Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Men ödet kom emellan, för jag fick sms/e-post 15 timmar innan avgång att positioneringen ARN-CPH imorgon är inställd. Efter ett resultatlöst samtal till Diamond-supporten (där en inofficiell rekommendation var att flyga Norwegian till CPH) så bestämda jag mig att vänta, packa och kanske köra till ARN för att förhandla/checka in väskan.
Skulle du också varit med SK1417 kl. 7?
Välkommen i klubben.

Ska också sydpå men ombokad med KLM via Schiphol. Inte vad jag önskade mig riktigt.

Skulle du också varit med SK1417 kl. 7?
Välkommen i klubben.

Ska också sydpå men ombokad med KLM via Schiphol. Inte vad jag önskade mig riktigt.
Japp, SK1417. Fick du klart sämre resetider?

Om jag ska klaga på nåt så är det att det inte tydligt syns kabinklass när man ska godkänna ombokningsalternativet. Nu blev det rätt med Business, men ändå onödigt magknip.

Japp, SK1417. Fick du klart sämre resetider?

Om jag ska klaga på nåt så är det att det inte tydligt syns kabinklass när man ska godkänna ombokningsalternativet. Nu blev det rätt med Business, men ändå onödigt magknip.
Fick rent krasst bättre restider men ett onödigt kort byte på 45 min. Ankommande kärra verkar få planerad bussgate.

Håller med om Business att det inte är klart men kvinnan i SAS kundtjänst bekräftade innan jag godkände.

Flög nyligen med mini-me i Euro-business. Man vet ju inte riktigt vad för mat man ska få och jag hade inte beställt kids meal, men vi hade snacksat i loungen innnan så jag var inte orolig även om hon skulle matvägra.

Maten kommer ut och purser vänder sig till mig och ursäktar om hon dragit förhastade slutsatser, men att hon redan har värmt en pizza-bit till dottern om hon hellre vill ha det än måltiden. Det passar perfekt och vi tackar.
Måltiden visar sig vara 'Grillad kyckling med gochujang sås', dvs relativt kryddstark och även om det var riktigt gott så hade det inte gått väl med dottern. Vet inte om pursern insåg det kryddstarka eller ej, men oavsett är den typen av förutseende rikgtigt bra gjort. Gillar när personalen tänker själva och hittar lösningar på problem de ser.

Flög nyligen med mini-me i Euro-business. Man vet ju inte riktigt vad för mat man ska få och jag hade inte beställt kids meal, men vi hade snacksat i loungen innnan så jag var inte orolig även om hon skulle matvägra.

Maten kommer ut och purser vänder sig till mig och ursäktar om hon dragit förhastade slutsatser, men att hon redan har värmt en pizza-bit till dottern om hon hellre vill ha det än måltiden. Det passar perfekt och vi tackar.
Måltiden visar sig vara 'Grillad kyckling med gochujang sås', dvs relativt kryddstark och även om det var riktigt gott så hade det inte gått väl med dottern. Vet inte om pursern insåg det kryddstarka eller ej, men oavsett är den typen av förutseende rikgtigt bra gjort. Gillar när personalen tänker själva och hittar lösningar på problem de ser.
Skulle nog säga att den dära kycklingen med gochujang såsen är den bästa rätten jag haft i SH business - Om övriga rätter var samma så var det första gången jag åt upp ALLT på brickan :D

Fin lösning av purser, men grundproblemet är att SAS system gör att de tänker sig att servera kryddig vuxenmåltid till vad de på förhand vet är ett yngre barn, om man inte aktivt kommer ihåg att förboka annat. Det hade varit ännu bättre om child meal varit förvalt i stället för vanlig måltid för yngre barn (med nån viss åldersgräns, exempelvis 8 år), med möjlighet att byta tillbaka till vuxenmåltid, veganskt eller annat på samma sätt som nu.

Hade varit ännu bättre om barnrättterna gick att äta. Mina barn gav upp vid ca tre års ålder för att det alltid är för trist och smaklöst. Hade gärna kunnat byta till något enklare än tidigare plus-lådor och nuvarande gochujang-anrättningar. Tills vidare står hoppet till pizzorna.

Fin lösning av purser, men grundproblemet är att SAS system gör att de tänker sig att servera kryddig vuxenmåltid till vad de på förhand vet är ett yngre barn, om man inte aktivt kommer ihåg att förboka annat. Det hade varit ännu bättre om child meal varit förvalt i stället för vanlig måltid för yngre barn (med nån viss åldersgräns, exempelvis 8 år), med möjlighet att byta tillbaka till vuxenmåltid, veganskt eller annat på samma sätt som nu.
Samma problem uppstår väl fast omvänt. Att man då aktivt måste välja bort barnmaten på alla flyg för ett barn som inte vill ha "pasta och ketchup".

Skulle istället kunna vara en del i bokningsdialog där mat serveras. Födelsedata fylls i och sas skulle då kunna ge resenären ett tvingade val att välja barn/vuxen måltid för alla under x år.

Samma problem uppstår väl fast omvänt. Att man då aktivt måste välja bort barnmaten på alla flyg för ett barn som inte vill ha "pasta och ketchup".

Skulle istället kunna vara en del i bokningsdialog där mat serveras. Födelsedata fylls i och sas skulle då kunna ge resenären ett tvingade val att välja barn/vuxen måltid för alla under x år.

Absolut kan valet behöva ändras tillbaka i vissa fall. Men vuxenmåltid är sällan rätt till 2–3-åringar och barnmåltid är då ett bättre alternativ för majoriteten, så om man som nu ska fortsätta att erbjuda bara en enstaka barnmåltid och fortsätta att ha ett ovalt förval av måltid för samtliga pax och inte införa tvingande val vid bokning (vilket ju skulle bli en större förändring), skulle det gå att göra mindre fel i de flesta fall med en rimlig åldersgräns som triggar förval av barnmat. 8 år kanske var fel, säg 4 år i stället då. Sen att man kan ha synpunkt på innehållet i barnmåltiden, det är en separat fråga…

Skulle man göra det ännu mer kundvänligt skulle man ju kunna önska att man för både barn och vuxna kunde välja val av måltid som förval för sparade passagerare som blev automatiskt valt för samtliga kommande bokningar, med nån påminnelse att se över valen exempelvis halvårsvis för minderåriga som blir äldre.

Nu hamnar vi kanske lite off-topic, detta är mer "hur kan appen/MMB förbättras" än vad SAS gjorde bra...

Auto-select baserat på ålder tror jag inte är en bra lösning. Användar-inställningar är jättebra, men fungerar ändå inte i alla lägen. Alla är inte medlemmar, alla går inte in och ställer in sina preferenser och valet barn- eller vuxenmål beror ju också på vad det är som serveras som barn- och vuxenmål på just det flyget.

Och även om allt klaffar enligt ovan hjälper inget t.ex. vid byte av avgång eller vid sista-minuten-bokning.
Dvs det kommer alltid att uppstå fall där det är upp till personalen ombord att hantera olyckliga kombinationer av passagerare och mat. Något som just den här besättningen gjorde på ett bra sätt för oss!

Toppen