Senaste nytt

SAS EuroBonus American Express® Premium Card

En till fråga; mitt eurobonus år sträcker sig till sista november, så från den 1a december börjar ett nytt intjäningsår för mig. Ifall jag tar amex elite och får 20 000 poäng per år, kommer de finnas fram till 31 december, och sedan blir det "nya" 20 000 poäng från och med 1 januari 2017, eller kommer få 20 000 poäng som sträcker sig 1 år framåt från när jag får amex elite kortet? Tänker mest när det är smartast att i så fall beställa ett kort?
De 20000 poängen är knutna till en gång per år ej kalenderår om du beställer i Oktober och du får kortet i Oktober så får du 20.000 poäng i Okt 2016 och sedan en ny omgång när du förnyat ditt kort Okt 2017

Hej, har läst detta forum ett tag tills jag nu bestämt mig för att bli medlem :)

Jag vet att detta har diskuterats en hel del, men har aldrig riktigt känt att jag hittat det svar jag är ute efter.

Jag använder idag ett Coop MMM, och går i tankarna ifall jag ska skaffa ett SAS amex eller inte. Dvs ifall det är värt att byta (och enbart ha ett vanligt coop medlemskort för att få dubbla bonuspoäng/6 månad).

Jag vet inte riktigt vad jag har för spend/år, men tror nog inte att jag kommer upp i 150 000kr. Möjligtvis ifall jag använder Betalo, men då tillkommer ju i så fall även en avgift på 2.5% för amex som gör att jag är osäker på ifall det lönar sig att använda Betalo. Men det kanske ni har bättre koll på??

En till fråga; mitt eurobonus år sträcker sig till sista november, så från den 1a december börjar ett nytt intjäningsår för mig. Ifall jag tar amex elite och får 20 000 poäng per år, kommer de finnas fram till 31 december, och sedan blir det "nya" 20 000 poäng från och med 1 januari 2017, eller kommer få 20 000 poäng som sträcker sig 1 år framåt från när jag får amex elite kortet? Tänker mest när det är smartast att i så fall beställa ett kort?

Några frågor, och kanske lite otydligt, men hoppas ni förstår mig ändå :)

Återigen, är väldigt osäker på om det är värt att gå från coop MMM till amex överhuvudtaget om man tittar på kostnad vs det man får ut av korten, och i så fall vilket amex kort jag ska ta. För elite är ju väldigt dyrt....hoppas någon kan reda ut detta till mig.
Du behöver ju inte ta elite kortet för Amex om nu inte 20k baspoäng är en deal-breaker. Premium kortet som ger voucher vid 150k spend kostar bara 500 första året. Det kortet är bra att börja med, 3ggr intjäningen jämfört med Coop med mera mer

Ja, och det är ju en annan sak som jag funderar över. Är de där 20k årliga poängen värda 4000kr/år för amex elite ifall man inte har en spend på 150k/år och når upp till en 2-4-1 voucher? Eller är i så fall amex premium det smartaste valet?

De 20000 poängen är helt värdelösa om du inte flyger ihop 25000 poäng själv så att du når EBG. Att betala 4000kr för ett EBS är inte väl använda pengar.

Ja, och det är ju en annan sak som jag funderar över. Är de där 20k årliga poängen värda 4000kr/år för amex elite ifall man inte har en spend på 150k/år och når upp till en 2-4-1 voucher? Eller är i så fall amex premium det smartaste valet?
Beror på omständigheterna. Når du upp till EBG/EBD som du inte hade gjort annars med hjälp av dom poängen? Om ja hur mycket värdesätter du förmånerna du får? Om det är mindre än 3000/3500kr så skulle jag säga nej.

Hänger lite på om du når upp till EBG/EBD annars! Alternativt hur snabbt du vill göra det. Jag blev guld i början av juni (två månader in i min period) tack vare elite. Hade dröjt till november annars för min del! Och sen blir det Diamond i februari :)

Utan elite så når jag troligtvis inte EBG. Med elite så är det fortfarande inte helt 100% säkert, men mycket mer görbart. Skulle i så fall bara fattas några enstaka poäng. Men även om jag når elite så är ju fortfarande kostnaden ett frågetecken. Är förmånerna för EBG värt det? Har någon räknat ut detta? Har sett lite olika siffror, men ofta med en viss osäkerhet.

Per år: 6-12 resor inom Sverige, 1-3 resor utomlands. Dessa 1-3 resor utomlands innebär troligtvis 1 longhaul resa och 1-2 resor i europa. Allt detta är dessutom för 2 personer, så det gör ju också att jag får lite extra klirr i poängkassan.

Toppen