Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2017)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tackar! Det fanns inget nu men jag kommer ha nytta av det framöver.

"Allt är lätt när man kan det". Jag är nybörjare och tycker att det är en oerhört snårig djungel. Dessutom ska det passa in med semestrar etc.
Jag söker "enkla" resor till ffa LA och NYC. Kortare intra EU som Paris och London är ju knappast lönt att ta på 2-4-1 (med tanke på skatter etc). Hur räknar man bl a vad det kostar i EB-poäng om ska flyga med UA?
Att åka under sommarsemestern kommer alltid att vara svårt om man inte är väldigt flexibel.
Just LA är väldigt svårt med awards rent generellt, NY däremot brukar finnas bra tillgång om man kan tänka sig att åka något annat än sas.
Posta gärna en separat tråd med dina önskemål om när, vart och hur många som reser samt budget så hjälper nog många på forumet till och letar.

Jag söker "enkla" resor till ffa LA och NYC. Kortare intra EU som Paris och London är ju knappast lönt att ta på 2-4-1 (med tanke på skatter etc).

New York är relativt lätt att hitta tycker jag. Under sommaren släpps platser dock först 90-100dagar innan avresa, så man får hålla lite koll kring April för resor i Juli, och vara beredd på att vara flexibel på exakt datum. LA har det varit snålt med platser under sommaren, men nu under våren finns det någon enstaka.

Som tipsats om tidigare, denna lista visar _alla_ businessplatser som SAS har just nu till alla destinationer. Den ger en bra överblick över vilka destinationer som är väldigt svåra (NRT, LAX, SFO) och lättare (PEK, PVG, ORD, BOS)

SAS business award availability - Travelhacks

Om jag förstår rätt, efter att ha kollat i efterhand, är iofs "mellannamn" efternamn nr 2, som t ex i "Bah Kuhnke"?

Korrekt och det finns nästan garanterat ingen ruta för mellannamn. Däremot troligen för Middle Name som är något helt annat.

Bara för ordningens skull: Inte korrekt. Mellannamnet är det första av "efternamnen". D v s Bah = mellannamn, Kunke = efternamn. Ganska logiskt egentligen, mellannamnet står mellan för- och efternamn.

Edit: Lite kryptiskt i Nikje:s text. Kan nog tolkas på båda sätt.

Bara för ordningens skull: Inte korrekt. Mellannamnet är det första av "efternamnen". D v s Bah = mellannamn, Kunke = efternamn. Ganska logiskt egentligen, mellannamnet står mellan för- och efternamn.

Edit: Lite kryptiskt i Nikje:s text. Kan nog tolkas på båda sätt.

Eventuellt. De svenska reglerna för mellannamn ändrades 2017. Det kan därför även vara två efternamn.

NYC och framförallt la är svårt att hitta med framförhållning på sas. De ryker jäkligt fort.

Däremot om du kan tänka dig ett byte och den extra kostnaden (framförallt i skatter) att flyga star Alliance så brukar det inte vara jättesvårt att hitta till någon av dem. Men man måste antingen vara ute i ordentligt god tid eller med kort förvarning - mitt emellan är det svåraste.

Byte (inom rimliga tidsgränser) är inget problem. Vad är ordentligt god tid enligt din mening? Vilka bolag är störst chans att hitta på til just NYC och LA om du skulle välja?

Byte (inom rimliga tidsgränser) är inget problem. Vad är ordentligt god tid enligt din mening? Vilka bolag är störst chans att hitta på til just NYC och LA om du skulle välja?
Till Nordamerika brukar det gå att hitta Lufthansa och Swiss ibland Austrian. Även air Canada är inte så dumt alternativ till västkusten. Ofta United men de brukar man vilja hoppa över, då deras business på longhaul for det mesta inte når upp till samma nivåer som de andra.

Kom ihåg att kolla andra närliggande flygplatser också - I new york kolla både EWR och jfk. I Los Angeles kolla alla i området, lax, bur, ont, sna tex. Det kan finnas flyg via något och sedan ett kort byte där. Tex har jag flera gånger hittat arn-fra-den-bur även när jag varit låst till väldigt specifika datum.

Hittar du sedan en sådan kan du boka den och om det skulle dyka upp platser på direktflyget senare så bokar du om - men i och med att du har biljetter klara på vissa datum så kan du boka hotell och liknande utan att vänta.

Ordentligt god tid är uppemot 300 dagar före alltså över ett halvår åtminstone. Olika för olika bolag precis när de släpper platser.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen