Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Detta gick betydligt snabbare än jag trodde. Voucher nr 2 för året kommer triggas när dom reserverade beloppen på ca 3.500 kr registreras. Frågan är om man ska försöka jaga en tredje med byten av AMEX kort till Platinum med tillhörande Premium? Känns lite tveksamt. Frågan är om jag ens kommer spendera 2 st vouchers under nästa år :-/

Nybörjare och har läst igenom forumet men har ändå ett par frågor.
Är bara ett par tusenlappar ifrån att ha spenderat 150k med amex och då få min voucher. Har dryga 100k EB poäng och planerar att resa till östkusten i USA under nästa år nångång.

1.Om jag fattat allt rätt så är det 60k poäng för T/R till USA och 30k för barn. Om jag räknat rätt så skulle jag och tjejen kunna utnyttja vouchern och åka bägge 2 för 60k och sen köpa vanlig biljett till dottern för 30k och då har vi T/R för 90k ihop?

2. Jag läser ibland att vissa "vill få ut så mkt som möjligt och passa på att se annat resmål på vägen till huvudmålet", men hur går det till och är det ens möjligt? Om jag skulle flyga till Miami till exempel, kan jag stanna i Frankfurt och chilla i 3 dagar och sen ta flyget till Miami och den resan kostar fortfarande samma pris eller blir det som att jag köper 2 olika resor, en ARN-FRA och en ny FRA-MIA? Tyckte jag läste nånstans att det var tillåtet med ett stopp ut och ett stopp hem men vad menas med det egentligen och hur länge får man stanna och blir det då dyrare än dom 60k poäng vi har lagt?

3. Förstått att det är svårt att hitta business biljetter med passande datum så att du får business T/R men om man skulle få det så hade ju jag och tjejen kunna åkt T/R business för 100k? För att få barnet(6år) med oss i business så hade jag fått köpt en sån biljett till henne för 15 000 SEK, alltså en helt vanlig bokning?

4. Om man får business ut och economy hem så blir det inte 50k ut och 30k hem utan bägge resorna klassas som business trots att det bara är den ena och det slutar med 50+50?

5. Det jag är inne på är att flyga ARN-MIA och hem NYC-ARN. OM jag skulle hitta business ARN-MIA och sen köper jag enkelbiljett för riktiga pengar MIA-NYC och spenderar en vecka där och så flyger jag hem NYC-ARN men det finns inga business men jag hittar business NYC-CPH, går dom då med på det och ingår det då ett flyg CPH-ARN eller får jag köpa den resan själv för egna pengar?

Mycket text men som sagt nybörjare.

Är bara ett par tusenlappar ifrån att ha spenderat 150k med amex och då få min voucher. Har dryga 100k EB poäng och planerar att resa till östkusten i USA under nästa år nångång.

1.Om jag fattat allt rätt så är det 60k poäng för T/R till USA och 30k för barn. Om jag räknat rätt så skulle jag och tjejen kunna utnyttja vouchern och åka bägge 2 för 60k och sen köpa vanlig biljett till dottern för 30k och då har vi T/R för 90k ihop?

2. Jag läser ibland att vissa "vill få ut så mkt som möjligt och passa på att se annat resmål på vägen till huvudmålet", men hur går det till och är det ens möjligt? Om jag skulle flyga till Miami till exempel, kan jag stanna i Frankfurt och chilla i 3 dagar och sen ta flyget till Miami och den resan kostar fortfarande samma pris eller blir det som att jag köper 2 olika resor, en ARN-FRA och en ny FRA-MIA? Tyckte jag läste nånstans att det var tillåtet med ett stopp ut och ett stopp hem men vad menas med det egentligen och hur länge får man stanna och blir det då dyrare än dom 60k poäng vi har lagt?

3. Förstått att det är svårt att hitta business biljetter med passande datum så att du får business T/R men om man skulle få det så hade ju jag och tjejen kunna åkt T/R business för 100k? För att få barnet(6år) med oss i business så hade jag fått köpt en sån biljett till henne för 15 000 SEK, alltså en helt vanlig bokning?

4. Om man får business ut och economy hem så blir det inte 50k ut och 30k hem utan bägge resorna klassas som business trots att det bara är den ena och det slutar med 50+50?

5. Det jag är inne på är att flyga ARN-MIA och hem NYC-ARN. OM jag skulle hitta business ARN-MIA och sen köper jag enkelbiljett för riktiga pengar MIA-NYC och spenderar en vecka där och så flyger jag hem NYC-ARN men det finns inga business men jag hittar business NYC-CPH, går dom då med på det och ingår det då ett flyg CPH-ARN eller får jag köpa den resan själv för egna pengar?

1: Ja det stämmer, första posten i denna tråd inenhåller länk till vad det kostar till olika delar i världen (SAS Award Chart). För SAS är det dock 60k för ekonomi, 80k för plus och 100k för business inom SAS linjenät interkontinentalt.

2: Nej du får inte göra stopp mer än på din destination. Du kan dock göra en open jaw, flyga utt ill New York och hem från Boston tex och sen på egen hand ta dig mellan New York och Boston.

3: Ja det stämmer, tycker du ska överväga att detta alternativ helt klart. Tänk dock på att det kan vara bättre att du själv köper biljetten och inte till dottern. Då får du in poäng på ditt konto som även räknas mot status om det är viktigt.

4: Nej det stämmer inte, flyger du med SAS kan du åka Business ut och Ekonomi hem och betala 50k + 30k. Flyger du med övriga Star Alliance så är det dock betalning för dyraste klass på resan och då hade det blivit 100k om minst en flight är i Business och resten i Ekonomi.

5: Se delvis mitt svar i #2. Det du vill göra kallas open jaw och är helt OK. Du får dock itne göra en dubbel open jaw, dvs åka ut från arlanda till Miami och sen hem från New York till Köpenhamn. Det ingår dock självklart anslutningsflyg till din flygplats du väljer i Sverige så du kan åka EWR-CPH-ARN om du vill, förutsatt att det finns tillgänglighet av award-biljetter även på CPH-ARN.

3: Ja det stämmer, tycker du ska överväga att detta alternativ helt klart. Tänk dock på att det kan vara bättre att du själv köper biljetten och inte till dottern. Då får du in poäng på ditt konto som även räknas mot status om det är viktigt.

[/QUOTE]

3). En business biljett för riktiga pengar är ju dyrare för vuxen än för barn, diffar 3-4 tusen men det kan ju finnas ett värde i det att få poängen till sitt eget konto men då skulle ju det dras 75k EB poäng om frugan och barnet använder vouchern? Eller?

Vi är alla nybörjare någon gång. :)

1. Korrekt. Rent generellt så anser dock många att det är rätt så dåligt värde för poängen att använda dem till att boka resor i Go, då du på kampanj ofta kan hitta en biljett i Go för 3-4000 kr.

2. Det går inte att ha "stopovers", dvs stopp som är längre än 24 timmar på en Eurobonusaward. När folk maximerar sina biljetter så handlar det dels om att lyckas flyga så mycket som möjligt (vilket kanske inte är optimalt med en 6-åring med på resan), och då kan man också försöka få in ett antal stopp på säg 18-23 timmar för att hinna se lite av staden. Det är även viktigt att komma ihåg att kostnaden 60k är för rena SAS-awards, dvs där ni bara flyger med SAS. Skulle ni till exempel flyga via Frankfurt så kommer ni ju att behöva flyga Lufthansa därifrån och då blir det en Star Alliance-award, vilket innebär en högre poängkostnad (tror det är 70k i economy till Nordamerika) och dessutom högre skatter/bränsletillägg.

3. Ja, det borde gå, men måste antagligen göras via telefon så att ni isf kan koppla ihop bokningarna (då dottern är lite för ung för att resa själv). Jag har inte riktigt koll på hur barnrabatter ser ut för betalda Businessbiljetter, men eventuellt så kan det vara värt att i detta fall även kolla på möjligheten att du köper en betald biljett och sen använder poäng+voucher för biljetten till din tjej och dotter (om det är du som är den huvudsaklige poängsamlaren i familjen). Detta gör ju att poängen för den betalda biljetten kommer till ditt EB-konto istället för dotterns, vilket kan vara mer praktiskt.

4. Om det är en SAS-award så kommer Business + Go kosta 50k+30k=80k. Om det däremot är en Star Alliance-award så räknas högsta kabinklassen för hela resan.

5. Det går bra att göra så. Hittar du bara hemresa via Köpenhamn så kan du boka EWR-CPH-ARN till samma poängkostnad (dvs, sista hoppet "ingår").

3). En business biljett för riktiga pengar är ju dyrare för vuxen än för barn, diffar 3-4 tusen men det kan ju finnas ett värde i det att få poängen till sitt eget konto men då skulle ju det dras 75k EB poäng om frugan och barnet använder vouchern? Eller?[/QUOTE]
Beror soms agt på när man ska åka och vad som är viktigt, korrekt att det blir 25% rabatt för barn, reser man under loven kan det dock ofta finnsa business med SAS för 15-16k ungefär. Det är som sagt ett alternativ och upp till er att bestämma vad som passar er bäst utifrån ekonomi och vart ni behöver eventuella poäng samt status.

Jag fick fysiskt brev/voucher förra året för den som jag nådde upp till då. I år/april tror jag, kom jag upp i den första men fick inget brev hem. Jag ringde Amex efter en månad och hon sade efter konsultation med kollega att det numera inte kommer något brev hem...

Får ni andra brev hem för årets vouchers?
Inget brev för mig. Triggade för någon månad sen.

Förra året fick jag brev med min voucher.
I År triggade voucher för ett par månader sedan, inget brev. Har ringt Tallin och kollat och de ser vouchern i sitt system.
De sägeratt ett brev är skickat men att det måste kommit bort någonstans på vägen. De kan inte heller skicka ut nya. Spelar ju dock ingen roll så länge det går att boka en resa :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen