Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Menade att man skulle skrivit samma på båda korten, alltså antingen ”On board” eller ”Onboard”
Det är helt rätt skrivet av SAS. Hade det stått "Onboard Safety" hade jag instämt.

"Onboard" och "on board" är olika saker.

Det är helt rätt skrivet av SAS. Hade det stått "Onboard Safety" hade jag instämt.

"Onboard" och "on board" är olika saker.

Okej! Bra isåfall att SAS lärt sig från förra kortet
IMG_2831.jpeg

Fast det är ju ett varumärke så en felstavning är bättre juridiskt sett.

Säker på det? Så här säger ChatGPT:

2) Does spelling matter?

No. Variations such as:
• Wi-Fi (correct trademark format)
• WiFi
• Wifi
• wifi

are still understood as referring to the same trademark. Altering capitalization or removing the hyphen does not eliminate trademark rights.

From a branding and legal hygiene standpoint:
• “Wi-Fi” (with hyphen and capitalization) is the correct and safest form.
• Lowercase “wifi” may look generic but does not change legal analysis.

Under EU trademark law (primarily the EU Trade Mark Regulation (EUTMR)), an airline may generally use “Onboard Wi-Fi” without explicit permission from the Wi-Fi Alliance if the use is descriptive and not misleading.

1) Legal basis in the EU

Article 14 EUTMR allows use of a registered trademark when:
• It is necessary to indicate the intended purpose or characteristics of a product or service.
• The use is in accordance with honest commercial practices.
• It does not suggest commercial connection, endorsement, or certification.

Describing onboard wireless internet that uses IEEE 802.11 standards as “Wi-Fi” generally qualifies as descriptive use.

4) Spelling variations

“WiFi,” “Wifi,” or “wifi” do not meaningfully change the legal position in EU law. Trademark protection is not avoided by minor spelling or capitalization changes.

From a compliance perspective:
• Use “Wi-Fi” (correct format).
• Treat it as a third-party trademark in brand guidelines.
• Avoid logo use without permission.

Conclusion (EU)

An EU airline may safely use “Onboard Wi-Fi” as a descriptive term without prior approval, provided it avoids implying certification or endorsement and does not use protected logos.

Kom til gate i går, flyet var akkurat parkert og deboarding ikke startet enda.
Kapteinen står ved gate og snakker med en liten UM. Han spør om han vil bli med inn i cockpit og prøvesitte i pilotstolen, det lyser i øynene på gutten.
Kapteine sier: "Men da må du ha på denne" og gir gutten lua si. Han snakker litt med GA, og tar med seg gutten ombord mens deboarding fortsatt pågår.

Etter at alle har gått ombord så kommer kapteinen på høytaleren med sine vanlige ord og ønsker alle en god tur, og en spesiell hilsen til "xyz."

Tror nok det var en gutt som hadde alle tiders ettermiddag i går.

Har en award bokad till Aten imorgon, och har försökt förgäves att använda min Diamond-förmån för att boka om fakiren till CPH till en senare avgång. Övervakade tillgängligheten och det gick från som bäst 7 tillgängliga business-platser till att hela avgångar blev fullbokade. "Inga platser" klagade Same-Day Change.
Men ödet kom emellan, för jag fick sms/e-post 15 timmar innan avgång att positioneringen ARN-CPH imorgon är inställd. Efter ett resultatlöst samtal till Diamond-supporten (där en inofficiell rekommendation var att flyga Norwegian till CPH) så bestämda jag mig att vänta, packa och kanske köra till ARN för att förhandla/checka in väskan.

Det behövdes ej. Som tidigare så har jag fått rimligt alternativ, med ARN-BER-ATH, där "långa benet" flygs av Aegean. Snyggt, nytt flygbolag, senare morgonavgång och ändå på ort 3 timmar innan ursprunglig tidtabell. Slår 6 timmar i Köpenhamn, denna gång.

20 minuter från mejlet om inställda flyget, så hade jag alternativa förslaget i min inbox. SNYGGT!

Toppen