Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

cnord

Medlem
Ja nei, de (SAS) gjør det ikke enklere for seg selv eller kundene.. Mimrer tilbake til gamle tider der man kunne gå i skranken å si: jeg har fly med siste flyet kl 2145 men om det er ledig nå kl 17 kan jeg gjerne ta det. Å stort sett sa de ja, siden de da kunne få solgt mitt sete senere eller hadde kapasitet til evnt overbookinger osv. Om de "oppgraderer" sine billettyper så får vi vel "sas plus pro super SMART"...........
 

mha321

Medlem
Ja nei, de (SAS) gjør det ikke enklere for seg selv eller kundene.. Mimrer tilbake til gamle tider der man kunne gå i skranken å si: jeg har fly med siste flyet kl 2145 men om det er ledig nå kl 17 kan jeg gjerne ta det. Å stort sett sa de ja, siden de da kunne få solgt mitt sete senere eller hadde kapasitet til evnt overbookinger osv. Om de "oppgraderer" sine billettyper så får vi vel "sas plus pro super SMART"...........

Problemet med det tidigare var att ganska många satte i system att boka det billiga flyget 2145 och sedan ändå flygs mer det absolut dyraste flyget kl 17. Troligen bedömer man, rätt eller fel, att man förlorade mer pengar på det än man tjänade på den teoretiska möjligheten att sälja stolen på 2145 avgången (dom antagligen redan var halvfull så de hade behövt sälja 50 ytterligare biljetter på den innan de faktiskt tjänade något på den).

Har man tex en full flex C klass biljett genom travel pass så fungerar det mig veterligen fortfarande att göra så. Jag har det inte själv men tycker mig se det då och då vid disken fortsatt.
 
Har man tex en full flex C klass biljett genom travel pass så fungerar det mig veterligen fortfarande att göra så. Jag har det inte själv men tycker mig se det då och då vid disken fortsatt.
Ja, inga problem med Travel Pass. Alternativet är ju såklart att man helt enkelt bokar in sig på den önskade avgången och bokar av den andra. Med TP blir det ju ingen prisskillnad… en stor fördel för Travel Pass med andra ord.
 

DRG

Medlem
Mulig jeg er vanskelig eller ikke har fulgt med i timen, men dette var faktisk nytt for meg:

Meg på Oslo lufthavn ullensaker i dag (gardermoen.....)

2stk med SAS PLUS PRO billetter ønsket å ta tidligere fly da det var mye ledig, noe som også ble bekreftet i innsjekk, (OSL-BOO) men det var umulig å ordne der, og ble sendt til service desk og der var svaret at det var 6 priskategorier på economy plus, ja hun gjentok det under hele samtalen ECONOMY PLUS.... Så det ble 1600kr å betale for å endre fra 1535 til13 avgangen for 2 personer.

Resulterte i 6timer i lounge, tipper de gikk i grei minus der.. Hva er vitsen med Sas plus pro vs Sas plus smart (unnskyld, mener economy plus pro og economy plus smart) når det eneste du sparer er endringsgebyr??
Fast gick det till service ädesk så tror jag nog det har varit så länge. De gånger jag åkt med tidigare flyg har det inte gått att göra det via incheck eller servicedesk. Däremot brukar personalen i gate för det tidigare flyget kunna ordna det på SAS plus PRO. Men det kan ju ha ändrat sig det med, för har inte gjort det på 6 månader.
 

intuition

Medlem
Problemet med det tidigare var att ganska många satte i system att boka det billiga flyget 2145 och sedan ändå flygs mer det absolut dyraste flyget kl 17. Troligen bedömer man, rätt eller fel, att man förlorade mer pengar på det än man tjänade på den teoretiska möjligheten att sälja stolen på 2145 avgången (dom antagligen redan var halvfull så de hade behövt sälja 50 ytterligare biljetter på den innan de faktiskt tjänade något på den).
....
Menar inte att ifrågasätta att detta är bakgrunden - tänker bara att om det verkligen var så, så fanns det kanske andra sätt att förhindra det.
För det första borde ju en revenue management upptäcka om större volymer av bokningar går mot en väldigt lågt prissatt avgång och justera priserna.
Och om priset på 17-avgången var väldigt högt antar jag att den var ganska nära utsåld, dvs en och annan som gjorde den här typen av spekulation skulle bli sittande på en avgång de inte alls hade tänkt åka med, eftersom 17-avgången blivit full.


Lustigt också om man gör en analys och upptäcker att detta är ett populärt beteende och ryggmärgsreflexen är att stoppa flödet helt. Smartare är ju att försöka tjäna pengar på det. Man kunde tex lägga på en administrationsavgift, säg 150kr. Det kunde ju båda öka intjäningen och minska incitamentet att köpa en billig avgång som man aldrig räknade med att åka med.

Som en parantes kan nämnas att Aegean har detta inbyggt i sin ComfortFlex biljettyp. Det sköts helt och hållet i appen, på avgångsdagen kan man boka om sig till vilken annan avgång den dagen bara det finns sittplatser kvar. Kostar inget extra och tar någon minut att göra. Jag hade nyligen en avgång kring 23-tiden bokad och insåg tidigt att jag skulle hinna med 21-flyget. Det var en avgång som var dyrare än den jag bokat, men det skiljde typ 20€, så det kan ju vara så att Aegean inte har en lika aggressivt progressiv prislista som SAS.
Det är nog få som skulle fösöka nyttja systemet och boka fel avgång om potentiella vinsten ligger på 20€ och förlusten ligger på 2 timmar dötid.

Däremot var det en riktigt bra funktion som i sig motiverar att köpa comfortflex-biljetter (dyraste biljettypen) på rutter med flera dagliga avgångar där man har minsta föraning att man kan komma att vilja ändra avgång.
 

Hachans

Medlem
Lustigt också om man gör en analys och upptäcker att detta är ett populärt beteende och ryggmärgsreflexen är att stoppa flödet helt. Smartare är ju att försöka tjäna pengar på det. Man kunde tex lägga på en administrationsavgift, säg 150kr. Det kunde ju båda öka intjäningen och minska incitamentet att köpa en billig avgång som man aldrig räknade med att åka med.

Det är ju precis det du skriver man gör. Men man kallar det ombokningsavgift (i vissa klasser) och fare difference istället. Man avgiftsbelägger något som tidigare varit gratis för att öka intjäningen och visa på fördelar med att köpa den dyrare biljetten om man behöver flexibilitet.
 

intuition

Medlem
Nu vet jag inte vilka biljetter man kunnat göra det på tidigare och vilka biljetter det fortfarande går att göra på, men så här tänker jag:
Att flytta förmånen till en viss biljettyp är en modell, men ändrar man inte i processen blir det svårt att följa upp i vilken utsträckning förmånen används och i vilken mån den faktiskt leder till högre intäkter. Trenden i branschen är ju "fare unbundling", där man kommit fram till att man tjänar mer pengar genom att sälja olika förmåner som tillägg och inte som del av ett dyrt paket.

En byta-avgång-förmån som bara ingår i ett paket och inte går att köpa separat ger antagligen inte optimalt med intäkter. Den som har ett resmönster där man ofta har möjlighet att åka med ett tidigare eller sent uppkommet behov av att åka med senare värderar det såklart högt och ökar säkert sin andel dyra biljetter. Men om man samtidigt inte behöver hela paketet är det inte alls säkert att det driver någon bättre intjäning. Varför betala för många incheckade väskor, lounge, fast-track och fullt återbetalbar biljett om det enda man egentligen är ute efter att då och då ha möjligheten att åka tidigare eller senare än bokat?

Faktum är, om man ändå måste upp i en plus pro-biljett för att utsätta sig för osäkerheten att gate:n tillåter att man åker tidigare eller senare kan man ju lika gärna boka en plus-pro biljett till varje avgång. När dagen för avresan kommer och man vet vilken avgång som passar bäst avbokar man de man inte kommer att använda. Då vet man ju säkert att man kommer att få plats på önskad avgång och man vet det redan innan man åker iväg till flygplatsen.

Så det jag landar i är att: visst, inkludera det i pro-biljett om ni vill, men implementera det så att kunden själv kan byta avgång redan innan man åker till flygplatsen. Och varför då inte lägga det som ett tillköp man kan göra från andra biljettyper också? Då får man både full koll på hur populär funktionen är och ökade intäkter från fler resenärer.
 

Hachans

Medlem
Så det jag landar i är att: visst, inkludera det i pro-biljett om ni vill, men implementera det så att kunden själv kan byta avgång redan innan man åker till flygplatsen. Och varför då inte lägga det som ett tillköp man kan göra från andra biljettyper också? Då får man både full koll på hur populär funktionen är och ökade intäkter från fler resenärer.

Funktionen du efterfrågar finns redan.

Igår ändrade jag en resa i appen för att undvika kaoset på Arlanda. Jag kunde välja ny avgång och se vad jag behövde betala extra då min biljett inte var fritt ombokningsbar. Den funktionen fungerar för alla biljettyper vad jag vet, och för någon med flexibel fullprisbiljett skulle priset vara noll, och för någon med billigaste biljetten betydligt mer.
 

intuition

Medlem
Jag tror att vi pratar om olika saker, men är rädd för att vi inte kommer längre eftersom jag inte verkar kunna förklara på ett sätt som du förstår.
Jag pratar om en specifik "byta-avgång" funktion, som man då, om man vill, kan prissätta på ett annat sätt än ändringsavgift + fare difference. Den skulle då motsvara det som man i dag bara kan göra i gate.
 
Toppen