Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

TeeW

Medlem
Fortfarande stängt i loungen på Vanta, känns som om denna loungen aldrig kommer öppna med tanke på att man läste i Arbetarbladet nyss att piloterna hotar med strejk.
 

Attachments

  • IMG_20220609_183301.jpg
    IMG_20220609_183301.jpg
    73,7 KB · Visningar: 147
Last edited:

LarsCph

Medlem
Og så nu med trusler om pilotstrejke... Jeg er ikke ked af at mine kommende rejser er med British Airways til London, Finnair til Seattle og British Airways til Los Angeles.... Jeg håber virkelig SAS formår at komme rigtig på højkant igen, men syntes ikke det ser alt for lyst ud....
 

LarsCph

Medlem
Enligt denna artikel på DR (det danska SVT) – bokar SAS passagerare om till sämre connections från avgångar som inte är avlyst. När personen i artikeln ringer SAS ringer för att bliva ”bokat tillbaka” vägrar kundservice efter der bara är tillgänglighet i SAS Plus (som de ganska roligt benämner som ”första klass” hos DR). SAS säger att det är en ”teknisk fel” bakom ombokningen.

Henriks SAS-billet blev annulleret, men så sat til salg til det dobbelte: 'Bliver pissetosset over det' | Penge | DR
 

Hachans

Medlem
Enligt denna artikel på DR (det danska SVT) – bokar SAS passagerare om till sämre connections från avgångar som inte är avlyst. När personen i artikeln ringer SAS ringer för att bliva ”bokat tillbaka” vägrar kundservice efter der bara är tillgänglighet i SAS Plus (som de ganska roligt benämner som ”första klass” hos DR). SAS säger att det är en ”teknisk fel” bakom ombokningen.

Henriks SAS-billet blev annulleret, men så sat til salg til det dobbelte: 'Bliver pissetosset over det' | Penge | DR

Nu har det hänt så många gånger att jag börjar tro det inte är en slump.
 

mha321

Medlem
Nu har det hänt så många gånger att jag börjar tro det inte är en slump.
Nej helt slump är det knappast. Däremot skulle jag nog tänka mig att det är den berömda rakkniven som gäller - "never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Spontan gissning baserd på inga fakta alls utan bara egen erfarenhet. Plus är fullt. Sas säljer en eller två biljetter till i plus vilket triggar en uppdatering av kabinen, antingen manuellt eller automatiskt (ingen aning om hur det fungerar, men vi vet att det sker). Systemen utökar plus med en eller två rader vilket skapar tex 5 nya platser i plus. Därmed kan man nu även omboka folk i plus till den flighten. Däremot har go plötsligt blivit överbokat, och man måste flytta på folk.

Antingen personalen eller systemen är så ovana vid att ha så hög kabinfaktor som man har på de här flygen. Det normala som händer när sas utökar plus kabinen är ju att de flesta 1-2 raderna i go får nya sittplatser, ofta mittensäten långt bak. Det är ju därför som vi som medvetna sas resenärer normalt aldrig bokar de första två raderna i go.

Som sagt total gissning, men jag tycker inte den låter orimlig.

Är det rätt? Nej det kan man nog definitivt diskutera. Är det satt i system? Troligen, men bara omedvetet/utan uppsåt. Ligger felet how sas eller passageraren? Självklart hos sas.
 

Hachans

Medlem
Nej helt slump är det knappast. Däremot skulle jag nog tänka mig att det är den berömda rakkniven som gäller - "never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Spontan gissning baserd på inga fakta alls utan bara egen erfarenhet. Plus är fullt. Sas säljer en eller två biljetter till i plus vilket triggar en uppdatering av kabinen, antingen manuellt eller automatiskt (ingen aning om hur det fungerar, men vi vet att det sker). Systemen utökar plus med en eller två rader vilket skapar tex 5 nya platser i plus. Därmed kan man nu även omboka folk i plus till den flighten. Däremot har go plötsligt blivit överbokat, och man måste flytta på folk.

Antingen personalen eller systemen är så ovana vid att ha så hög kabinfaktor som man har på de här flygen. Det normala som händer när sas utökar plus kabinen är ju att de flesta 1-2 raderna i go får nya sittplatser, ofta mittensäten långt bak. Det är ju därför som vi som medvetna sas resenärer normalt aldrig bokar de första två raderna i go.

Som sagt total gissning, men jag tycker inte den låter orimlig.

Är det rätt? Nej det kan man nog definitivt diskutera. Är det satt i system? Troligen, men bara omedvetet/utan uppsåt. Ligger felet how sas eller passageraren? Självklart hos sas.

Du är nog något på spåren. Plus utökas men eftersom kabinen är full blir folk ombokade till andra flyg. Och då mindre attraktiva rutter.
 

mha321

Medlem
Du är nog något på spåren. Plus utökas men eftersom kabinen är full blir folk ombokade till andra flyg. Och då mindre attraktiva rutter.
Precis. Och på grund av att man tar hela rader så blir det just så att de som har plus kan till och med flyttas *till* det flyg som andra har flyttats från. Eftersom det är en annan kabinklass.
 

cnord

Medlem
Mulig jeg er vanskelig eller ikke har fulgt med i timen, men dette var faktisk nytt for meg:

Meg på Oslo lufthavn ullensaker i dag (gardermoen.....)

2stk med SAS PLUS PRO billetter ønsket å ta tidligere fly da det var mye ledig, noe som også ble bekreftet i innsjekk, (OSL-BOO) men det var umulig å ordne der, og ble sendt til service desk og der var svaret at det var 6 priskategorier på economy plus, ja hun gjentok det under hele samtalen ECONOMY PLUS.... Så det ble 1600kr å betale for å endre fra 1535 til13 avgangen for 2 personer.

Resulterte i 6timer i lounge, tipper de gikk i grei minus der.. Hva er vitsen med Sas plus pro vs Sas plus smart (unnskyld, mener economy plus pro og economy plus smart) når det eneste du sparer er endringsgebyr??
 

henke12

Medlem
Mulig jeg er vanskelig eller ikke har fulgt med i timen, men dette var faktisk nytt for meg:

Meg på Oslo lufthavn ullensaker i dag (gardermoen.....)

2stk med SAS PLUS PRO billetter ønsket å ta tidligere fly da det var mye ledig, noe som også ble bekreftet i innsjekk, (OSL-BOO) men det var umulig å ordne der, og ble sendt til service desk og der var svaret at det var 6 priskategorier på economy plus, ja hun gjentok det under hele samtalen ECONOMY PLUS.... Så det ble 1600kr å betale for å endre fra 1535 til13 avgangen for 2 personer.

Resulterte i 6timer i lounge, tipper de gikk i grei minus der.. Hva er vitsen med Sas plus pro vs Sas plus smart (unnskyld, mener economy plus pro og economy plus smart) når det eneste du sparer er endringsgebyr??
SAS plus smart är väl inte fullt återbetalningsbar?

håller med i sak, trist..
 
Toppen