Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mina alternativ är nu:
  • Bränna inne min första 2-4-1 och istället använda en ny (som går ut 31/12 i år, 2020) för att boka en ny resa och därmed få med GOT-CPH ToR för samma poängpris (100'). Jag kommer med största sannolikhet få ytterligare en 2-4-1 i år som då går ut 31/12-2021..
  • Betala GOT-CPH ToR med cash, några tusenlappar
  • Betala GOT-CPH ToR med poäng som "vanligt", typ 50'-75' poäng vilket ju känns som det absolut sämsta alternativet
Så är mer ute efter input snarare än lösning, vad hade ni gjort?
Tack, mvh efterklok novis...

Instämmer med övriga. Hänger väl annars lite på poängsaldo och reseplaner den närmaste framtiden tänker jag. Ser du framför dig att du behöver de två vouchers du räknar med att skrapa ihop i år är det förstås extra dumt att bränna en av dem. Alternativ 2 låter spontant vettigast, se dock till att boka med marginal för strul så att du inte kommer fram till Kastrup lagom i tid för att se planet mot Shanghai lyfta utan er ombord...

Färsking som bokat sin första bonusresa..

Bokade förra året en resa som går i Maj 2020. CPH-PVG och PVG-CPH någon vecka senare, med SAS Business för 100' poäng efter 2-4-1. Min 2-4-1 gick ut 31/12, men jag hade missuppfattat och trodde att ändringar fortfarande gick att göra på bokad resa..

Sagt och gjort skulle jag nu ringa in och lägga till GOT-CPH och CPH-GOT för att smidigare ta sig hemifrån, men fröken i Tallin sade då såklart att ändringar inte går att göra...

Mina alternativ är nu:
  • Bränna inne min första 2-4-1 och istället använda en ny (som går ut 31/12 i år, 2020) för att boka en ny resa och därmed få med GOT-CPH ToR för samma poängpris (100'). Jag kommer med största sannolikhet få ytterligare en 2-4-1 i år som då går ut 31/12-2021..
  • Betala GOT-CPH ToR med cash, några tusenlappar
  • Betala GOT-CPH ToR med poäng som "vanligt", typ 50'-75' poäng vilket ju känns som det absolut sämsta alternativet
Så är mer ute efter input snarare än lösning, vad hade ni gjort?
Tack, mvh efterklok novis...

Förstår frustrationen. Du skriver att du redan har en ny voucher och en på g in. Frågan är kommer du ha tillräckligt med poäng för att använda de andra 2-4-1 vouchersarna - om inte låt den brinna inne.
Om ja, se alternativ nedan för att ta dig till CPH.

Men då du bort i närheten av GOT skulle jag välja ett av tre allternativ:

1. Tåg till CPH
2. Hyrbil framförallt Hertz FREERIDER om det finns.
3. Flyga ner.

Göteborg - Köpenhamn är väl 20k poäng per person? Brukar även komma lite kampanjer där det är 30-50% poängrabatt några ggr per år.

Jag hade nog bitit i det sura äpplet och löst transport till och från Köpenhamn separat. Finns ju alternativ både med tåg och flyg. Dyker det upp någon bra kampanj borde det gå att få bra priser till Köpenhamn så länge det inte är dagar då alla andra vill åka.

Beror lite på klass, GOT-CPH går för 10'/15/'16,5' i Go/Plus/Plus Pro. CPH-GOT är billigaste för 16' av någon anledning, verkar inte vara en "SAS Bonus"-resa, vad det nu innebär.

Ja, lutar åt separata biljetter. Tack för din input!

Jag hade tagit tåget till Kastrup istället, om tiderna passar...

Ja, det är absolut ett alternativ. Tänkte inte ens på det. Skall kolla tider. Vi landar på kvällen på hemresan, så kanske blir tåg dit och flyg hem:)

Du slipper flygskatt 400kr pp när du påbörjar resan i CPH.

Hade det gått att lägga till GOT-CPH hade du varit tvungen att betala det.

På separat biljett till CPH är skatten bara 60kr (inom Europa), så nettovinst 340kr

Jo, förvisso. Men hade ju inte behövt betala ~3000kr för biljetterna GOT-CPH ToR..

Jag hade vaskat en voucher och lagt dit en ny. Har du poäng så det räcker för att nyttja de två nya du får i år?

Instämmer med övriga. Hänger väl annars lite på poängsaldo och reseplaner den närmaste framtiden tänker jag. Ser du framför dig att du behöver de två vouchers du räknar med att skrapa ihop i år är det förstås extra dumt att bränna en av dem. Alternativ 2 låter spontant vettigast, se dock till att boka med marginal för strul så att du inte kommer fram till Kastrup lagom i tid för att se planet mot Shanghai lyfta utan er ombord...

