Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Status
Stängd för vidare inlägg.
2 ytterligare nybörjarfrågor.

1. När man söker på uniteds hemsida så hittar man ofta 2 olika business kategorier, standard och saver. Det jag undrar är om det är samma poängkostnad för eurobonuspoäng på dessa 2 kategorier och vad är skillnaden? Jag förstår att man får mer EB poäng om man flyger standard än saver men man får väl inga poäng ändå på award resor? Är jag rätt ute?

2. Man ser ju vissa imponerade byggda awardresor här på forumet. Först trodde jag att folk ville se så många städer som möjligt men om jag förstått rätt så är en stor del av alla här inne endast ute efter att få flyga så LÄNGE som möjligt i luften och se så många olika plan och flygplatser och lounger som möjligt? Ska jag flyga till BKK så vill jag ju ha max en mellanlandning och komma fram så fort som möjligt men man läser ju om folk som flyger jorden runt innan man landar i bangkok och sen är man på plats i 4 dygn och så flyger man jorden runt igen innnan man landar i stockholm???

1. När man söker på uniteds hemsida så hittar man ofta 2 olika business kategorier, standard och saver. Det jag undrar är om det är samma poängkostnad för eurobonuspoäng på dessa 2 kategorier och vad är skillnaden? Jag förstår att man får mer EuroBonus poäng om man flyger standard än saver men man får väl inga poäng ändå på award resor? Är jag rätt ute?
Det är olika awardklasser - du tjänar inga poäng på awards. Läs [Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor så förklaras det.

2. Man ser ju vissa imponerade byggda awardresor här på forumet. Först trodde jag att folk ville se så många städer som möjligt men om jag förstått rätt så är en stor del av alla här inne endast ute efter att få flyga så LÄNGE som möjligt i luften och se så många olika plan och flygplatser och lounger som möjligt? Ska jag flyga till BKK så vill jag ju ha max en mellanlandning och komma fram så fort som möjligt men man läser ju om folk som flyger jorden runt innan man landar i bangkok och sen är man på plats i 4 dygn och så flyger man jorden runt igen innnan man landar i stockholm???
Då har du kommit till fel site. De flesta här vill få så mycket flygande som möjligt för sina poäng.

Ja du ser vilket tokigt forum du hamnat på. Skämt åsido, det finns de som du och jag som inte vill sitta i luften mesta tiden eller på flygplatser. För egen del gäller kortaste och bekvämaste vägen mellan A och B med minimalt med byten.

1. När man söker på uniteds hemsida så hittar man ofta 2 olika business kategorier, standard och saver. Det jag undrar är om det är samma poängkostnad för eurobonuspoäng på dessa 2 kategorier och vad är skillnaden? Jag förstår att man får mer EB poäng om man flyger standard än saver men man får väl inga poäng ändå på award resor? Är jag rätt ute?

I länken som @agehall postade så är det punkt 10 i första inlägget du ska läsa för att förstå skillnaden mellan saver award och standard award. Och som sagt man tjänar "aldrig" nya poäng på en award-poäkning.

Vi är många här som ser själva flygresan som minst lika viktig som själva resmålet, därav kan man ta rejäla omvägar till sin destination för att få flyga så mycket First som möjligt, eller kanske ta 24h stopp i fler städer på väg till resmålet. Tex om du ska till Bali kan du välja att ta 24h stopp i Tokyo, Bangkok, Singapore på vägen för att uppleva dessa städer 1 dygn på samma resa. Andra gånger när man reser så är det viktigt att komma fram så fort som möjligt och då tar man ju inte omvägar i onödan.
Mycket här på forumet handlar om att optimera sin resa, vad som är optimerat för dig behöver inte vara optimerat för mig. Att flyga snabbaste vägen och få max tid på destinationen kan vara din optimering.

Har för mig att jag läste ett inlägg nyligen gällande tiden för ändring/avbokning av en resa bokad med Amex 2-4-1, men kan inte hitta den när jag söker. Tar därför upp det igen. I första inlägget står det:
Du får ändra/avboka bonusresan fram till en arbetsdag före första flightens avgång, dock minst 24 timmar före avresa.
Har pratat med Tallinn nu vid 2 tillfällen den senaste veckan då jag gjort ändringar i en befintlig bokning och har fått samma säkra svar båda gångerna från två olika handläggare. Ändring/avbokning kan göras innan kl 17.00 (då Tallinn stänger 018-numret) dagen innan avresa, oavsett vilken tid på dygnet första flighten avgår dagen efter.
Nu har jag inte provat detta i praktiken än då tidigare bonusresor jag gjort helt enkelt inte har krävt några ändringar så pass nära avgång.

