Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ju massor av trådar om 2-4-1 och min fråga kanske redan är behandlad eller passar bättre i någon annan tråd och flytta/hänvisa i så fall gärna.

Jag undrar om någon försökt "förlänga" giltighetstiden genom att trigga en voucher precis innan årsskiftet. Amex skriver "Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum". Min tanke är att om man passerar gränsen (150/300 tkr) precis innan årsskiftet så blir brevets utskriftsdatum på det nya året och man får då nästan två års giltighetstid i stället för bara aningen mer än ett år om man triggar gränsen något tidigare.

Fungerar detta eller bakdateras brevet/vouchern till det datum då gränsen faktiskt passerades?

inga problem - gjorde så själv nu vid nyår - såg även till att syrran gjorde så förra året så att deras vouchers livslängd skulle förlängas inför kommande resor med familjen (De är 5st totalt). Båda gångerna blev det triggat 31 dec.

Jag gick över 300 000, registrerades till slut den 30 dec (det var lite nervigt dock och inget jag rekomenderar)... jag har inte fått brevet än (...) men loggar jag in på sas.se kan jag se mina två vouchers med expire date 2020-12-31, så skulle svara nej på den frågan.

sen kan man undra varför det verkar vara lite lotto om man faktiskt får sin voucher skickad eller ej, jag kommer nog säga upp nuvarande amex så fort jag fått den i brevlådan, men vågar inte göra det riktigt än.

När lappen kommer är ingen bra referensram. Jag har aldrig fått någon sådan lapp. Mina föräldrar får den dock varje gång. Lappen i sig är ju ingen voucher heller - utan enbart en välkomstlapp till att ringa Talllinn. Så vill du nu säga upp ditt amex, så kan du göra det med eller utan lapp hemma - den har inget somhelst värde.

inga problem - gjorde så själv nu vid nyår - såg även till att syrran gjorde så förra året så att deras vouchers livslängd skulle förlängas inför kommande resor med familjen (De är 5st totalt). Båda gångerna blev det triggat 31 dec.
Gjordes köpen på nyårsafton då? Problemet med många köp är att det tar olika lång tid för köp att registreras- om jag förstått det rätt - i värsta fall står man där med det sista paketet mjölk som köptes in på nyårsafton men registrerades året efter... och går miste om en voucher ... eller tänker jag fel?

Gjordes köpen på nyårsafton då? Problemet med många köp är att det tar olika lång tid för köp att registreras- om jag förstått det rätt - i värsta fall står man där med det sista paketet mjölk som köptes in på nyårsafton men registrerades året efter... och går miste om en voucher ... eller tänker jag fel?

Jag hade fel. 29/12 till och med.

Jag har egentligen ingen användning för den långa giltighetstiden - då jag använder mina 3 vouchers varje år - men fick bli såhär i år, då jag råkade prioritera Elitekortet lite vääääl länge :D

Skärmavbild 2020-01-22 kl. 10.31.27.png

Skärmavbild 2020-01-22 kl. 10.33.22.png

Tack för svar men ni verkar ha olika erfarenheter om jag nu inte missförstår helt.

Jag gick över 300 000, registrerades till slut den 30 dec (det var lite nervigt dock och inget jag rekomenderar)... jag har inte fått brevet än (...) men loggar jag in på sas.se kan jag se mina två vouchers med expire date 2020-12-31
I detta fall har det väl inte fungerat utan din giltighetstid är bara under 2020, alltså ett år, eller?

Men här har det alltså fungerat att trigga precis i slutet på 2019 och få giltighetstid 2020 och 2021, eller?

När lappen kommer är ingen bra referensram.
Fast enligt Amex är voucherns giltighetstid strikt styrd av datumet på "lappen" så jag kan tycka att den är en rätt väsentlig referensram, alltså inte när den kommer utan hur den är daterad. "Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum" från deras sidor. Sen kanske det fungerar annorlunda i praktiken än vad de skriver, vad vet jag...

Screenshot from 2020-01-22 10-42-51.png

Verkar helt enkelt så. Men som sagt, för mig har det alltid fungerat! Skulle vara intressant att se @Martin Thelin datapunkter också. :)

Det vore ju just typiskt... om jag var 1 dag ifrån ett extra års voucher... jag som nojade mig till den milda grad att jag t.o.m. ringde kundtjänst och undrade hur det låg till med registrering av belopp (då köpet gjordes den 27e men registrerades den 30 och sedan då föll tillbaka till köpedatum)... kundtjänst kunde såklart inte svara på frågan, det vågar dem inte... men ja, det vore typiskt.

Men det vore intressant, Tonton, har du fått din sista voucher skickad till dig? Jag behöver som sagt den i handen innan jag vågar säga upp avtalet. Ska nog hålla mig till Premium och slippa noja mig så mycket över spendsen 2020. (Det blev en del sista minuten Maxi-presentkort som du ser på bilden nedan ^^)

upload_2020-1-22_12-20-3.png
upload_2020-1-22_12-20-38.png

"Ändringen är dock gratis att göra om den görs inom 24h från bokningstillfälle"

Enligt den Tallinsnubbe jag pratade med gäller det bara avbokning och inte ändring. Stämmer det ? :p

"Ändringen är dock gratis att göra om den görs inom 24h från bokningstillfälle"

Enligt den Tallinsnubbe jag pratade med gäller det bara avbokning och inte ändring. Stämmer det ? :p

Star Alliance-bokning
avbokning <24h från bokningstillfället: alla pengar tillbaka
avbokning >24h från bokningstillfället: alla pengar tillbaka, exkl "Star Alliance-avgiften" på 450kr/pax
ombokning <24h från bokningstillfället: 150kr avgift + omräkning av skatter som kan betyda +- i avgifter
ombokning >24h från bokningstillfället: 150kr avgift + omräkning av skatter som kan betyda +- i avgifter

Star Alliance-bokning
avbokning <24h från bokningstillfället: alla pengar tillbaka
avbokning >24h från bokningstillfället: alla pengar tillbaka, exkl "Star Alliance-avgiften" på 450kr/pax
ombokning <24h från bokningstillfället: 150kr avgift + omräkning av skatter som kan betyda +- i avgifter
ombokning >24h från bokningstillfället: 150kr avgift + omräkning av skatter som kan betyda +- i avgifter

Ok! Alles gut alltså

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen