Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

SDL

Medlem
I eftermiddags skulle vi flyga GOT-ARN-SDL.

GOT-ARN försenat, så precis när vi landar på ARN så stänger de gaten till SDL-flyget. Hade de väntat 10 min så hade vi hunnit med!

Jag har förståelse för att man inte kan hålla massa flyg, då det blir en kedjeeffekt. Men i detta fall så skulle flyget som avgick mot SDL stanna kvar där uppe tills imorgon. Alltså skulle ingen annan avgång ha påverkats om de inväntat oss (inkl en hel del andra resenärer). Men istället blir vi ombokade till flyget imorgonbitti eftersom det inte gick några fler ikväll, och erbjudna hotell. Inte konstigt att SAS blöder pengar…

Skall bli kul å se vad man får för svar på claim’et denna gång…
 

SDL

Medlem
Helt sjukt. Så, SAS följer inte längre EC 261/2004?

Kanske lika bra om hela skiten går i konkurs, så kan någon plocka upp resterna och bygga en ordentlig verksamhet utan allt legacy-skräp (bl.a. den helt verklighetsfrånvända galenskap (läs: strejk/hot om strejk) som piloterna håller på med gång efter gång, för att inte nämna den skräpiga IT-plattformen).

Man känner inte igen SAS längre. Från att ha varit en skandinavisk stolthet, till att ha blivit en skam för Skandinavien.

Håller med dig. Jag har blivit nekad ersättning för flera solklara 261/2004-fall senaste tiden. Det är skamligt.
 

eddo

Medlem
Det är ett lotteri när de svarar, jag har två st ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden just nu. De klipper och klistrar fel även dit, och de svarar inte på raka frågor. De har tex fått två frågor varför de inte bokade om till annat flyg (Norwegian gick samtidigigt och det fanns platser) istället för att ställa in. De svarar även alltid på sista dagen, Arn ger 30 dagar isch och de svarar sista dagen. Allt för att krångla och försvåra.
I ett av fallen så har de betalat ersättning till tre av fyra i samma bokning. Och de bara nekar fjärde, klipp och klistra svar. Outsourcat till typ Indien.
Hade bestämt att dra till ARN om de nekade, fick nekande svar på Engelska. Drog till ARN och svarade SAS på Svenska. När typ handläggningen är färdig hos ARN så får jag goddag yxskaft svar ifrån SAS, de då inte heller fattat at jag tagit det vidare...
Allt för att förhala utbetalning… I mitt fall (solklart ersättnings-case) hos ARN svarade först inte SAS och ARN påminde. SAS begärde då uppskov/förlängd svarstid. För att sedan inte svara alls igen. Fick såklart rätt och efter att ARN bedömt ärendet betalade de snabbt, men vägen dit verkar bara vara att förhala och fördröja utbetalningen så länge som möjligt även om SAS vet att man har rätt till ersättning…
 

palmen

Moderator
I eftermiddags skulle vi flyga GOT-ARN-SDL.

GOT-ARN försenat, så precis när vi landar på ARN så stänger de gaten till SDL-flyget. Hade de väntat 10 min så hade vi hunnit med!

Jag har förståelse för att man inte kan hålla massa flyg, då det blir en kedjeeffekt. Men i detta fall så skulle flyget som avgick mot SDL stanna kvar där uppe tills imorgon. Alltså skulle ingen annan avgång ha påverkats om de inväntat oss (inkl en hel del andra resenärer). Men istället blir vi ombokade till flyget imorgonbitti eftersom det inte gick några fler ikväll, och erbjudna hotell. Inte konstigt att SAS blöder pengar…

Skall bli kul å se vad man får för svar på claim’et denna gång…
Det kan ju också vara så att crew började närma sig maxtiden för tjänstgöring och om planet hölls längre så skulle de riskera att inte kunna flyga alls. Det finns oftast många fler aspekter än att bara hålla ett plan, någonstans måste gränsen dras och i detta fall blev detta kanske bästa alternativ även om det var sämsta alternativ för dig. Crew måste dessutom ha dygnsvila i x timmar vilket gör att kommer de upp sent kanske de måste fördröja flighten de ska flyga imorgon som kommer ge flera följdförseningar.
 

SDL

Medlem
Det kan ju också vara så att crew började närma sig maxtiden för tjänstgöring och om planet hölls längre så skulle de riskera att inte kunna flyga alls. Det finns oftast många fler aspekter än att bara hålla ett plan, någonstans måste gränsen dras och i detta fall blev detta kanske bästa alternativ även om det var sämsta alternativ för dig. Crew måste dessutom ha dygnsvila i x timmar vilket gör att kommer de upp sent kanske de måste fördröja flighten de ska flyga imorgon som kommer ge flera följdförseningar.

Absolut, så skulle det kunna vara. Då kan man dock fråga sig hur bra deras planering är, om de inte har 10-15 min marginal i sin planerade arbetsschema/dygnsvila. I detta fall handlade det om en flight som inte var försenad och skulle stå still på SDL mellan kl 18.55 och kl 06.30 dagen därpå. En känsla som är svårt att undvika, är att kommunikationen är bristfällig många gånger.
 
Tycker SAS bara är en reflektion av var samhället i stort är på väg.
Individualism, ovuxenhet, ingen civilkurage, samhörighet, altruism. Allt för "personliga" kortsiktiga vinster.
Var finns de gamla hederliga medmänniskorna som ställer upp för varandra.
Nu senast så när jag tankade kom en kille fram till mig med en tom 5L dunk (för olivolja) och försökte få mig att förstå genom gester, då han inte kunde engelska, om jag kunde hjälpa honom med 5 L disel. Tog en titt på bilen - ukrainska plåtar och kvinna plus 2 barn.
Han fick sina 5L. När jag skulle betala var det en kvinna som på en snorkigt och nedvärderande sätt sade " - Frågade han dig också disel?".
"- Jag gav honom 5L och hoppas att han i framtiden gör sin del i pass it on."
 

palmen

Moderator
Absolut, så skulle det kunna vara. Då kan man dock fråga sig hur bra deras planering är, om de inte har 10-15 min marginal i sin planerade arbetsschema/dygnsvila. I detta fall handlade det om en flight som inte var försenad och skulle stå still på SDL mellan kl 18.55 och kl 06.30 dagen därpå. En känsla som är svårt att undvika, är att kommunikationen är bristfällig många gånger.
Det kan ju varit så att de stuvat om en massa bland crew som gör att just denna crew därmed fått dåligt med tid kvar pga sjukdom eller annat som gjort att de blivit kort om folk.
Sen vet jag inte vad dygnsvilan är för crew, men jag skulle inte bli förvånad om de inte är tänkta att flyga morgon flighten utan att det krävs betydligt mer vila än så.
Blir bara spekulationer nu från båda sidor då ingen av oss vet exakt orsak till sas beslut. Självklarhet trist att de inte kunde hålla planet, men ibland måste sådana beslut tas också tyvärr.
 
Toppen