I nästa vecka bär det dock av på en bonusresa där jag kommer att behöva göra en ändring dagen innan avresa (Lufthansa First, 14 dagar innan) men där avresan dagen efter går från Arlanda redan 06.05 och 018-numret öppnar först kl 09.00. Kommer därför att prova det skarpt först då men eftersom jag är övertygad om att jag har läst andra som har postat liknande beskrivningar av ändring/avbokning så kanske det redan nu är dags att uppdatera första inlägget i tråden. Eller är det någon annan som har fått motsatt besked?
(Har anmält det här inlägget till moderator)

• Gilla
Reactions: Gus
Har för mig att jag läste ett inlägg nyligen gällande tiden för ändring/avbokning av en resa bokad med Amex 2-4-1, men kan inte hitta den när jag söker. Tar därför upp det igen. I första inlägget står det:
Har pratat med Tallinn nu vid 2 tillfällen den senaste veckan då jag gjort ändringar i en befintlig bokning och har fått samma säkra svar båda gångerna från två olika handläggare. Ändring/avbokning kan göras innan kl 17.00 (då Tallinn stänger 018-numret) dagen innan avresa, oavsett vilken tid på dygnet första flighten avgår dagen efter.
Nu har jag inte provat detta i praktiken än då tidigare bonusresor jag gjort helt enkelt inte har krävt några ändringar så pass nära avgång.

I nästa vecka bär det dock av på en bonusresa där jag kommer att behöva göra en ändring dagen innan avresa (Lufthansa First, 14 dagar innan) men där avresan dagen efter går från Arlanda redan 06.05 och 018-numret öppnar först kl 09.00. Kommer därför att prova det skarpt först då men eftersom jag är övertygad om att jag har läst andra som har postat liknande beskrivningar av ändring/avbokning så kanske det redan nu är dags att uppdatera första inlägget i tråden. Eller är det någon annan som har fått motsatt besked?
(Har anmält det här inlägget till moderator)

När jag har pratat med SAS så har de explicit sagt att en resa måste avbokas senast 23:59 dagen innan avresa, i avreseflygplatsens tidszon.

När jag har pratat med SAS så har de explicit sagt att en resa måste avbokas senast 23:59 dagen innan avresa, i avreseflygplatsens tidszon.
Gäller det bonusresor med 2-4-1 bokade via Tallinn? Vad som har rapporterats tidigare är väl att det endast är Tallinn som har befogenheter att göra ändringar i en 2-4-1 bokning och att vanliga kundtjänst inte kan/får hjälpa till med detta. Sen kan man ju ha turen att hamna hos någon i Tallinn med befogenheter att göra ändringar även utanför ordinarie öppettider när man ringer som EBG+ till vanliga supporten. Det är väl dock möjligt att vanliga kundtjänsten får avboka en 2-4-1 då det antagligen är lättare än att göra ändringar.

Gäller det bonusresor med 2-4-1 bokade via Tallinn?
Det ska inte vara någon skillnad på reglerna. Däremot kan Tallinns öppettider ställa till det när man bokat en 2-4-1-resa.

Det är väl dock möjligt att vanliga kundtjänsten får avboka en 2-4-1 då det antagligen är lättare än att göra ändringar.
Kanske. Egentligen ska inte vanliga EB-supporten röra dessa bokningar alls, så jag skulle inte lita på att de vågar avboka heller.

Gäller det bonusresor med 2-4-1 bokade via Tallinn? Vad som har rapporterats tidigare är väl att det endast är Tallinn som har befogenheter att göra ändringar i en 2-4-1 bokning och att vanliga kundtjänst inte kan/får hjälpa till med detta. Sen kan man ju ha turen att hamna hos någon i Tallinn med befogenheter att göra ändringar även utanför ordinarie öppettider när man ringer som EBG+ till vanliga supporten. Det är väl dock möjligt att vanliga kundtjänsten får avboka en 2-4-1 då det antagligen är lättare än att göra ändringar.

Det gäller alla bokningar, men ja man måste ta hänsyn till öppettider också.

Kanske. Egentligen ska inte vanliga EB-supporten röra dessa bokningar alls, så jag skulle inte lita på att de vågar avboka heller.
Det gäller alla bokningar, men ja man måste ta hänsyn till öppettider också.

Exakt, det innebär att för att man ska vara helt säker på att man ska kunna göra en ändring/avbokning av en 2-4-1 så ska det göras innan kl 17.00 dagen innan avresa, oberoende av vilken tid på dygnet avresan är dagen efter. Att man sen möjligen skulle kunna göra det efter kl 17.00 via vanliga kundtjänsten ändrar inte det faktumet.
Jag lyfte det här endast för att få bort skrivningen om att ändring/avbokning måste ske minst 24 timmar före avresa. Jag håller med er båda i sak:)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen