Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Idag, kanongott käk på kärran från LED - CPH, troligen det godaste jag fått ombord. Det var någon slags Asiatisk mat, riktiga köttbitar, kryddstarka serverade med glasnudlar... Bra där SAS!

Är generellt väldigt nöjd med SAS, har haft flera bra erfarenheter.
För ett par år sedan skulle jag flyga hem från KRP (Karup i DK) via CPH till ARN. Var bokad Cimber, kommer tidigt till KRP och ser att det finns en tidigare CI flight KRP-CPH. Går till check-in och försöker boka om mig till den tidigare flighten, vilket inte gick, ringer Cimber som inte heller kunde boka om mig, ringer då AMEX och de kan inte heller boka om mig (minns inte bokningsklass men tror det var Y). SAS hade egna plan på sträckan och hade en flight som var försenad, jag gjorde då en sista chansning och gick till SAS som utan minsta problem bokade om min biljett till SAS och ordnade en tidigare flight hem från CPH till ARN. Jag var nästan chockad över att det gick...

Har även lyckats boka om M-biljetter vid gate till tidigare flight vid ett par gånger, mend ett var ett par år sedan och nu verkar de ha stoppat denna frihet för personalen.

Under en långresa ville jag ha Z-biljetter AKL-BKK men det var slutsålda, en duktig och vänlig medarbetare på SAS sa att han kunde övervaka om det blev några lediga och jag fick även ett mail när jag väl var på plats i NZ om att det blivit biljetter lediga och om jag ville ha dem...

SAS har visat ytterligare en gång att de är ett servicebolag!

Åkte CPH-EWR i Y förra veckan och ställde mig på kö för uppgradering till C. 40min innan takeoff var det 3 som inte hade checkat in i Business och kvinnan i vid gaten bad mig vänta 10 min innan hon kunde genomföra uppgraderingen. Sedan visade det sig att en passagerade dök upp så jag missade uppgraderingen då det var två före mig i kön. Det var inget mer med det utan det blev istället en riktigt bra och trevlig flygning i Y.

Igår var jag på väg hem EWR-CPH och två timmar innan jag skulle iväg till flygplatsen loggade jag in på SAS.se för att se hur det såg ut med poängen. Då märkte jag att det hade dragits poäng för den uppgraderingen som jag inte fick på utresan! Då jag hade lite skralt med poäng på kontot innebar detta att det inte fanns poäng att uppgradera till C på hemresan.

Panik uppstod!!
Jag slängde mig på luren och ringde EuroBonus i Sthlm och pratade med en trevlig kille. Han såg på kontot att det hade dragits poäng och han kunde även se att jag inte hade åkt Business på utresan. So far so good.
Däremot kunde han inte göra någon överföring av poängen. Jag tänkte då vara lite kreativ och sa: - Det gör ingenting, du kan få uppgradera mig istället.:) Tyvärr kunde han inte göra det heller då in-checkning redan var påbörjad.
Jag var ganska tydlig, på ett trevligt sätt, om vad jag tyckte om det inträffade och killen på EuroBonus beklagade situationen men förklarade att han inte kunde göra mer, och att jag skulle ta kontakt med deras Customer Care när jag kom hem. Jag fick däremot ett nummer till SAS biljettkontor på EWR om jag ville ringa dit, då de kom längre in i systemet än han gjorde då in-checkning var påbörjad.

Jag ringde dit för att se om det fanns något de kunde göra. men där kunde de inte göra något då planet var fullbokat i alla klasser. Jag började väl då inse att det kanske ändå inte var så stor chans för uppgradering men jag tänkte i alla fall att jag skulle göra ett försök vid gate.

När gaten öppnade 1,40 före avgång stod jag där och sa att jag ville uppgradera till C. - Det går bra, sa kvinnan!
- Det är bara ett problem fortsatte jag då, jag har inte tillräckligt med poäng på kontot då din kollega i CPH drog poäng för en uppgradering jag inte fick....
Kvinnan vid gaten tittade ner i datorskärmen. Utan att jag hade lämnat fram mitt EB kort eller ha uppgett mitt namn sa kvinnan: - Är du Mr Najk?
- Ja svarade jag.

Då skrev hon direkt ut ett nytt boardingcard till Business och gav till mig och sa - Here you go!
Jag blev helt paff och behövde inte lämna fram mitt EB-kort eller någonting utan fick direkt ett nytt boardingcard.
Från att ha varit förbannad och irriterad hela dagen blev jag som barn på julafton :)

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att killen jag pratade med på Eurobonus i Sthlm skrivit in något i systemet som kvinnan i gaten fick upp då hon frågade om jag var Najk.

Jag vill sammanfattningsvis ge en stor eloge till SAS för hanterandet! Jag kommer skriva ett brev till SAS och berömma dem för detta och jag kommer fortsätta åka SAS. Nu har de visat på ett ypperligt sätt att de tar ansvar och tar på sig att reda ut ev. problem om de skulle orsaka några.

Trevlig historia och ett bra exempel på hur man rättar till en situation som blivit fel från första början och där kunden fått lägga ner tid på att försöka få det fixat. Man kan ju tycka att det skulle ha varit rätt från första början men alla är vi människor och gör fel ibland, så länge man rättar till det och står för det man orsakat har jag inga problem med det.

Toppen