Senaste nytt

SAS/EBG Plusbiljett blev Y på Swiss

Om du vill lösa ditt problem snabbt och enkelt, köp baspoängen du behöver. Klart på en minut.
God forslag @johhenrik.

Nu är inget av det ni skrivit om The Question , utan vad är SAS Plus värt i Star Alliance Group i det här fallet inget trots ett tillskott på 2.500:- pris för resan i Plus ToR är 3.110:- plus 2.500:-.

At diskutere hvad SAS Plus er værd i Star Alliance er der ingen grund til, konceptet er det værd som kunder og partnere vil betale.

P-UT och A-Hem , men fortfarande kvarstår frågan Är SAS:s biljetter inom Star i princip värdelösa ELLER var är felet.
Mener du helt seriøst at du skal have samme produkt for 1.112 SEK + skatter som andre betaler 17. 976 SEK for, bare fordi du har booket codeshare?


Citerer lige lidt mere....
1) Boka aldrig codeshare
Codeshare kan se väldigt oskyldigt ut. Problemet är att hos både Star Alliance och SkyTeam, så är det omöjligt att säga vad en bokningsklass blir hos operating carrier och det är bokningsklassen hos operating carrier som används för tex intjäning av miles/poäng. Det är lätt att man antar att de översätts 1:1, men så är ofta inte fallet och eftersom det inte finns någon publik översättningstabell, så är det omöjligt att veta om det som gällde förra veckan gäller idag också.


Hos oneWorld är situationen något bättre. Där är det selling carrier (dvs vad som står på din codeshare biljett) som gäller för intjäning. Detta gör det otroligt mycket mer förutsägbart för resenären. Det som dock skiter sig, är om man vill försöka uppgradera. I princip verkar det inte gå om man bokat codeshare.


Den enda gång jag kan uppmana någon att boka codeshare, är om man ska flyga inrikes i USA. Då kan det vara lönsamt att boka saker under AA/US-codeshare för att få mer TP. I övrigt ska man hålla sig så långt borta det bara går från codeshare.

Över lag är detta nybörjarfällan nr 1. Många poäng har gått till spillo pga codeshare bokningar...

Vad är codeshare?
Codeshare är när man bokar ett flightnummer från ett bolag (marketing eller selling carrier) men flighten utförs av ett annat bolag (operating carrier). Det är inte alltid helt enkelt för en novis att veta om man bokar codeshare eller inte, men det finns ett par saker man kan göra för att försäkra sig om att så inte är fallet.

Till att börja med har codeshare-flighter ofta fyra siffror i flightnummret medan de som inte är codeshare oftast har tre. Jag vet inte om jag någonsin sett ett tresiffrigt codeshare-flightnummer, men det finns gott om flighter som inte är codeshare men har fyra siffror. Se det som en indikation på att något är värt att undersöka närmare.

Om man är osäker, så ska man titta noga om bokningsdialogen nämner något annat flygbolag. Står det tex SK8001 (SQ) så ska varningsklockorna ringa högt! Kolla med OpenFlights.org och ITA Matrix om det verkligen är en riktig SK-flight eller inte. Hos ITA Matrix kan man specificera operating carrier i sin sökning för att säkerställa att man undviker codeshare.


2) Boka den klass du vill resa i


Räkna aldrig med att du kan uppgradera. Om du vill sitta i business, så ska du därför boka business. Om man lyckas uppgradera så är det en bonus och något man ska vara tacksam för, inte se som en gudagiven rättighet.

Även om många bolag säljer uppgraderingar för pengar eller poäng, så är det inget man ska räkna med att man kan få ta del av. Man ska inte heller räkna med att få poäng för den uppgraderade klassen om man krediterar till ett annat frequent flyer-program än det opererande bolagets program. Som exempel; om man betalar för att uppgradera till business på LH men krediterar till EB, så kommer inte EB att få reda på att man betalat för uppgraderingen och därmed får man bara poäng för economy.

Om man lyckas uppgradera, är tumregeln att man kan förvänta sig poäng/miles för den uppgraderade klassen om man betalat med pengar men inte om man betalat med miles/poäng. (Allt förutsatt att man krediterar till det opererande bolagets bonusprogram!) Ibland sker det dock misstag, men de faller under punkt 10 nedan.

4) Fråga först, boka sedan


Om du bryr dig om intjäning av miles/poäng, fråga på forumet innan du bokar. När du bokat kan vi bara tala om vad du gjort fel, en det är troligen för sent att göra något åt det.

Det underlättar ofantligt ifall du direkt, när du ställer frågan, anger så mycket information som möjligt. Bokningsklass (som i princip aldrig är C eller Y - det är i 99% av fallen kabinklassen!) pris och rutt är en bra start. Då kan vi oftast klura ut vilken faktiskt fare du har bokat och därifrån komma fram till vilka regler som gäller etc. Var dock mycket försiktig med att posta bokningsreferenser och biljettnummer på forumet! Om obehöriga har tillgång till dessa är det trivialt att sno din biljett!

6) Boka alltid direkt hos flygbolagen


Istället för resebyårer rekommenderar jag starkt att man bokar direkt hos flygbolagen. Om något händer och man behöver bokas om, är det mycket enklare att hantera situationen direkt på flygplatsen. Detta kan spara mycket stress. Flygbolagen tar ofta ut en liten bokningsavgift om man ringer in, men det kan det vara värt eftersom man, enligt min erfarenhet, får det man ber om, både med avseende på routing och bokningsklasser.

En fälla som många faller i, är att man av vana bokar sina resor på tex sas.se. Detta är jättesmidigt om man ska flyga med SAS, men om man tex ska till Singapore och knappar in ARN-SIN på sas.se så får man upp förslag på ARN-CPH-SIN. Nu ska varningsklockorna ringa - det är codeshare CPH-SIN!

I det här fallet kan det innebära att man i slutändan inte får några som helst poäng för CPH-SIN till EuroBonus.

Personligen försöker jag alltid boka via det flygbolag som flyger längsta sträckan och även (givetvis) boka så att jag inte får med codeshare-segment.

9) Förutsätt inget - kolla upp reglerna!


"Assumptions is the mother of all fuckups." Läs på innan du bokar! Sök igenom forumet med google och fråga i en ny tråd om du inte hittar svaret. Det är på tok för ofta som medlemmar här frågar om poängintjäning eller biljettregler mm långt efter att de bokat, då det egentligen är helt irrelevant att fråga eftersom allt är bokat och inte kan ändras.

10.1) Tolka information rätt och inte fördelaktigt

Övertolka inte bokningssiffror från ExpertFlyer. Om det står C9 så innebär det att bolaget vill sälja minst 9 stolar till i bokningsklass C. Detta innebär inte att det nödvändigtvis finns så många stolar lediga - det är fullt möjligt att bolaget vill överboka flighten. Likaså, om ExpertFlyer visar J4 C3 R1 I1 så innebär det inte att det finns 4+3+1+1=9 stolar lediga utan ska snarare tolkas som att det troligen finns max(4,3,1,1)=4 stolar lediga. (OBS! Det kan dock finnas antingen fler eller färre faktiska stolar lediga, beroende på hur bolaget vill överboka...)
 
  • Gilla
Reactions: ekf

Najk

Medlem
Agehall för en tid sedan informerade du mig om att jag måste boka om min biljett Plus ARN-ZRH från 1-Sep till 31-Aug för att kunna tillgodoräkna mig poängen, detta gjorde jag och dessutom ringde SAS och fick det verifierat. Nu börjar historien, har biljett ombokat biljett Plus Ut 29/8 7.20 SK605 Arn - ZRH och hem 31/8 20.25 SK 1606. Innan jag åker Torsdag kväll ringer jag SAS för att kolla vad som händer om jag bokar om hemresan till Lördag, ringer 18.21 och talar med en kvinna i 10:58 och får till svar jag får 3.750 p ut och 1800p hem, vi gick noga igenom detta noga eftersom jag hade 45.900p och ville vara säker att komma över 50´som du förstår och det gjorde Hon också. Allt flöt på bra och Fredag kvällen kom och jag insåg att det lika bra att åka hem på Lördag fast jag hade ett förbetalt Hotell till Söndag. Slår igång datorn och går in och bokar om, ZRH-ARN 12.50 SK 3514/LX1250 kommer upp att jag måste betala till 2.500:- vilket jag gör och får en ny bekräftelse. Tar tåget från ST Gallen och anländer under flygplatsen och kommer upp vid incheckning 3. Ställer mig i en lång, lång Business kö kommer fram och får min biljett, upptäcker då att jag är seatad på 9D, rusar tillbaks och hävdar C class,gick inget vidare blev skickad till hennes supervisor där det inte gick ett skit bättre utan hon hänvisade mig till incheckning 1 där kunde man ändra biljetten. Till den gamla delen är det långt att gå, väl där blir jag informerad om i "klarspråk" att SAS:s biljett inte var värd mer än Y och inte ens det, jag talade om att jag betalt till 2.500, det såg hon och berättade att SAS biljett värd under halva min extra betalning. Jag insisterar att hon ringer SAS, vilket hon säger nej till varefter jag river upp datorn och tar fram mina Swiss flygningar, då ringer hon SAS:s agent vilket inte gör någon skillnad, måste nu rusa till safty kontrollen, här kommer nästa käftsmäll min cognac och whiskey jag köpte på flyget ner paketerad i safty baggen saknade kvitto i plastbaggen. Sopptunnan. Ringde 2 gånger till SAS under Lördagen 11:34 & 12:13
Nästa kontakt med SAS är den 4-Sep 18:06 varar i 16:33 där ser manen att det är fel och lovar att ringa tillbaks, är det någon som tror att det hände?? AGEHALL, eller någon annan behöver din hjälp har den sista Aug 49.650 Poäng. Jag fick bara 900P hem mot lovade 1.800.

