Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som sagt, inget som är "bekräftat" men vissa har blivit nekade mer än 2 flighter i avresezonen, det du hänvisar till är inte avresezon utan zonen för hemresa (vilket i och för sig borde ha samma regler).
Tror nog detta är lite som med hur många segment man får ha ut och hem, ibland är det strikt 4+4 och andra gånger går det utmärkt med 5+3.

Det kanske hade varit bra med en tråd som heter 'Din misslyckade bokning av bonusresa' för att veta vad som inte går?

Jag har alltid lyckats med 5 + 3 segment.
Det kanske beror på att jag alltid bokar första klass.
De kanske tillåter med då för att de resorna är svårare att sy ihop.
Det är en möjlighet tror jag.

Känns lite märkligt ändå att det enligt dig först inte finns behov av en separat tråd och sen tycks du vara upprörd över att ingen åtar sig att göra en sån tråd?
Off topic svar.

Det är två olika saker.
Om du startar en ny tråd om ämnet som inte har behandlats i andra trådar, har jag inga synpunkter.
(Det fanns en medlem som startade trådar med exakt samma ämne flera gånger...)

Som @Senator skrev tidigare i en annan tråd, jag har också märkt att det är alltid "någon annan ska göra/organisera..." attityden i forumet.
Angående frågor om Deals | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Jag vill först och främst tacka AHO (och alla andra) för den mycket eminenta information som finns, bland annat gällande deals. Sedan tycker jag att du nästan har visat för mycket tålamod :p

Nu är det så att självklart har vi alla olika lärokurvor, och baskunskap här på BC.se. Jag anser att kraften i ett sådant kollektivt forum är "Marxistiskt" i sin bas (jag använder detta ord med mycket försiktighet). "Bidra med det du har (i detta fallet kunskap), och ta det du behöver (också kunskap)". Jag observerar några saker som när vi växer jag tror vi bör ha lite koll på:
1. Otacksamhet - redaktionen jobbar till stor del pro bono, glöm inte det
2. Läs gärna lite innan man frågar; det finns massor av bra info här inne nu
3. Till slut, en attityd som retar mig: "Kan inte någon här inne organisera............." Nej, om det är viktigt för dig kan du väl göra det själv

Vi måste dock som sagt komma ihåg att vi alla har olik kunskap, och att "det finns inga dumma frågor, bara dumma svar". Sedan har vi alla olika prioriteringar, intressen och smak; det är det som är lite roligt i livet. Men med lite tacksamhet, omtanke, och egen drivkraft där man inte lägger allt över på andra kommer (också i framtiden) ha ett mycket bra forum här!

Safe and happy travel!
Om det är viktigt för sig själv, kan man göra det själv också.

Folk är generellt för lata. Visst, jag är något anal och vill läsa så mycket som möjligt när jag har ett stort intresse för det, men jag tycker det borde vara ganska svårt att missa att det finns en regel om F-bokning hos LH tidigast 14 dagar innan om man bara skummar några trådar i rätt delforum. Handlar ju inte om att man måste plöja en hel mega-tråd för att få fram den infon.

Det är två olika saker.
Om du startar en ny tråd om ämnet som inte har behandlats i andra trådar, har jag inga synpunkter.
(Det fanns en medlem som startade trådar med exakt samma ämne flera gånger...)

Som @Senator skrev tidigare i en annan tråd, jag har också märkt att det är alltid "någon annan ska göra/organisera..." attityden i forumet.
Angående frågor om Deals | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om det är viktigt för sig själv, kan man göra det själv också.
Eftersom samma frågor ofta återkommer kring Lufthans First (och bokning med Eurobonus-poäng) så gav jag ett förslag om en egen tråd med relevant info kring detta. Inte för egen del men för att underlätta för de som söker den informationen samt att man förhoppningsvis minskar mängden frågor i övriga trådar om detta.

Då jag varken besitter några spetskunskaper om detta eller är moderator så var det just ett förslag.

Håller med om att många är lata, har exempelvis själv startat tråden http://www.businessclass.se/forum/threads/förslag-nålade-inlägg-med-länksamlingar.33794/ av den anledningen. Men jag svårt att förstå din upprördhet i det här fallet.

Eftersom samma frågor ofta återkommer kring Lufthans First (och bokning med Eurobonus-poäng) så gav jag ett förslag om en egen tråd med relevant info kring detta. Inte för egen del men för att underlätta för de som söker den informationen samt att man förhoppningsvis minskar mängden frågor i övriga trådar om detta.

Då jag varken besitter några spetskunskaper om detta eller är moderator så var det just ett förslag.

Håller med om att många är lata, har exempelvis själv startat tråden http://www.businessclass.se/forum/threads/förslag-nålade-inlägg-med-länksamlingar.33794/ av den anledningen. Men jag svårt att förstå din upprördhet i det här fallet.
Man behöver inte vara moderator eller liknande för att skapa guider som hela forumet har nytta av. Det är helt ok att andra bidrar med guider och liknande och det uppmuntras snarare.

Jag ser inget problem i att ha en tråd som beskriver hur man bokar Lufthansa First med Eurobonuspoäng (även om informationen blir densamma som för den andra tråden men med 14 dagars tillägget). Om det sedan tillkommer mer information som man vill uppdatera första inlägget med är det bara att skriva detta och anmäla inlägget så kan en moderator uppdatera första posten.

Det kanske hade varit bra med en tråd som heter 'Din misslyckade bokning av bonusresa' för att veta vad som inte går?

Jag har alltid lyckats med 5 + 3 segment.
Det kanske beror på att jag alltid bokar första klass.
De kanske tillåter med då för att de resorna är svårare att sy ihop.
Det är en möjlighet tror jag.
Känns som det blir lite kaka på kaka med en sådan tråd enligt mig. Misslyckade bonusresor beror ju oftast på att man brutit mot någon av de "regler" som finns. Sen finns det ju vissa "regler" som de inte håller på eller om det är andra saker som spelar in, tex antal segment per ut/hemresa samt antal stopp i avgångszonen.

Att ha en tråd för misslyckade bokningar skulle generera massa poster så som
ARN-FRA-ICN-NRT-SIN och att detta inte gick att boka eller ARN-FRA-NRT-BKK-SYD.
Varför just dessa två alternativ inte går att boka är uppenbara om man läser på reglerna, max 1 stopp i tredjezon och man får inte nyttja två tredjezoner på en resa.

Jag vill åka till Australien eller NZ kombinerat ett besök på FCT i Frankfurt och har tittat på lite alternativ.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Viss borde detta alternativ bryta mot regeln:
"Man får inte passera mer än en tredje zon* (transitzon) per riktning"
Den routing är ogiltig för att du passerar flera tredjezoner (Norra Asien och Sydostasien).

Skulle detta förslag vara ok med tanke på backtracking?:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Den routingen är inte heller giltig för att du byter i tredjezonen (Sydostasien) två gånger.

Jag sitter och funderar på december resa till Thailand med familjen.
Vi är 2 vuxna en 2-åring och en 1-åring, 2 st 2-4-1 vouchers.
Men går det att hitta 3 award platser med Thai och när släpper Thai sina awardbiljetter?
Det går men kanske svårt.

Det finns en tråd om detta.
[Guide] Hitta fyra (4) awardplatser i Business class med Star Alliance flygbolag | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

När THAI släpper awardplatser är ingen här vet vetenskapligt. De kommer när de kommer.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen