Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det går utmärkt att blanda, hur ska du annars komma hem till Sverige om du reser i första klass, finns inga connections i första klass till Sverige inom star alliance.
Åka SAS Plus till Europa och vidare i business/first går utmärkt. Går även bra att åka SAS Plus till Europa, vidare med Lufthansa First till Singapore och sen vidare med Thai business till Bangkok om man önskar.

Tack för hjälpen Palmen, försökte referera till detta men det hjälpte inte.

"Regeln" var - inom samma flygbolag.

Dvs Om bolag x (SAS i detta fall Star Alliance booking), på hem eller utresa, så måste alla flights på denna hem eller utresa vara i samma bokningsklass.

Så, pust... Vilken upplevelse.
2h 05 min. Varav 35 min kö. Allting ordnat sig för alla 4 förutom sista leget från Oslo till Stockholm där jag inte lyckades övertala min agent så vi nu sitter på olika flights. HUACA funkar dåligt när telefontiden gått ut och det är sista dagen.
Men ska försöka övertala dem nästa vecka att de måste fixa till det även om nu vouchern gått ut
(det finns dessutom plus tillgängligt OSL-ARN, men den gick inte att kombinera med en business från Miami - Oslo)
Skön att det gått att boka i alla fall, ring Tallinn nästa vecka och hoppas du får prata med någon som kan dessa bokningar och de löser det sista som nu inte blev optimalt.

Tack för hjälpen Palmen, försökte referera till detta men det hjälpte inte.

"Regeln" var - inom samma flygbolag.

Dvs Om bolag x (SAS i detta fall Star Alliance booking), på hem eller utresa, så måste alla flights på denna hem eller utresa vara i samma bokningsklass.
Det stämmer inte heller. Du kan ju självklart boka Lufthansa business mellan Köpenhamn - Frankfurt och sen vidare i first med Lufthansa från Frankfurt.

Och nu nästa problem...
Biljettnamnet måste vara första passnamnet...
Kan vara samma person som jag pratade med för en vecka sedan. Det var jätteviktigt att alla namnen var med och i rätt ordning, som i passet, så hon fick alla våra förnamn och dom står nu i förnamnsrutan medan rutan för mellannamn är tom och nationalitet är oifyllt... Går iofs att korrigera när pass-nr etc ska läggas till, senaste USA-resan var inga problem med bara tilltalsnamn och efternamn.

Om jag förstår rätt, efter att ha kollat i efterhand, är iofs "mellannamn" efternamn nr 2, som t ex i "Bah Kuhnke"?

On-topic: också haft svårt att hitta passande Award-resa (2 vuxna och 2 barn) men hittade till slut ARN-OSL-EWR med SAS t o r i anslutning (=torsdagen innan) till höstlovet! Iofs "bara" i Plus men bättre än att vaska vouchern som hade varit värdelös annars. Börjar förstå att man måste kolla väldigt ofta, vara flexibel och eventuellt bevaka via Expertflyer om man ska lyckas under populära tider.

Ett år på mig att hitta användning för nästa 2 vouchers och skramla ihop poäng, kanske något mer avancerat än ovan..:rolleyes:

Korrekt och det finns nästan garanterat ingen ruta för mellannamn. Däremot troligen för Middle Name som är något helt annat.
Tackar.

Då kunde informationen på SAS site, som mycket annat, vara tydligare. Kanske byta ut "Förnamn" mot "Tilltalsnamn" och "Mellannamn" mot "Första efternamn" eller liknande...
Screenshot_20171229-210004.jpg

Suck, klart SAS inkompetenta konsulter skapat en ruta för mellannamn som är helt fel. Dumt av mig att anta att de fått till den saken rätt. Jag har väldigt svårt att tro att de faktiskt menar mellannamn där.

Är det SAS longhaul I business du är ute efter så kolla här: SAS Business award flights - Travelhacks

Tackar! Det fanns inget nu men jag kommer ha nytta av det framöver.

Nu vet jag inte vad du sökt på men du har hela 2018 att åka på dessa vouchers åtminstone så det finns ju "hur mycket möjligheter som helst" till att boka något.
Om det är så att du behöver hjälp eller råd skulle jag rekommendera att starta en specifik tråd där du ber om hjälp för att hitta en resa till något resmål, använd den mallen som finns för att be om hjälp om flygbiljetter.

Vill man optimera sina resor kommer det att krävas en hel del tid, är inget man trollar fram på 5 minuter utan kommer med största sannolikhet att ta flera timmar att få ihop pusslet.
Letar du efter en enklare award som tur och retur till New York görs sökningen väldigt enkelt på Uniteds hemsida, ju mer flyg och bolag du ska blanda in desto mer komplicerat blir det av förklarliga skäl.

"Allt är lätt när man kan det". Jag är nybörjare och tycker att det är en oerhört snårig djungel. Dessutom ska det passa in med semestrar etc.
Jag söker "enkla" resor till ffa LA och NYC. Kortare intra EU som Paris och London är ju knappast lönt att ta på 2-4-1 (med tanke på skatter etc). Hur räknar man bl a vad det kostar i EB-poäng om ska flyga med UA?

"Allt är lätt när man kan det". Jag är nybörjare och tycker att det är en oerhört snårig djungel. Dessutom ska det passa in med semestrar etc.
Jag söker "enkla" resor till ffa LA och NYC. Kortare intra EU som Paris och London är ju knappast lönt att ta på 2-4-1 (med tanke på skatter etc). Hur räknar man bl a vad det kostar i EB-poäng om ska flyga med UA?

Poängtabeller | SAS

Kolla under Star Alliance

NYC och framförallt la är svårt att hitta med framförhållning på sas. De ryker jäkligt fort.

Däremot om du kan tänka dig ett byte och den extra kostnaden (framförallt i skatter) att flyga star Alliance så brukar det inte vara jättesvårt att hitta till någon av dem. Men man måste antingen vara ute i ordentligt god tid eller med kort förvarning - mitt emellan är det svåraste.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen