Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Bokade en t/r OSL-ARN för ett tag sedan med poäng och SAS Mastercard Fly Premium...

Resan påbörjades i fredags och jag försökte ändra flyget hem till senare avgång men möttes av meddelandet:

Det är tyvärr inte möjligt att boka om eller avboka din resa, eftersom det är för kort tid kvar till avgången eller på grund av att du redan har påbörjat resan.

Så jag ringde in på kvällen för att försöka ändra hemresan till en senare flight. Kom snabbt fram till en svensk/norsk agent som hälsade att det inte gick att ändra en pågående resa och att jag fick boka en ny biljett och sedan avboka den påbörjade resan för att åtminstone få tillbaka skatten (poängen var rökta).

Bokade en ny biljett nyss med senare kvällsflyg och tänkte avboka den första men möts av en ruta som säger omboka.

Hm, klickade på den och ändrade med två knapptryckningar hemresan till det senare flyget vi ville. Fast agenten sa att det inte gick. :(

Jahapp...? Nu satt vi med två biljetter med samma pax på samma flyg... Ringde in till engelsktalande supporten som avbokade den nya bokningen och poängen kom tillbaka direkt.

Efter att ha läst en annan forumits inlägg om att hens resa till Malta i juni blivit inställd loggade jag in på min sida på SAS och kunde konstatera att även min bokning försvunnit. Eftersom SAS inte tycker att information kunderna är i behov av fick jag söka rätt på svaret själv. (se bifogad bild)

Attachments

• 9B910AC3-516F-446F-A6EF-733DB0C07E67.png
    9B910AC3-516F-446F-A6EF-733DB0C07E67.png
    153,6 KB · Visningar: 312
Det här blir en SAS - Det här gjorde Ni inte så bra som inte slutar nattsvart...
Kort bakgrund: Segment run GOT-ARN-HEL-ARN-GOT med turnaround på HEL väl inom Minimum Connection Time [MCT].
Egentligen skulle jag flugit den 22/1 men då var jag inte fit for flight vilket jag var idag och även ett test taget hos Vaccina igår som påvisar detta.
Sista dagen på x4 kampanjen, solen skiner i GOT och vad kan gå fel...

ARN-HEL SK712 försenat 45 minuter pga. av uppvärmning av flygplanskropp med varmluft samt deicing. Boarding sker i tid så vi sitter i flygplanet in 45 minuter.
Jag behåller lugnet och tänker, det är ju ändå samma flygplan som tar oss tillbaka till ARN...
Snabbspolning, vi tar mark på HEL, jag slår på telefonen *PLING* SK719 boardar nu... eh vadå tänker jag.
SK719 avgår från gate 10, vi taxar in på gate 9, jag påkallar cabin crew och förklarar mitt dilemma. Jag möts, tyvärr vi kan inte prata med andra planet eller gaten, jag är ledsen.
- Men ni kan det via Köpenhamn säger jag.
- Nej, det kan vi INTE.

Fine, snabbt av och sen snabbt till gaten. Jag tittar ut och ser en buss... ridå ned. Vi bussas så långt bort i terminalbyggnaden vi kan innan vi släpps av för passkontroll, jag väljer transfer-fållan och visar mitt pass, drar ned ansiktsmasken och släpps förbi, ingen koll av några Covid-dokument.
Språngmarch som hade gjort mina gamla befäl på KA1 stolta mot Gate 10, jag når gaten precis när den stänger.

En väldigt dryg och otrevlig finsk man förklarar att gaten är stängd och jag tänker INTE öppna den för då måste JAG göra om allt pappersarbete. Jag försöker med min trevligaste och vänaste röst påtala att planet är vid gaten med öppen dörr och jag har bara handbagage, det tar dig en halv minut att anropa personalen vid trappan och sen är jag på.
ICKE, då får JAG göra om allt pappersarbete och det vill jag inte, får jag som svar.
Värt att nämna är att det är outsource personal.