Testa att ringa SAS och snyfta.
De delar ju EBG i cornflakespaket numera så jag skulle vara mycket förvånad om de inte löste det
 

agehall

Medlem
Ojojoj vilken röra.

Jag har själv aldrig provat att boka om en plus-biljett till något annat bolag och baserat på min erfarenhet, så brukar plus bli business på andra bolag, men när jag kollade upp detta närmare idag (det finns en tråd som berör just detta som dykt upp senaste veckan!) så visar det sig att man måste köpa de absolut dyraste biljetterna för att det ska vara sant. Jag misstänker att detta är en ny förändring.

Det finns ett par olika problem här som man behöver hålla isär och behandla på olika sätt. Om vi börjar med ditt samtal till kundtjänst där de "lovade" dig 1800p, så kan man väl konstatera att kundtjänst sällan har koll. De svarar utifrån enklast tänkbara scenario, dvs att du bokar om till exakt samma bokningsklass till en annan SAS flight. Och det är inte ens alltid de svarar rätt under dessa premisser. Det är tyvärr något man får leva med.

Sedan har vi din ombokning. Här ser jag två problem - för det första så bokade du om till en codeshare flight. Det i sig är total fail eftersom man aldrig vet vad som händer med intjäning. Det andra problemet är att SAS inte, iaf på din beskrivning, var speciellt tydliga med att du bokade om till en economybiljett.

SAS kundtjänst är ju tyvärr riktigt svår att ha att göra med - de har länge varit enormt underbemannade och det har inte blivit bättre. Därför får du nog tyvärr räkna med en ganska jobbig och segdragen fight för att försöka få någon slags upprättelse. Tyvärr är det nog så att i praktiken har du inga legitima krav, men eftersom kundtjänst tidigare lovat dig 1800p även om du bokar om, så skulle jag hävda detta.
 

Senator

Moderator
Jag vill inte vara taskig mot den gode @Thomas Björklund , men det tar mig ett antal gånger längre att läsa dessa inlägg utan rader och när det saknas detaljer och förstå hur vi skall hjälpa varandra.

Efter att ha läst detta nu 3 gånger tror jag att jag förstår följande:
1. Thomas saknade lite poäng för att behålla EBG
2. Brytpunkt för året var 31/8
3. Från den eminente medlem @agehall får den gode Thomas tipset att han måste åka SAS Plus så hamnar det tillräcklig med poäng på konto
4. På hemresan väljer Thomas att boka om via SAS kundtjänst till en SAS Code Share som flygs av Swiss. Något blir "Lost in Translation" att SAS Plus nu skall = Swiss Business.
5. Thomas får nu ekonomiklass på Swiss samt saknar poäng för Guld

Om vi bara börjar med Swiss och SAS. Båda erbjuder två klasser inom Europa. SAS har SAS Go och SAS Plus. Swiss har Economy och Business. Tyvärr tror jag det är ett misstag att förvänta sig att SAS Plus = Swiss Business. Tyvärr är nog inte Thomas ensam att gå i fällan, men detta borde även SAS Kundtjänst förklara till kunder.

