Problemet med det tidigare var att ganska många satte i system att boka det billiga flyget 2145 och sedan ändå flygs mer det absolut dyraste flyget kl 17. Troligen bedömer man, rätt eller fel, att man förlorade mer pengar på det än man tjänade på den teoretiska möjligheten att sälja stolen på 2145 avgången (dom antagligen redan var halvfull så de hade behövt sälja 50 ytterligare biljetter på den innan de faktiskt tjänade något på den).
....
Menar inte att ifrågasätta att detta är bakgrunden - tänker bara att om det verkligen var så, så fanns det kanske andra sätt att förhindra det.
För det första borde ju en revenue management upptäcka om större volymer av bokningar går mot en väldigt lågt prissatt avgång och justera priserna.
Och om priset på 17-avgången var väldigt högt antar jag att den var ganska nära utsåld, dvs en och annan som gjorde den här typen av spekulation skulle bli sittande på en avgång de inte alls hade tänkt åka med, eftersom 17-avgången blivit full.
Lustigt också om man gör en analys och upptäcker att detta är ett populärt beteende och ryggmärgsreflexen är att stoppa flödet helt. Smartare är ju att försöka tjäna pengar på det. Man kunde tex lägga på en administrationsavgift, säg 150kr. Det kunde ju båda öka intjäningen och minska incitamentet att köpa en billig avgång som man aldrig räknade med att åka med.
Som en parantes kan nämnas att Aegean har detta inbyggt i sin ComfortFlex biljettyp. Det sköts helt och hållet i appen, på avgångsdagen kan man boka om sig till vilken annan avgång den dagen bara det finns sittplatser kvar. Kostar inget extra och tar någon minut att göra. Jag hade nyligen en avgång kring 23-tiden bokad och insåg tidigt att jag skulle hinna med 21-flyget. Det var en avgång som var dyrare än den jag bokat, men det skiljde typ 20€, så det kan ju vara så att Aegean inte har en lika aggressivt progressiv prislista som SAS.
Det är nog få som skulle fösöka nyttja systemet och boka fel avgång om potentiella vinsten ligger på 20€ och förlusten ligger på 2 timmar dötid.
Däremot var det en riktigt bra funktion som i sig motiverar att köpa comfortflex-biljetter (dyraste biljettypen) på rutter med flera dagliga avgångar där man har minsta föraning att man kan komma att vilja ändra avgång.