Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Intressant upplevelse idag i SAS-loungen GOT. En man med Lufthansaflyg skulle bjuda med några vänner in (och självklart betala för sina gäster). Jag erbjöd mig att gästa en av dem. Då sa lounge-värdinnan att det sedan idag är nya regler att gästen också måste åka med SAS—flyg. Rimmar dåligt med hemsidans info. Ska jag göra ett complaint? För övrigt flög de med Lufthansa business, utan att ha SAS Gold, och då fick ingen av dem tillträde. Dock köpte de in sig.
Du och gästen/familjemedlemmarna måste resa på samma flyg numera. Ändrat sedan typ maj 2021 om jag minns rätt.

Välkommen till våra lounger – Dra nytta av WiFi, mat & dryck | SAS

"Som en medlem i EuroBonus Diamant eller Guld som reser med SAS, Widerøe eller ett Star Alliance-flygbolag har du tillgång till SAS Lounge vid avresan. Du måste visa upp ett bevis på medlemskap i EuroBonus Guld/Diamant och ett boardingkort för en avgång samma dag från den lokala flygplatsen. Du kan ta med en vän eller upp till fyra familjemedlemmar (make/maka/partner/föräldrar/barn) i loungen när ni reser på samma flygning med SAS, Star Alliance, eller Widerøe."

Du och gästen/familjemedlemmarna måste resa på samma flyg numera. Ändrat sedan typ våren 2021 om jag minns rätt.

Välkommen till våra lounger – Dra nytta av WiFi, mat & dryck | SAS

"Som en medlem i EuroBonus Diamant eller Guld som reser med SAS, Widerøe eller ett Star Alliance-flygbolag har du tillgång till SAS Lounge vid avresan. Du måste visa upp ett bevis på medlemskap i EuroBonus Guld/Diamant och ett boardingkort för en avgång samma dag från den lokala flygplatsen. Du kan ta med en vän eller upp till fyra familjemedlemmar (make/maka/partner/föräldrar/barn) i loungen när ni reser på samma flygning med SAS, Star Alliance, eller Widerøe."
Tack för info, bro! En klar försämring, tänker jag, men antagligen bra i den meningen att loungeupplevelsen förbättras genom mindre antal gäster.

Tack för info, bro! En klar försämring, tänker jag, men antagligen bra i den meningen att loungeupplevelsen förbättras genom mindre antal gäster.
Japp. Och det är väl dessutom en genomgripande star alliance försämring. Jag hade en mycket upprörd senator framför mig i Frankfurt förra veckan som inte fick ta med sin kollega in - de hade ankonmit från USA på samma flyg men skulle vidare med olika. Då var det tvärstopp.

... Jag hade en mycket upprörd senator framför mig i Frankfurt förra veckan som inte fick ta med sin kollega in - de hade ankonmit från USA på samma flyg men skulle vidare med olika. Då var det tvärstopp.
Oops, undrar om det var ett use-case de hade tänkt på när de införde regeln. Det där känns ju sjukt grinigt att neka.

Jag hade ett tidigt flyg från FRA till ARN. Både Business Lounge A26 och Panorama Lounge var lugna. Njöt av en god espresso och en hygglig varm frukost. Jag hade en kort transfer på 35 minuter i ARN på väg till GOT. Naturligtvis missade jag anslutningen och gaten var stängd när jag anlände (även om kabinpersonalen klargjorde att planet skulle vänta på oss). Men det viktigaste är att SAS lounger (både Business och Gold) är fulla som sardinburkar; otrolig skillnad mellan LH/LX-lounger och SK-lounger. Kanske är det dags att bygga ut ARN-loungen?

Jag hade ett tidigt flyg från FRA till ARN. Både Business Lounge A26 och Panorama Lounge var lugna. Njöt av en god espresso och en hygglig varm frukost. Jag hade en kort transfer på 35 minuter i ARN på väg till GOT. Naturligtvis missade jag anslutningen och gaten var stängd när jag anlände (även om kabinpersonalen klargjorde att planet skulle vänta på oss). Men det viktigaste är att SAS lounger (både Business och Gold) är fulla som sardinburkar; otrolig skillnad mellan LH/LX-lounger och SK-lounger. Kanske är det dags att bygga ut ARN-loungen?

LHs lounger kan var rejält knökfulla. I FRA har jag vänt i dörren flera gånger.

Med det sagt så hade SAS inte varit så trångt om de inte envisats med att strössla med statusar.

LHs lounger kan var rejält knökfulla. I FRA har jag vänt i dörren flera gånger.

Med det sagt så hade SAS inte varit så trångt om de inte envisats med att strössla med statusar.

I mars fick vi (7pers) vänta på utsidan tills några gått, loungen var på maxkapacitet, de fick inte ta in fler. Detta var på FRA.

När 4pers gått ut. Fick vi komma in, det hade då kommit ytterligare några bakom oss som fick vänta.

Ringde in till kundtjänst för att ändra min bokning från YYZ till ARN från GO till PLUS, det gick snabbt och smärtfritt. Mailet med länken till betalningen för ändringen kom så funkar det inte att betala. Har prövat med 3 olika kort och 3 olika webbläsare men utan resultat. Prövade först lyckan med att chatta med SAS kundtjänst för att få svaret att jag var tvungen att ringa in för att betala direkt via telefon.

Sagt och gjort, ringde, hamna i kö och kom fram till en agent. Efter att ha suttit i "väntaläge" i en kvart då agenten skulle kolla något snabbt efter att ha fått kortuppgifterna så bröts samtalet och jag var tillbaka på ruta ett igen. Nu sitter jag i kö på nytt för att försöka få ändringen betald inom 20 min då tidsfristen för ändringen går ut. Fortsättning följer..

Uppdatering 17:06: Efter ytterligare 12 min i kö kom jag fram till någon på kundtjänst som inte kunde hjälpa mig utan att hänvisade mig till att kontakta supporten då det är en bonusresa men de hade stämplat ut för dagen så får göra ett nytt försök i morgon..

Attachments

• Skärmavbild 2022-05-25 kl. 15.06.11.png
    Skärmavbild 2022-05-25 kl. 15.06.11.png
    63,5 KB · Visningar: 181
Last edited:
Toppen