Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Intressant e-mail ifrån SAS idag.
"Vi ber om unnskyldning for at du fikk problemer med din bagasje i forbindelse med din reise til Praha – og de ulempene som det medførte for deg.
Som plaster på såret vil vi gjerne gi deg doble Ekstrapoeng* for dine reiser med SAS neste måned. Registrer deg senest 31. januar 2015 ved å klikke på knappen nedenfor, så får du automatisk doble Ekstrapoeng på alle reiser med SAS i perioden 1. februar 2015 - 3. mars 2015.

Med vennlig hilsen
SAS EuroBonus"

Även jag fick samma mejl idag. Jag får nog ta och boka några resor! :)

Insåg att jag bokat helt fel returdatum på en redan påbörjad poängresa. Försökte först med kundtjänst, ingen möjlighet att hjälpa mig. Passade på att höra med servicecentret Arlanda, airside T5, och med ett leende så var min returresa flyttad en vecka framåt i tiden fastän detta är "otillåtet". Stort tack SAS!

Kvällens flight från Hamburg landade tilll Arlanda ca 15 minuter före planerad ankomsttid.
Trots att den landade på tredje banan och landade dessutom fel riktning (mot söder), lyckades kaptenen skynda sig till gaten så att jag hann till en tidigare buss till Märsta.

Bra gjort, SAS!

Verkar som en försämring gjorts i Lounge access. Flyger i got-arn-ewr idag med SAS. Sträckan ARN-EWR är i C. Blev nekad Lounge på Landvetter för att sträckan got-arn är i economy.

Förut har det varit att det räckte med C biljett samma dag.

Verkar som en försämring gjorts i Lounge access. Flyger i got-arn-ewr idag med SAS. Sträckan ARN-EWR är i C. Blev nekad Lounge på Landvetter för att sträckan got-arn är i economy. Förut har det varit att det räckte med C biljett samma dag.
De har jo 100% ret og maa vel statuere et eksempel en gang imellem. Tag revance paa ARN...

Verkar som en försämring gjorts i Lounge access. Flyger i got-arn-ewr idag med SAS. Sträckan ARN-EWR är i C. Blev nekad Lounge på Landvetter för att sträckan got-arn är i economy.

Förut har det varit att det räckte med C biljett samma dag.
Enligt *A (och SAS regler) ser detta ut att vara korrekt. Se Lounge Access Policy - Star Alliance

Inom OW kommer du in så länge du antingen ankommit samma dag* (med connection), eller avgår samma dag*. *faktiskt före 06.00 nästa dag.

Flight med SK998 från Shanghai till Köpenhamn i början av januari.

När vi höll på att checka in väskorna bad mannen i disken att få se våra Eurobonuskort. Sedan kom en annan kvinna till disken och de började hålla på med någonting på datorn. Konstigt, tänkte vi. Strax efteråt visade det sig att planet var överbokat och de frågade om vi ville bli uppgraderade till SAS Plus. Tre av fyra i sällskapet var silver och fick uppgraderingen gratis medan jag som fortfarande är basic fick betala 15 000 poäng för det. Men det var helt klart värt det!

Jag har tidigare flugit en hel del, men aldrig i något annat än ekonomi. Så jag blev riktigt exalterad när vi fick beskedet i incheckningsdisken (speciellt efter att ha läst en massa reserapporter om first class-turer här på BusinessClass, trodde att min resa i något annat än ekonomi på long haul skulle vara först om många år). :D

Men i alla fall, det var en helt fantastisk flygning (speciellt med tanke på att jag bara har ekonomi att jämföra med). Jag hamnade vid fönstret på den första raden i Plus och hade riktigt bra med benutrymme, trots att jag är uppåt 190 cm lång kunde jag sträcka ut benen helt rakt utan problem.

IMG_20150103_131509.jpg

Så fort vi kommit upp i luften bjöd de på fördrink och nötter. Strax senare kom dom ut med middagen som bestod av antingen kyckling eller fisk. Dryck till maten serverades i riktiga glas! Servicen genom hela flygningen upplevde jag även som mycket bra.

IMG_20150103_143035.jpg IMG_20150103_150409.jpg

Ungefär halvvägs in i flygningen rullade de ut vagnarna igen och serverade ett lättare mellanmål bestående av smörgåsar, frukt och choklad samt mer dricka om man ville ha. Strax innan landning serverades köttgryta med klyftpotatis till middag som även den smakade bra.

IMG_20150103_165431.jpg

Enda negativa var som bekant underhållningssystemet. Det värsta var att volymen, även på den lägsta inställningen, var alldeles för hög i mina hörlurar. Men jag antar att det inte direkt är någon nyhet vid det här laget ;)

För er vana businessresenärer som drabbats av first class-syndromet är detta kanske en helt ordinär flygning :)p), men för min del blev det en resa som jag kommer att komma ihåg en lång tid framöver!

Förresten, hur pass vanligt är det att sällskap på fyra personer uppgraderas? Av den bild som jag har fått så är det väl något som mest händer ensamma resenärer eller möjligtvis par?

Attachments

• IMG_20150103_200059.jpg
    IMG_20150103_200059.jpg
    {memory} MB · Visningar: 264
Får ge en eloge till en i besättningen på SK945 Stockholm-Chicago i fredags. Jag och @iRobert satt mittemot en jättetrevlig crew som gav oss massor av tips för våran vistelse. Fick även pratat om Sas samt hockey. Önskar att all besättning var som henne. I övrigt lämnar Sas Go lite att önska, men flygningen var ändå helt okej!
Edit: kan det ha berott på två EBD i ekonomi eller att vi bara såg trevliga ut?

Last edited:
Toppen