Senaste nytt

SAS/EBG Plusbiljett blev Y på Swiss

Jag är ganska övertygad om att om du gör som @Senator säger och kontaktar SAS och lugnt och sansat förklara vd som hänt så löser de det. Jag har en kollega som blev EBG trots att han kom precis under ett år. Han hörde inte ens av sig och förklarade, utan det var SAS själva som gjorde.

Ang att detta är ett intressant ämne här. Ja, och det har diskuterats massvis. SAS Plus är inte business. Inte ens de själva säger det. Nästa sak att boka codeshare och veta i förtid vilka poäng man får, well, det måste finnas hundra trådar här minst där det tas upp. Läs @agehalls budord där (kort o gott, köp inte codeshare).

Tredje, kan man lita på kundservice? Jag kan lova dig att @agehall igen har sagt att det inte går i säkert tusen trådar redan. ;)

Jag förstår din frustration och du verkar skriva här på bc i affekt. Det lär kännas otroligt irriterande, men det du beskriver är inget nytt. Vi försökte få fram info från dig för att förklara, för ingen här kan ju ändra EB-poängen, hur arga vi än är.

Lycka till i kontakten med SAS.

3318.jpg
JohnHenrik
Yes jag kommer att följa Senator,
-1 Det kan omöjligtvis vara så att vi inte kan få veta code share Points när vi bokar om
-2 Vad fick jag för 2.500:- utöver min redan betalda Plusbiljett (3110).??
-3 Kan man inte lita på kundservice har vi ett stort problem och SAS ett ännu större.
-4 Jag skriver inte denna gång i affekt, utan snarare försöka lyfta ett stort problem som jag ser det. SAS mörkar hur mycket SAS:s biljetter är värda inom STAR. Enligt Swiss är en SAS biljett inte värt pappret det är skrivet på, och det effektueras av att jag fick betala till 2.500:- för att byta SAS Plus till Swiss Y en väg.
-5 Ingen här kan ändra poängen, men jag som arbetar med QA/QC och Validation inom O&G i Europa, Kina och Indien blir tokig när man inte svarar upp mot ställda krav och förväntningar, man ska inte behöva läsa från BC medl. att SAS kundservice kan man inte lita på och antal poäng inom Star vet vi inte SAS. Detta är fullständigt vanvettigt, att ett bolag som enl. SAS egen prognos ska lämna en avkastning på 8%
(3 miljarder)/år det är dom är inte ens i närheten av. Det som förvånar mig ännu mer, är att idag betalar jag 2.300:- mindre till SVG/BGO efter nya "SAS" för samma produkt. (OK, ingen GT mellan Arn-Osl nu). för SAS gör det c:a 20.000 mindre intäkter för min del/år.

@johhenrik jag vill inte ta bort något från @agehall visdomsord, allt är mycket klokt. Men dom borde inte finnas... Det borde inte vara så här svårt och komplext att behöva en Ph.D för att inte känns sig lurat. Alla har inte tid och intresse av att hänga på BC.se :cool:
Jag håller med dig till hundra procent. Tror inte det är någon här som skulle säga emot dig faktiskt. :)
Yes jag kommer att följa Senator,
-1 Det kan omöjligtvis vara så att vi inte kan få veta code share Points när vi bokar om
-2 Vad fick jag för 2.500:- utöver min redan betalda Plusbiljett (3110).??
-3 Kan man inte lita på kundservice har vi ett stort problem och SAS ett ännu större.
-4 Jag skriver inte denna gång i affekt, utan snarare försöka lyfta ett stort problem som jag ser det. SAS mörkar hur mycket SAS:s biljetter är värda inom STAR. Enligt Swiss är en SAS biljett inte värt pappret det är skrivet på, och det effektueras av att jag fick betala till 2.500:- för att byta SAS Plus till Swiss Y en väg.
-5 Ingen här kan ändra poängen, men jag som arbetar med QA/QC och Validation inom O&G i Europa, Kina och Indien blir tokig när man inte svarar upp mot ställda krav och förväntningar, man ska inte behöva läsa från BC medl. att SAS kundservice kan man inte lita på och antal poäng inom Star vet vi inte SAS. Detta är fullständigt vanvettigt, att ett bolag som enl. SAS egen prognos ska lämna en avkastning på 8%
(3 miljarder)/år det är dom är inte ens i närheten av. Det som förvånar mig ännu mer, är att idag betalar jag 2.300:- mindre till SVG/BGO efter nya "SAS" för samma produkt. (OK, ingen GT mellan Arn-Osl nu). för SAS gör det c:a 20.000 mindre intäkter för min del/år.