Jag ringer SAS och under de 10 minuter jag väntar står flygplanet vid gaten med trappan öppen... en vänlig SAS operatör svarar, jag förklarar, hon beklagar sig över gate personalens inflexibilitet, jag sätts på hold. Fem minuter senare är hon tillbaka och ursäktar sig att jag inte kan komma hem ikväll utan är ombokade till SK707 och SK161 vilket innebär att jag är tillbaka på GOT kl 15:30 imorgon. Jag blir upplyst att SAS tar mina merkostnader inkl. hotellövernattning, fyll in på hemsidan och spara kvitton. SAS det gjorde ni bra i alla fall, sen tror jag tyvärr inte det kommer gå smidigt med att få mina utlägg kompenserade men det tar vi då i ett nytt inlägg vid behov.
När jag lämnade gaten efter 20-25 minuter stod flygplanet kvar och väntade på pushback...

Hilton levererar i alla fall ikväll, mer om det i ett annat inlägg.
Kontroll av Covid-pass vid inpassering till Finland först av Raja vid korsande av gränsen in i Finland, även av pass och sen av sjukvårdspersonal precis innan jag lämnade flygplatsen. Antigen testet var ingen intresserad av.
Finländarna överlag väldigt glada över vad som sker imorgon.

Dåligt:
- Gate-personalen.
- Ombokade till imorgon 1/2 vilket gör att jag inte får x4 på segmenten och sänker min Diamond återkvalificering för tillfället, bryt 31/8 så det är inte helt kört men det är 8 segment utöver det 6 som skulle vara kvar att flyga in, dvs 14 segment istället för 6.
- För första gången packade jag inte ombyte i handbaget, vilket jag normalt alltid gör på över dagen segment-runs för säkerhetsskull, oklart varför inte idag.

Bra:
- SAS ringde snabbt tillbaka.
- Ombokad prompt utan något som helst strul.
- Fixade ombyte och hygienartiklar smidigt.
- Hilton
- Extremt trevliga finländare bortsett mannen i gaten, från Raja via flygplatspersonal samt hotellpersonal. Flertalet komplimanger för mitt skägg av någon anledning.

Liten uppdatering, jag fick utlägg ersatta från SAS relativt omgående: 14 kalenderdagar, men jag väntar fortfarande på svar kring min EU 261/2004 claim.
Jag gjorde mitt anspråk på ersättning för utlägg i samband med att jag fyllde i mitt EU 261/2004 claim, så uppenbart hat SAS läst det men sedan har det varit knäpptyst, supporten både i chatt och telefon kan inte ge mig någon som helst information trotts mitt case-id, utan drar till med klassiker som: - Det är på gång, du hör av dem inom ett par dagar.

I mailet jag fick som bekräftelse för att de mottagit min claim står det If you are one of our EuroBonus Diamond or Gold travelers, you will of course be prioritized.

Givetvis glömde jag att bookmarka sidan där tracking-länken finns på efter jag var klar med mitt claim, you snooze you lose.
Det är för mig märkligt hur SAS kundtjänst själva inte kan spåra på detta nummer.

Har en bonusresa bokad till Paris över påsk, med utresa bokad den 14/4 och hemresa den 18/4, så långt allt bra. SAS är operatör på sista benet, hem från Bryssel till Arlanda den 18:e.

Nu fick vi idag ändrad hemresa, med avgång den 20/4, alltså två dagar senare, dessutom med en natt i Oslo som bonus.

Ringde så klart in och det finns inget de kan göra, det enda jag fick som val var att behålla denna nya resa, avboka den helt alternativt hittade jag bonusresa hem på onsdagen med direktflyg men den kunde de inte lägga ändra till på befintlig bokning?

Nu är det ju mer än två veckor innan avresa, då finns det ingenting att göra, ok att de ändrat tider tidigare, men att flytta hemresan två dagar känns lite tufft, även om det är drygt tre veckor fram?

Har en bonusresa bokad till Paris över påsk, med utresa bokad den 14/4 och hemresa den 18/4, så långt allt bra. SAS är operatör på sista benet, hem från Bryssel till Arlanda den 18:e.

