått ut med avresa i mitten av maj 2021, för att sedan flytta den till april 2022 innan avresa. Stämmer det med er tolkning?
Är det någon som har koll på om det är ok att byta flygbolag då också, eller måste det vara samma som första bokningen?

Tror väl problemet här är ordet "logiskt". För jag tror inte det är logiskt för SAS och inte för oss att tolka heller tyvärr :p
Men ja, jag håller med dig och ditt resonemang i denna frågan. Sen hur detta appliceras i praktiken, ingen som vet ännu tror jag. Vi får väl se lite hur dessa regler som är nu faktiskt tillämpas när det väl kommer till kritan. Jag räknar med att det blir fight mellan kund och kundtjänst pga tolkningsfråga i FAQ tyvärr.
 
Den info jag fått är att start och slut på resan måste vara samma, hur du sedan reser mellan dessa två punkter behöver inte vara samma, kan vara andra flygbolag eller via andra flygplatser. Jag kommer dock inte ta gift på denna info då jag inte har egen erfarenhet om det och bara vad jag hört.
Kan bekräfta denna hypotes. Det gäller förvisso senare resa än 31/5, dock är ena vouchern av 2, utgången sedan 28/2. Destination New York, från början var det SAS och Air Canada via London som sedan byttes till ren SWISS via tyrolerland. Inga problem, inga kostnader. Det var dessutom ok med olika flygplatser i New York, det var staden som räknades. La Guardia blev Newark för oss.
 
1. Du har ett biljettnummer och ett kvitto i din mail. PDF dokument är det vanliga från SAS
2. Du har ett nytt biljettnummer som du jämför med det gamla
3. Ja
4. Det verkar som vissa agenter inte vet hur man utfärdar biljetter i systemet. Gissningsvis så behövs det en del kunskap för en komplex Eurobonusbokning och alla verkar inte kunna detta eller att systemet inte räknar rätt skatter/avgifter så man skickar detta till specialister. Det händer mig rätt ofta med andra bolag också som t.ex. American, United men också British Airways.
Okej tack, men då undrar jag
1a. jag har ju fått ett ETKT nr men ändå är den inte utställd. Fattar inte vad nyckeln är för att se när den är biljetterad....
1b. Man får alltid två mail från SAS för varje pax, ett med en PDF där skatter etc står. Sen nåt yxigt där allt står i VERSALER. Varför två mail och vad är skillnaden på dem? Båda hävdar sig vara Receipt och innehåller ETKT nr..
 
Okej tack, men då undrar jag
1a. jag har ju fått ett ETKT nr men ändå är den inte utställd. Fattar inte vad nyckeln är för att se när den är biljetterad....
1b. Man får alltid två mail från SAS för varje pax, ett med en PDF där skatter etc står. Sen nåt yxigt där allt står i VERSALER. Varför två mail och vad är skillnaden på dem? Båda hävdar sig vara Receipt och innehåller ETKT nr..

Om du har E-ticketnummer ja då är den utställt. Inget nummer = inte utställt.

Den ena mailen är en "flightplan" som kommer från Amadeus, den andra är ett kvitto från SAS egna betalsystem. Jag tror att anledning till båda är att tidigare så skickades "flightplan" ut först så man skulle kontrollera att allt var rätt, och sen utfärdades en biljett. Det var min erfarenhet från Tallinn. Varför man gör detta nu, och varför det skickas ut en PDF för varje biljett vet jag inte, men jag antar att varje biljett ser som någon form av värdehandling och man vill ha ett bevis för detta. Men SAS är ganska ensamma om detta i min erfarenhet. Men det är det samma för en revenue biljett. Jag har fått typ fem PDF när jag har bokat 5 personer på samma bokning.
 
Om du har E-ticketnummer ja då är den utställt. Inget nummer = inte utställt.

Den ena mailen är en "flightplan" som kommer från Amadeus, den andra är ett kvitto från SAS egna betalsystem. Jag tror att anledning till båda är att tidigare så skickades "flightplan" ut först så man skulle kontrollera att allt var rätt, och sen utfärdades en biljett. Det var min erfarenhet från Tallinn. Varför man gör detta nu, och varför det skickas ut en PDF för varje biljett vet jag inte, men jag antar att varje biljett ser som någon form av värdehandling och man vill ha ett bevis för detta. Men SAS är ganska ensamma om detta i min erfarenhet. Men det är det samma för en revenue biljett. Jag har fått typ fem PDF när jag har bokat 5 personer på samma bokning.

Jag tycker det är lysande att SAS skickar ut en separat PDF för varje person. Ibland så tar jag med mig sambo/kompis när jag är på jobbresor (hotell är ändå betalt och trevligare med sällskap på kvällarna) och kan då lämna in min PDF som underlag i reseräkningen. Vissa andra bolag så får man en bokning med alla namn på. Detta fungerar turligt nog för vår ekonomiavdelning (begär givetvis bara ersättning för min biljett) men vid en eventuell revision så kan jag tänka mig att dessa underlag gärna granskas extra.
 
Normalt går det bra, men man kan stöta på patrull om det är en "gammal" bokning och att de då inte vill göra det. Men säg att du bokade detta inatt vid släpp vid midnatt och idag på morgonen vill ändra och lägga till voucher så ska det inte vara några problem. Om du gjorde bokningen för 6 månader sedan så finns de risk att de nekar.

Det går alldeles utmärkt. Hittar du inget annat att boka för dina vouchers, så gör som du har tänkt så sparar du iaf 20K.

Hade en bokning från i November som jag häromdagen applicerade en voucher på då jag gick bet på att hitta några flighter som stämde för mig i februari. Var inga problem. Poängen kom tillbaka (20K) och rätt voucher är använd.

Tack för era svar. Gick utmärkt att använda voucher för en resa bokad i oktober 2020, dvs nästan sex månader sedan. Sista vouchern som gick ut idag användes och 20K poäng tillbaka på kontot.
 
Är det någons om hört eller läst hur det fungerar om man bokar en SAS Award med en voucher som går ut idag. Kan man då boka om den till en Star Alliance award på samma destination, eller är man även låst till att det måste vara en SAS award?
 
Tackar för svar! Kan man boka om flera gånger? För då kan man tekniskt sett skjuta upp vaskningsbeslutet längre och längre fram i tiden?



Boka något som eventuellt kanske kan bli av. Bestämmer du dig för att inte åka så har du skjutit upp vaskningsbeslutet några månader åtminstone.

Jag har bokat min utgående voucher på en resa jag vill göra men bara för utresan, hemresan bokad med flypremium istället. Billigt sätt att kunna få till flexibilitet med två enkla istället för en tor.

Hur är din sambos inställning till en kortare resa typ långhelg under hösten 2021? Det du kan göra är att boka något långt fram i tiden till en destination ni vill till under 2022, sen boka om den en gång senare. Det verkar gå. Annars en långhelg i New York, Boston, Dubai, Kapstaden?

Välj en destination och boka!
Du kan ju boka om resan till senare datum även om voucher gått ut. Sen är det bara att hoppas på att det blir av! Men rent teoretiskt kan du ju boka nåt i typ säg januari 2022 och kan du inte åka då så kan du ju skjuta upp den resan nästan ett år till i värsta fall.
Saxat från FAQ

You can use non-expired Amex vouchers when you make a new booking.

If your voucher has expired since you made your original booking you are allowed to rebook without a fee.
Rebooking has to be done before the flight's departure through SAS Customer Service. Rebooking can only be done to and from the same destinations as the original booking.
 
Blev en bokning till Singapore i september 2021 och San Francisco i oktober 2021. Båda är destinationer som vi vill åka till (från San Francisco köper vi ekonomi till Hawaii och från Singapore kan man köpa ekonomi till massor med destinationer).

Båda med Swiss, 130k poäng per person till San Fran och 210 000 poäng till Singapore (glömde bort att de ökat poängpriset hehe).

Kanske blir Singapore i september avbokat av flygbolaget, då får vi en graceperiod för utgångna vouchern på 30 dagar, annars får vi boka om till annat datum.

Stort tack för hjälpen, lyckades "rädda" två vouchers :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen