Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Har en bonusresa bokad till Paris över påsk, med utresa bokad den 14/4 och hemresa den 18/4, så långt allt bra. SAS är operatör på sista benet, hem från Bryssel till Arlanda den 18:e.

Nu fick vi idag ändrad hemresa, med avgång den 20/4, alltså två dagar senare, dessutom med en natt i Oslo som bonus.

Ringde så klart in och det finns inget de kan göra, det enda jag fick som val var att behålla denna nya resa, avboka den helt alternativt hittade jag bonusresa hem på onsdagen med direktflyg men den kunde de inte lägga ändra till på befintlig bokning?

Nu är det ju mer än två veckor innan avresa, då finns det ingenting att göra, ok att de ändrat tider tidigare, men att flytta hemresan två dagar känns lite tufft, även om det är drygt tre veckor fram?

Tack för svar, sitter med SAS i luren nu, på vänt då hon skulle tala med Eurobonus-avdelningen, tänker jag snart blir bortkopplad som skett för flera andra...

Inte finns det en referens till ärenden som kan delas, sökt lite på ARN och hittat någorlunda liknande fall?

Uppdatering: Fick alla möjliga alternativ, men de kan inte boka om mig till annat bolag inom Star Alliance då det inte finns bonusbiljetter, detta pga. att det är mer än 14 dagar till avresa.

Vill bara bekräfta om det stämmer med expertisen här, känns en smula uppgivet, försökte få till med LH även hem, för att undvika eventuella konstigheter med hemresan.
Så du flyger först Paris-Bryssel med något bolag och den flighten är inte påverkad? Det är bara Bryssel till Stockholm som ställts in?

Om det bara är sas flight som ställts in är det sas skyldighet att boka om dig på detta. Sas har en egen påhittad regel att de bara bokar om 14 dagar innan till andra bolag. Så om du fick ändringen nu har du 15 dagar på dig och då kan du vänta in 14 dagars fönstret. Sas har inget stöd i regelverk för detta, men du kommer inte få kundtjänst att bryta mot denna regel.
SAS har massa flighter både den 18 och 19 ni kan bokas om till. Den 19e finns 2 plus awards på 1855 flighten direkt till Stockholm.
Pratar du med rätt person kommer de kunna boka in dig på vanlig revenue, men kan krävas många samtal att få en sådan agent.
 
Så du flyger först Paris-Bryssel med något bolag och den flighten är inte påverkad? Det är bara Bryssel till Stockholm som ställts in?

Om det bara är sas flight som ställts in är det sas skyldighet att boka om dig på detta. Sas har en egen påhittad regel att de bara bokar om 14 dagar innan till andra bolag. Så om du fick ändringen nu har du 15 dagar på dig och då kan du vänta in 14 dagars fönstret. Sas har inget stöd i regelverk för detta, men du kommer inte få kundtjänst att bryta mot denna regel.
SAS har massa flighter både den 18 och 19 ni kan bokas om till. Den 19e finns 2 plus awards på 1855 flighten direkt till Stockholm.
Pratar du med rätt person kommer de kunna boka in dig på vanlig revenue, men kan krävas många samtal att få en sådan agent.

Tack, bet i det halvsura nu och fick om ombokat till den 19:e, direktflyg på kvällen hem. Blir en natt till i Paris, skönt man har en flexibel arbetsgivare som förstår alla utmaningar nu.

En fråga där, du skriver vänta in 14 dagars fönstret, gäller inte det från att man blir meddelad om ombokningen, eller om jag läser ditt svar rätt är det antal dagar kvar till flygningen, oavsett när jag fick reda på det så länge jag är inom fönstret att reagera på ändringen? :)

Trodde jag hade koll, men tydligen finns det en hel del kvar att sätta sig in i... :cool:
 
Tack, bet i det halvsura nu och fick om ombokat till den 19:e, direktflyg på kvällen hem. Blir en natt till i Paris, skönt man har en flexibel arbetsgivare som förstår alla utmaningar nu.

En fråga där, du skriver vänta in 14 dagars fönstret, gäller inte det från att man blir meddelad om ombokningen, eller om jag läser ditt svar rätt är det antal dagar kvar till flygningen, oavsett när jag fick reda på det så länge jag är inom fönstret att reagera på ändringen? :)

Trodde jag hade koll, men tydligen finns det en hel del kvar att sätta sig in i... :cool:
När det är 14 dagar till avgång kan sas enligt sina påhittade regler boka om till andra star alliance. Så om du får info om inställd flight 29 dagar innan avresa kan du vänta de 15 dagar du har på dig att acceptera ändringen och då vara på 14 dagars gränsen. Jag har själv kunnat nyttja detta "trix" en gång då inställda flighten meddelades 21 dagar innan avgång.