Nu fick vi idag ändrad hemresa, med avgång den 20/4, alltså två dagar senare, dessutom med en natt i Oslo som bonus.

Ringde så klart in och det finns inget de kan göra, det enda jag fick som val var att behålla denna nya resa, avboka den helt alternativt hittade jag bonusresa hem på onsdagen med direktflyg men den kunde de inte lägga ändra till på befintlig bokning?

Nu är det ju mer än två veckor innan avresa, då finns det ingenting att göra, ok att de ändrat tider tidigare, men att flytta hemresan två dagar känns lite tufft, även om det är drygt tre veckor fram?
Rösta med fötterna. Boka av och boka med annat bolag istället. Har du tur i oturen så slipper du ett ev. strejkkaos på köpet.

SAS är skyldiga att boka om dig till ett annat flyg samma dag som du har biljett till. Det spelar ingen roll att det är bonusbiljetter eller att det är mer än 14 dagar till avgång. Det följer av gällande lagstiftning. Allmänna reklamationsnämnden har därutöver fastslagit att flygbolaget även ska boka om till andra flygbolag om de själva saknar avgångar. Ring tillbaka till SAS, upplys dem om vad de är skyldiga till enligt EU-förordningen 261/2004 och om de inte ger med sig, köp nya biljetter och kräva SAS på merkostnaden i efterhand.

Jag har i samband med en Japanresa med poäng haft ganska många samtal med 797 40 40 senaste halvåret då det har varit ett jämt flöde med avbokningar och nya bokningar pga. först pandemi och nu Putin. Min poäng med detta inlägg är att jag alla gånger agenten sagt "jag ska kolla/fråga, vänta kvar", efter 15 min med lång näsa och psycomusik, insett att de kommer inte att komma tillbaka. Det ger inga bra vibbar från ett så stort bolag att få det intrycket som kund.
Sign "Förbannad"

Igår gjorde jag ett nytt försök att chatta med SAS kundtjänst och då var det ny information som kom fram. Märkligt att de ena dagen kan säga att flighten ställdes in samma dag och andra dagen så är den inställd sen en vecka tillbaka beroende på vem man chattar med..

Ringde in och hörde mig för vilka alternativ jag hade (resan är 5-9/6) men de hade inga alternativ förutom att flytta till andra datum långt senare eller boka av och få pengarna tillbaka.

Jag valde det senare alternativet då jag inte kan ändra på ansökt semester/söka ledigt under sommarperioden nu. Bokade nya biljetter med Lufthansa som blev nästan 3000 kr dyrare än ursprungsbiljetterna jag köpte av SAS i december.

Attachments

• 94EBAD85-5A28-43EF-A41E-A2BD140B2BEE.jpeg
    94EBAD85-5A28-43EF-A41E-A2BD140B2BEE.jpeg
    54,6 KB · Visningar: 203
SAS är skyldiga att boka om dig till ett annat flyg samma dag som du har biljett till. Det spelar ingen roll att det är bonusbiljetter eller att det är mer än 14 dagar till avgång. Det följer av gällande lagstiftning. Allmänna reklamationsnämnden har därutöver fastslagit att flygbolaget även ska boka om till andra flygbolag om de själva saknar avgångar. Ring tillbaka till SAS, upplys dem om vad de är skyldiga till enligt EU-förordningen 261/2004 och om de inte ger med sig, köp nya biljetter och kräva SAS på merkostnaden i efterhand.

Tack för svar, sitter med SAS i luren nu, på vänt då hon skulle tala med Eurobonus-avdelningen, tänker jag snart blir bortkopplad som skett för flera andra...

Inte finns det en referens till ärenden som kan delas, sökt lite på ARN och hittat någorlunda liknande fall?

Uppdatering: Fick alla möjliga alternativ, men de kan inte boka om mig till annat bolag inom Star Alliance då det inte finns bonusbiljetter, detta pga. att det är mer än 14 dagar till avresa.

Vill bara bekräfta om det stämmer med expertisen här, känns en smula uppgivet, försökte få till med LH även hem, för att undvika eventuella konstigheter med hemresan.

Last edited:
Toppen