Jag tror det finns en enkel lösning på detta. Ett brev utan affekt, rationellt skrivit med en förklaring till SAS EuroBonus i punktform alla steg i fallet där Thomas kan bevisa att han har handlat utifrån att behålla sitt Guldkort..

Sedan är mitt tips att inte boka SAS Plus som inte flygs av SAS... Det blir samma drama som en Norénpjäs
 
Here we go again... Du har ju kört den rundan tidigare. Ta upp din gamla tråd isf tycker jag.

Om du vill lösa ditt problem snabbt och enkelt, köp baspoängen du behöver. Klart på en minut.

Here we go again... Du har ju kört den rundan tidigare. Ta upp din gamla tråd isf tycker jag. Jag har ingen gammal tråd ang. detta. Iså fall hade ni lärt mig hur man ska hantera denna problem ställning och jag hade inte behövt lyfta upp denna fråga. Har undersökt Köp finns inga av mina kort LH och SAS som säljer Status poäng (poäng som ger högre status). Är mycket intresserad om detta är möjligt. Men nu har vi glidit ifrån det som är problemet, SAS kontra Star när det gäller Plus vad får vi för vår SAS biljett när vi måste boka om inom Star gruppen. DEN HÄR FRÅGAN BORDE VARA AV HÖGSTA DIGNITET OCH LITE TILL INOM BC.SE GRUPPEN Alla som reser kontinuerligt borde vara väldigt heta på BC svaren.
 
Ojojoj vilken röra.

Jag har själv aldrig provat att boka om en plus-biljett till något annat bolag och baserat på min erfarenhet, så brukar plus bli business på andra bolag, men när jag kollade upp detta närmare idag (det finns en tråd som berör just detta som dykt upp senaste veckan!) så visar det sig att man måste köpa de absolut dyraste biljetterna för att det ska vara sant. Jag misstänker att detta är en ny förändring.

Det finns ett par olika problem här som man behöver hålla isär och behandla på olika sätt. Om vi börjar med ditt samtal till kundtjänst där de "lovade" dig 1800p, så kan man väl konstatera att kundtjänst sällan har koll. De svarar utifrån enklast tänkbara scenario, dvs att du bokar om till exakt samma bokningsklass till en annan SAS flight. Och det är inte ens alltid de svarar rätt under dessa premisser. Det är tyvärr något man får leva med.

Sedan har vi din ombokning. Här ser jag två problem - för det första så bokade du om till en codeshare flight. Det i sig är total fail eftersom man aldrig vet vad som händer med intjäning. Det andra problemet är att SAS inte, iaf på din beskrivning, var speciellt tydliga med att du bokade om till en economybiljett.

SAS kundtjänst är ju tyvärr riktigt svår att ha att göra med - de har länge varit enormt underbemannade och det har inte blivit bättre. Därför får du nog tyvärr räkna med en ganska jobbig och segdragen fight för att försöka få någon slags upprättelse. Tyvärr är det nog så att i praktiken har du inga legitima krav, men eftersom kundtjänst tidigare lovat dig 1800p även om du bokar om, så skulle jag hävda detta.
TACK, Det andra problemet är att SAS inte, iaf på din beskrivning, var speciellt tydliga med att du bokade om till en economybiljett. Det kan du inte se när du använder datorn och gör en ombokning, jag har säkert bokat om 20 biljetter och det har aldrig varit ett problem.
 
. Thomas saknade lite poäng för att behålla EBG YES
2. Brytpunkt för året var 31/8 YES
3. Från den eminente medlem @@agehall får den gode Thomas tipset att han måste åka SAS Plus så hamnar det tillräcklig med poäng på konto N/A ÅKER BARA PLUS ELLER HÖGRE
4. På hemresan väljer Thomas att boka om via SAS kundtjänst till en SAS Code Share som flygs av Swiss. Något blir "Lost in Translation" att SAS Plus nu skall = Swiss Business YES
5. Thomas får nu ekonomiklass på Swiss samt saknar poäng för Guld Helt rätt
Det tråkiga i det hela är att jag har varit extrem vaksam efter Agehall predikan och ändå går det fel, det känns lite som ett bedrägeri från SAS eller en politiker sväng, undanhållande av fakta. Jag är glad och tacksam för Ert engagemang.
 
Toppen