1. Jo, när det gäller Star Alliance tror jag faktiskt att det är så knasigt. Eftersom booking class i SAS inte per automatik måste bli samma hos utförande bolag. Detta är ju en djungel som är jätterörig.
2. Samma som när du på Swiss kan köpa business i C,D,P eller Z exempelvis. Man säljer "samma" biljett till olika priser baserat lite på tillgång och efterfrågan etc. Även här finns en hel del magi bakom i det som kallas revenue management.
3. Det är likadant hos alla bolag här skulle jag säga. Speciellt i en fråga som denna. Men visst, finns säkert undantag.
4. Jag är inte säker på att jag fattar detta. Du verkar anse att Star Alliance är något annat än vad jag anser. Så nej, SAS biljetter har inget speciellt värde inom *A, men samarbetet medför en massa fördelar etc.
5. Håller med dig helt och hållet.

Man blir tårögd av så kloka svar, men vad tycker SAS.

Vi skiljer oss nog lite här då utmaningen är tyvärr inte bara hos SAS. Jag är rätt övertygat om att Swiss kundtjänst skulle kunna göra samma typ av fel: i det här fallet talar jag om växling mellan Code Share flighter.

Jag tror också att Swiss inte skulle känna till SAS Plus. Så jag är inte alls förvånad att det blir så här: det är komplext.

Sedan vad jag tycker om SAS Plus är irrelevant: men jag tror SAS har gjort rätt. Det här är vad den mycket priskänsliga skandinaviska (och då särskilt svenska) marknaden är villig att betala för. Vi har röstat fram detta genom att låta Norwegian växa fram.

SAS avskaffade business class inom Europa för över ett år sedan och SAS Plus är ingenting annat än Premium Economy, dvs i grund ekonomiklass, vilket även SAS själva varit tydliga med. Köper man en SAS Plus-biljett och reser vidare på ett annat flygbolag som inte har Premium Economy skulle jag alltså ta förgivet att få sitta i vanlig ekonomiklass.

Exakt denna situation har för övrigt hänt mig och även om det kändes lite bittert att sitta bakom skynket på en fullpris ekonomiklassbiljett så var det ändå en ekonomiklassbiljett jag hade, jag fick vad jag betalade för.

Däremot är det så att vissa av de allra dyraste biljetterna i SAS Plus bokas i en bokningsklass som hos andra flygbolag skulle motsvara business class, men det är nog mer undantag än regel.

Men som andra poängterat, förklara problemet för SAS kundtjänst och se om de inte kan vara lite ödmjuka och förstående.

Man blir tårögd av så kloka svar, men vad tycker SAS.

Angående SAS Plus vara eller inte vara och innehållet i det hade jag själv intervju med ansvarig person för mindre än en månad sedan.

Att återinföra business class inom Europa är inte heller heller något som övervägs.

- Näringslivet i Skandinavien har gjort klart att de inte ser ett värde i business class på korta flygningar. Ingen är villig att betala för det. Det finns egentligen ingen marknad för business class inom Norden, säger Eivind Roald.

Intervju: Eivind Roald, SAS Vice President Sales & Marketing - BusinessClass.se

Toppen