Det är bra att tänka på, tack!

Förstår frustrationen. Du skriver att du redan har en ny voucher och en på g in. Frågan är kommer du ha tillräckligt med poäng för att använda de andra 2-4-1 vouchersarna - om inte låt den brinna inne.
Om ja, se alternativ nedan för att ta dig till CPH.

Men då du bort i närheten av GOT skulle jag välja ett av tre allternativ:

1. Tåg till CPH
2. Hyrbil framförallt Hertz FREERIDER om det finns.
3. Flyga ner.

Skall absolut kika på tåg och ev. hyrbil. Freerider har jag inte sett förut, riktigt bra tips!

För att svara på lite frågor om poäng:
Jag har "bara" premium så får endast en ny i år. Har dryga 150' poäng så har tillräckligt för att boka en resa till i år, som var tänkt att bokas i år och resas 2021.

Så då hänger det ju lite på att jag har en spend på 150' för att få en ny, annars skjuter man sig lite i foten.

Svår balansgång. Om någon har någon mer input är det verkligen uppskattat. Tusen tack alla som sagt sitt hittills.

Om mitt första segment går fredag kl 11.35 från ARN, kan jag då omboka fram dagen innan, dvs torsdag kl 17 hos Tallin? Eller är det 24 tim innan?

Last edited:
Om mitt första segement går fredag kl 11.35 från ARN, kan jag då omboka fram dagen innan, dvs torsdag kl 17 hos Tallin? Eller är det 24 tim innan?

Tidigare har det varit dagen innan, men verkar vara lite nya bud nu.

Jag ändrade en resa förra veckan mindre än 24 timmar innan avgång och då fick jag igenom efter att agenten kollat med supervisor.

När jag bokade en annan resa i måndags fick jag informationen att ändringar eller avbokning skulle göras senast 24h innan första flighten avgår.

Summa sumarum så hade jag inte chansat om jag var du.

Tidigare har det varit dagen innan, men verkar vara lite nya bud nu.

Jag ändrade en resa förra veckan mindre än 24 timmar innan avgång och då fick jag igenom efter att agenten kollat med supervisor.

När jag bokade en annan resa i måndags fick jag informationen att ändringar eller avbokning skulle göras senast 24h innan första flighten avgår.

Summa sumarum så hade jag inte chansat om jag var du.
Well då är allt som vanligt med det konskventa inkonsekventa. :) Försöker hitta aktuella bokningvillkor för Star A bokningar på SAS sajt men går bet. Var tusan finns dom...?

Om man ombokar en 241 på helgen via SAS vanliga kundservice, kan Tallin sen applicera vouchern på måndagen? Eller kan SAS även fixa vouchern numera vid ombokning?

Om man ombokar en 241 på helgen via SAS vanliga kundservice, kan Tallin sen applicera vouchern på måndagen? Eller kan SAS även fixa vouchern numera vid ombokning?
Vanliga SAS rör normalt sätt inte en voucher bokning på helgen, finns dock självklart undantag som bekräftar regeln.
Det då i så fall får göra är att boka en ny resa utan voucher och sen ringa tallinn på måndag och applicera voucher på den om de godkänner den resa du bokat.

Vanliga SAS rör normalt sätt inte en voucher bokning på helgen, finns dock självklart undantag som bekräftar regeln.
Det då i så fall får göra är att boka en ny resa utan voucher och sen ringa tallinn på måndag och applicera voucher på den om de godkänner den resa du bokat.
Ok så du menar att det funkat om man exempelvis hittar LH F på helgen, boka det och betala full poängsumma, och sen på måndagen ringa Tallin för att boka av befintlig 241 för att releasa vouchern och applicera den på nya bokningen? Det blir väl sura avgifter i onödan men kan ju vara värt...

Ok så du menar att det funkat om man exempelvis hittar LH F på helgen, boka det och betala full poängsumma, och sen på måndagen ringa Tallin för att boka av befintlig 241 för att releasa vouchern och applicera den på nya bokningen? Det blir väl sura avgifter i onödan men kan ju vara värt...
Ja det ska fungera i teorin, har du en voucher när du gör bokningen ska det i teorin gå att applicera den efter helgen när Tallin öppnar. Det har fungerat tidigare i alla fall, det kan ju dock vara några nya regler nu som gör att det inte är möjligt och finns alltid risk att de klantar till något i Tallinn.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen