Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

Najk

Medlem
Efter lite olika beräkningar så tänkte jag nu gå från Premium till Elite. Är det något jag bör tänka på vid bytet för att maximera alt. möjliggöra fler poäng?

Det jag kom att tänka på är ju att beroende på vad du har för status hos SAS idag så kan det ju påverka när under ditt intjäningsår hos SAS vill få in de 20 000 baspoäng som ingår i Elite.

Du bör ju även se till att ha tjänst in den voucher som ingår i Premium innan du byter.
 

Berrsus

Medlem
Har du uppnått din voucher för premiumkortet i år?
Är osäker på om man får ta med spenden till det nya kortet, men annars är det väl bara att byta.

Du kan ju låta någon av medlemmarna här bjuda in dig om du vill i denna tråden: http://www.businessclass.se/forum/threads/värva-mig-till-amex.33243/page-4#post-511216

Fås det invite-poäng även vid byte mellan Premium och Elite om någon bjuder in mig?

Det jag kom att tänka på är ju att beroende på vad du har för status hos SAS idag så kan det ju påverka när under ditt intjäningsår hos SAS vill få in de 20 000 baspoäng som ingår i Elite.

Du bör ju även se till att ha tjänst in den voucher som ingår i Premium innan du byter.

Jag har uppnått vouchern med Premium och med de 20k poängen hamnar jag på prick 45.000 poäng. Mitt intjäningsår börjar 1 mars.
 

MrDollar

Medlem
Hej,

Ny på både Businessclass samt Eurobonus :)
Jag skaffade mig ett Amex SAS Premium kort för några dagar sedan. Kommer trigga voucher nr 1 i februari.

En fråga - kan man boka flyg med Lufthansa från sthlm till Chicago och sedan hem från LAX-> ARN med lufthansa? Hur går jag tillväga isf? Med vouchern. Någon som vet hur många poäng det kostar för first class? Antar att lufthansas firstclass är bättre än sas business class?
 

JacobGBG

Medlem
En fråga - kan man boka flyg med Lufthansa från sthlm till Chicago och sedan hem från LAX-> ARN med lufthansa? Hur går jag tillväga isf? Med vouchern. Någon som vet hur många poäng det kostar för first class? Antar att lufthansas firstclass är bättre än sas business class?

Ja det är en fullt möjlig routing.
SAS *A Award chart: https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf
Din resa skulle kosta 150K poäng med 2-4-1 voucher och du kan boka den (förutsatt att det finns öppna stolar) genom att ringa SAS award bokning i Talinn.

LH First class är definitivt ett snäpp bättre än SAS Business, dock så är det främst LHs markprodukt på deras First Class terminal i FRA som är det främsta alternativet att man väljer dom.
 

MrDollar

Medlem
Ja det är en fullt möjlig routing.
SAS *A Award chart: https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf
Din resa skulle kosta 150K poäng med 2-4-1 voucher och du kan boka den (förutsatt att det finns öppna stolar) genom att ringa SAS award bokning i Talinn.

LH First class är definitivt ett snäpp bättre än SAS Business, dock så är det främst LHs markprodukt på deras First Class terminal i FRA som är det främsta alternativet att man väljer dom.
Aha, tack för det :)

Kör dom A380 på sträckorna FRA-ORD och LAX-FRA?

Triggar ju som sagt vouchern i februari efter 1 månad i L.A och tänkte åka en resa till i mitten på juni, när kan/ska man boka då? Direkt när jag får vouchern?
 

Thornado

Medlem
Ny på både Businessclass samt Eurobonus :)
Jag skaffade mig ett Amex SAS Premium kort för några dagar sedan. Kommer trigga voucher nr 1 i februari.

Välkommen till businessclass.se
En viktig sak att poängtera/förtydliga är att spend för att få voucher räknas per kalenderår och nollställs vid årsskiftet varje år. Dvs om du spenderar 150kSEK mellan idag och februari så kommer du inte att trigga en voucher då. Du måste antingen:
* spendera 150kSEK innan 31 dec för att trigga en voucher detta år
eller
* spendera 150kSEK från 1 jan till februari för att få en voucher att triggas då.

En fråga - kan man boka flyg med Lufthansa från sthlm till Chicago och sedan hem från LAX-> ARN med lufthansa? Hur går jag tillväga isf? Med vouchern. Någon som vet hur många poäng det kostar för first class? Antar att lufthansas firstclass är bättre än sas business class?

Ja, det ska gå bra att flyga open jaw på det sättet, ARN-FRA/MUC-ORD, LAX-FRA/MUC-ARN. För att boka så bör du först ha kollat upp att det finns award-tillgänglighet på de avgångar som du vill åka (finns andra trådar här om hur man söker på bästa sätt) och sen så ringer du till SAS kundtjänst i Tallinn (du får telefonnummer till dem med vouchern) för att boka. First class till Nordamerika (tur och retur) kostar 150000 poäng per person (så med en voucher blir det 75000 poäng per person för max två personer).

SAS business class är bra (och kostar 100000 poäng innan voucher), men ja, Lufthansa First är i en helt annan klass.
 

Thornado

Medlem
Triggar ju som sagt vouchern i februari efter 1 månad i L.A och tänkte åka en resa till i mitten på juni, när kan/ska man boka då? Direkt när jag får vouchern?

Lufthansa släpper inte awardplatser i First förrän två veckor innan avgång, så vill du åka First så kan du inte slutföra bokningen tidigare än så.
Det brukar dock rekommenderas att man säkrar upp med platser i business så tidigt som möjligt (när man hittar platser och har poäng/voucher som räcker) och sen bokar om till First när det närmar sig avgång. Notera även att detta innebär att om du är borta längre än två veckor så kommer du aldrig att kunna få till First på hemresan (på hemvägen bör du nog hursomhelst vara beredd på att ta ytterligare ett stopp inom USA för att få till First över Atlanten då jag förstått att LAX är en av de svårare destinationerna att hitta awardtillgänglighet i F på).
 
Välkommen till businessclass.se
En viktig sak att poängtera/förtydliga är att spend för att få voucher räknas per kalenderår och nollställs vid årsskiftet varje år. Dvs om du spenderar 150kSEK mellan idag och februari så kommer du inte att trigga en voucher då. Du måste antingen:
* spendera 150kSEK innan 31 dec för att trigga en voucher detta år
eller
* spendera 150kSEK från 1 jan till februari för att få en voucher att triggas då.

Är det verkligen så här?
Jag har precis beställt ett Amex Premium och har en hel del stora utgifter inom det närmsta som jag tänkt betala med detta kortet.
Du menar alltså att det nollställs vid nyår då även att det är ett helt nytt kort?

Mvh

Andreas
 
Toppen