Du kommer nu även få det tveksamma nöjet att behöva dela flyg med mig hem från Bryssel :D.
 
Tack för svar, sitter med SAS i luren nu, på vänt då hon skulle tala med Eurobonus-avdelningen, tänker jag snart blir bortkopplad som skett för flera andra...

Inte finns det en referens till ärenden som kan delas, sökt lite på ARN och hittat någorlunda liknande fall?

Uppdatering: Fick alla möjliga alternativ, men de kan inte boka om mig till annat bolag inom Star Alliance då det inte finns bonusbiljetter, detta pga. att det är mer än 14 dagar till avresa.

Vill bara bekräfta om det stämmer med expertisen här, känns en smula uppgivet, försökte få till med LH även hem, för att undvika eventuella konstigheter med hemresan.
Att SAS inte kan boka dig till andra bolag inom Star Alliance är något de själva hittat på. Huruvida det finns eller finns bonusbiljetter är också något SAS själva hittat på. Lagstiftningen, d.v.s. EU-förordning 261/2004, innehåller inte några sådana regler. Ett flygbolag som ställer in sin flygning är skyldiga att boka om passagerarna till nästa möjliga förbindelse, punkt. Det spelar ingen som helst roll att du bokat för poäng eller att det är mer än 14 dagar kvar till avresa. Huruvida det inte finns tillgängliga biljetter i den bokningsklass som du bokats i tidigare saknar också betydelse (d.v.s. om det finns tillgängliga biljetter i bokningsklass I eller X är helt irrelevant för flygbolagets skyldighet att boka om vid inställda flygningar).

Skyldigheten att boka om till andra flygbolag framgår inte direkt av EU-förordningen utan det är en tolkning som Allmänna reklamationsnämnden har gjort. Det är ärende 2017-07902, du kan googla fram det på deras hemsida.
 
Skyldigheten att boka om till andra flygbolag framgår inte direkt av EU-förordningen utan det är en tolkning som Allmänna reklamationsnämnden har gjort. Det är ärende 2017-07902, du kan googla fram det på deras hemsida.

Och det är här skon klämmer. ARNs beslut är inte på något sätt bindande juridiskt. God affärssed att följa deras rekommendationer - absolut. Men SAS egna tolkning har exakt lika stor juridisk betydelse som ARNs.
Jag vet inte om det finns något vägledande rättsfall någonstans - det spelar roll. Men ARN gör det inte.
 
Och det är här skon klämmer. ARNs beslut är inte på något sätt bindande juridiskt. God affärssed att följa deras rekommendationer - absolut. Men SAS egna tolkning har exakt lika stor juridisk betydelse som ARNs.
Jag vet inte om det finns något vägledande rättsfall någonstans - det spelar roll. Men ARN gör det inte.
Det finns rättsfall från hovrätter också. Ett rättsfall är inte heller bindande för andra än parterna i målet bör tilläggas. Vad gäller ARN så följer SAS faktiskt deras utslag även om de inte är juridiskt tvingade till det. SAS lekte med tanken att strunta i ARN:s beslut i samband med senaste SAS-strejken, vilket de gick ut offentligt med. SAS blev dock snabbt åthutade av en storägare (svenska regeringen) och sen var det inte längre en fråga hos SAS om att strunta i vad ARN säger.
 
Det finns rättsfall från hovrätter också. Ett rättsfall är inte heller bindande för andra än parterna i målet bör tilläggas. Vad gäller ARN så följer SAS faktiskt deras utslag även om de inte är juridiskt tvingade till det. SAS lekte med tanken att strunta i ARN:s beslut i samband med senaste SAS-strejken, vilket de gick ut offentligt med. SAS blev dock snabbt åthutade av en storägare (svenska regeringen) och sen var det inte längre en fråga hos SAS om att strunta i vad ARN säger.

Nej, det är därför jag sa vägledande som prejudicerande fall. Det som krävs är att någon driver detta upp så långt det går. Tills dess kan vi säga hur vi tycker och tror att bestämmelsen ska tillämpas. SAS kan enkelt svar "det tycker inte vi". Och så är vi där. Därför är det meningslöst att göra annat just nu än att rösta med plånboken och ta sina affärer någon annanstans.

