Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

M.K

Medlem
@intuition kallas väl inflation? Avsevärt enklare spenda dubbelt nu mot för några år sedan. Med det sagt tror jag SEB är vinnaren här trots allt. Amex Elite tappar marknadsandelar då många nöjer sig med t ex Amex premium och en voucher. Det ger som bonus lägre månadsavgifter i dessa hårdare tider.
 

TP12

Medlem
Du har såklart en poäng där.
27k kr/månad för status quo i statuspoäng är ju en avsevärd försämring, så det finns stora frågetecken kring att stanna med MC på längre sikt. Dessutom, samma spend men lagd på Amex Elite ger två 2-4-1 (och fler statuspoäng) . Den som har både Amex och MC har alltså fått minimi-kravet på spend dubblat för att maximera båda kortens förmåner. Gissningen är ju att efter kampanj-perioden kommer folk att utvärdera och många välja att fokusera på ett av korten.


När det gäller just att dra in mot EBG så kan ju läget vara sådant att man sitter med Diamond. Är man nöjd med guld är den optimala vägen att tjäna 0 statuspoäng, dvs bara dra nytta av sin softlanding. Men ligger man redan på omkring 30-40k status blir valet svårare. Att lägga spend på MC bara för att nå guld är ju meningslöst eftersom guldet förnyas ändå. Så då blir valet strunta i MC kampanjen eller gå för diamond. Iaf som jag tänker.
Beror så klart på spend men för egen del så kommer jag lägga mycket spend på MC pga. dubblapoäng helgerna som ger 50% fler poäng per spenderad krona jämfört med Amxe Elite. Detta kommer ge mig fler statuspoäng från MC jämfört med vad jag fick tidigare - så förbättring för min del.

Men bygger så klart på att man har tillräcklig spend för att få det antal vouchers man vill ha från Amex utöver MC-spend samt att GBIT med Curve fortsätter fungera.
 

Tomas E

Medlem
När det gäller just att dra in mot EBG så kan ju läget vara sådant att man sitter med Diamond. Är man nöjd med guld är den optimala vägen att tjäna 0 statuspoäng, dvs bara dra nytta av sin softlanding. Men ligger man redan på omkring 30-40k status blir valet svårare. Att lägga spend på MC bara för att nå guld är ju meningslöst eftersom guldet förnyas ändå. Så då blir valet strunta i MC kampanjen eller gå för diamond. Iaf som jag tänker.
Ett år med soft landing till EBG räknas inte mot life time gold! D.v.s. man startar om på noll gällande antal år.
 

intuition

Medlem
Ett år med soft landing till EBG räknas inte mot life time gold! D.v.s. man startar om på noll gällande antal år.
Jo, helt rätt.
I mitt eget fall har jag bara 2 år ackumulerat, så lifetime är inte en del av mitt resonemang. Men ligger man i andra änden av skalan så är det såklart ett tungt argument. Då finns det all anledning att nå Guld på egen kraft.
 

LPC123

Medlem
Är inne på mitt 6e år för LTG och i mitt fall så hjälper dom nya villkoren på MC till att komma i mål med LTG. Har en bra hög med poäng redan att använda och en voucher men kommer lägga lagom med spend på Amex för att plocka hem en till i år och sen lägga resten på MC. Tror det blir den bästa strategin för mig.
 

Erik M

Medlem
Ni är galna! Varför dra in mer poäng än som behövs för EBG just nu? Någon som räknat ut hur mycket man behöver spendera per månad för att fortsätta få in ca 1000 statuspoäng per månad? Lagom är bäst
En nära vän till mig har nästan två diamond intjänade på statuspoäng. (Tung, tung missbrukare av alla knep.)
Och han åker ändå på MR när det är "bra värde". Kan inte låta bli.
Tror ni att SAS-personal någonsin ser hur många statuspoäng man har? Det tror inte jag. Och om de gör det, så tror jag absolut inte de bryr sig.

För mig personligen blir MC-kampanjen nu ett sätt att spurta mig till EBG och sen nedgradera alla kort till billigare varianter.
Jag försökte köpa krypto på Coinbase under dubbel-helgen. Fick nämligen poäng som utländskt köp! Men så fort jag började göra fler och större såna köp så slutade det funka. Både Coinbase och SEB Kort skyller på tekniskt fel. Svårt att tro.
 

folo

Medlem
Tog 2 timmar att läsa genom tråden :) men värt det. Nu vet man.

Oberoende av hur man lägger utgifter på olika kort, det är ändå värt att signa upp för Flypremium med 10.000 välkomstbonus. Man kan ju säga upp kortet sen om man vill fokusera på amex tex
FlyPremium är en perk på SAS MC Premium så du inte blandar ihop dem :)

Typiskt sett brukar folk köra med både Amex och något av SAS MC-korten då en hel del ställen inte accepterar Amex.
 

Erik M

Medlem
Jag hade en jättejobbig episod med EuroBonus MC nyss.
Lämpligt nog var jag i färd att köpa ett kök, golv till en hel våning m.m. renoveringsrelaterat. Mumma!
Jag försökte betala in extra så jag hade ett tillgodohavande, för att kunna göra ett köp som överskred in kreditgräns, det blev de JÄVLIGT sura på.
De vill inte låta mig köpa för mer än min kreditgräns. Segt, men OK.
En överraskning för mig var att jag inte heller fick fylla min kreditgräns, totalt i omsättning, över en 2-månadersperiod. Man kan alltså inte maxa ut kortet, betala in pengar, och göra det igen.
Nu får jag inte använda kortet alls på några dagar, som nån sorts straff kanske.
 
Toppen