SAS valde att följa ARN för att det blev dålig publicitet. Ingen annan anledning. Det har ju gång på gång berättats här i forumet hur staten håller sig borta från affärsdrivande företag. Så det vore ju konstigt om staten väljer att tvinga sitt bolag att följa vissa ARN beslut men inte andra? Så det argumentet håller inte. Det är publiciteten det handlar om, och risken att i fallet med pilotstrejken, bli utsatt för sympatiåtgärder dessutom. I fallet med att vägra ombokning är det ju tämligen riskfritt att behandla passagerarna ändå. Det är bara att läsa i tråden här hur folk "bend over backwards" för att ändå flyga med SAS trots att de blir behandlade som skit och läser hur andra behandlar dem.
 
Nej, det är därför jag sa vägledande som prejudicerande fall. Det som krävs är att någon driver detta upp så långt det går. Tills dess kan vi säga hur vi tycker och tror att bestämmelsen ska tillämpas. SAS kan enkelt svar "det tycker inte vi". Och så är vi där. Därför är det meningslöst att göra annat just nu än att rösta med plånboken och ta sina affärer någon annanstans.

SAS valde att följa ARN för att det blev dålig publicitet. Ingen annan anledning. Det har ju gång på gång berättats här i forumet hur staten håller sig borta från affärsdrivande företag. Så det vore ju konstigt om staten väljer att tvinga sitt bolag att följa vissa ARN beslut men inte andra? Så det argumentet håller inte. Det är publiciteten det handlar om, och risken att i fallet med pilotstrejken, bli utsatt för sympatiåtgärder dessutom. I fallet med att vägra ombokning är det ju tämligen riskfritt att behandla passagerarna ändå. Det är bara att läsa i tråden här hur folk "bend over backwards" för att ändå flyga med SAS trots att de blir behandlade som skit och läser hur andra behandlar dem.
SAS kan självfallet svara "det tycker inte vi" när ARN beslutar att de ska betala ersättning till en passagerare. Men den intressanta frågan här är om SAS följer ARN:s avgöranden eller inte. Och den frågan är lätt att besvara: SAS följer ARN:s avgöranden - undantagslöst; varje år publiceras en lista över de bolag som struntar i att följa ARN:s avgöranden och SAS har aldrig hamnat på den listan så vitt jag sett. Den dag som SAS slutar följa ARN:s avgöranden blir saken annorlunda.

Jag håller med om att man bör rösta med fötterna när ett bolag behandlar en dåligt. Problemet med SAS är att de är en sån dominerande aktör på svenska marknaden att det ofta saknas ett bra alternativ. Säg att du ska till Östersund och inte har lust att sitta på tåget i ca 6 timmar, då har du antingen SAS eller BRA att välja på. SAS har många avgångar per dag och BRA typ 1. Ska du till Tallinn så har SAS flera avgångar per dag medan konkurrenterna (Ryanair och Air Baltic) har några avgångar i veckan. Osv...
 
Last edited:
Nej, det är därför jag sa vägledande som prejudicerande fall. Det som krävs är att någon driver detta upp så långt det går. Tills dess kan vi säga hur vi tycker och tror att bestämmelsen ska tillämpas. SAS kan enkelt svar "det tycker inte vi". Och så är vi där. Därför är det meningslöst att göra annat just nu än att rösta med plånboken och ta sina affärer någon annanstans.

SAS valde att följa ARN för att det blev dålig publicitet. Ingen annan anledning. Det har ju gång på gång berättats här i forumet hur staten håller sig borta från affärsdrivande företag. Så det vore ju konstigt om staten väljer att tvinga sitt bolag att följa vissa ARN beslut men inte andra? Så det argumentet håller inte. Det är publiciteten det handlar om, och risken att i fallet med pilotstrejken, bli utsatt för sympatiåtgärder dessutom. I fallet med att vägra ombokning är det ju tämligen riskfritt att behandla passagerarna ändå. Det är bara att läsa i tråden här hur folk "bend over backwards" för att ändå flyga med SAS trots att de blir behandlade som skit och läser hur andra behandlar dem.

Har du några exempel/källor på när SAS inte följt ARN's rekommendation, eller är det lite killgissningar som tidigare?
 
När det är 14 dagar till avgång kan sas enligt sina påhittade regler boka om till andra star alliance. Så om du får info om inställd flight 29 dagar innan avresa kan du vänta de 15 dagar du har på dig att acceptera ändringen och då vara på 14 dagars gränsen. Jag har själv kunnat nyttja detta "trix" en gång då inställda flighten meddelades 21 dagar innan avgång.

Du kommer nu även få det tveksamma nöjet att behöva dela flyg med mig hem från Bryssel :D.

Tyvärr inte denna gång, blev direktflyg hem i stället, trist för mig men bra för en hustru som långt ifrån älskar att flyga. :)
 
Toppen